شعار سال: تلویزیون یکی از پر طرفدارترین رسانه در بین مردم محسوب میشود، اما رفته رفته و به مرور زمان و با وجود ممیزیها این رسانه در بین مردم محبوبیت خود را از دست داد و در حال حاضر شبکه نمایش خانگی بسیار پر قدرتتر از تلویزیون جلو رفته است و جای رسانه ملی را گرفته است به همین بهانه با چند نویسنده و فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون در این مورد گفتگو کردیم که در ادامه میخوانید.
امیر برادران: ممیزیهای تلویزیون قابل حل نیست؟!/ این روزها سریال مهران مدیری را مینویسم
امیر برادران فیلمنامه نویس آثاری، چون «هزار پا»، «آیینه بغل»، «رحمان ۱۴۰۰»، «خوب بد زشت»، «مانکن» و «دل» است.
امیر برادران در این خصوص که چه کاری آماده در دست دارد و مشغول چه کاری است گفت: قسمتهای باقی مانده از سریال با خانمان را نوشته ام و در حال حاضر هم مشغول نگارش سریال جدید آقای مهران مدیری هستم.
این نویسنده در ادامه و با اشاره به این سوال که در شرایط فعلی نگارش چه نوع از قصههایی میتواند مخاطب را جذب کند؟ بیان کرد: به نظر من نوع قصه خیلی مهم نیست و اگر شکل روایت جذاب باشد، میتواند بیننده را با خودش همراه کند! همیشه این امکان وجود دارد که حتی یک قصهی تکراری را به شکل نو و جذابی روایت کرد.
برادران در رابطه با اینکه شبکه نمایش خانگی با ممیزی کمتر کار تلویزیون را سخت نمیکند؟ خاطرنشان کرد: هر چقدر در این رابطه کمتر حرف بزنیم بهتر است! راستش بعید است تلویزیون ممیزیهای خودش را کم کند و ورود به این بحثها فقط باعث می شود که تلاش کنند ممیزی نمایش خانگی و سینماها را بالا ببرند؟!
این طنز پرداز در پایان و در خصوص این سوال که آیا حقیقت دارد که یک نویسنده میتواند فیلم و سریال را با بازیگر و لوکیشن کمتر، ارزان یا گران بنویسد؟ اظهار کرد: برای یک نویسنده امکان همه کار وجود دارد! ما معمولا شرایط تولید را موقع نگارش در نظر میگیریم، ولی اگر به خاطر محدودیت بازیگر یا لوکیشن قرار باشد به کلیت اثر ضربه بخورد، من به شخصه کوتاه نمیآیم!.
حسن وارسته: شبکه نمایش خانگی به استثمار افتاده است!/سعی کنیم از ادبیات غنی مانند آثار مولانا استفاده کنیم!
حسن وارسته نمایشنامه نویس، فیلمنامه نویس، کارگردان، تهیه کننده و طراح صحنه آثاری، چون «پایتخت ۱، ۲، ۳، ۴»، «دودکش»، «چند میگیری گریه کنی»، «اگه میتونی منو بگیر»، «زندگی به شرط خنده»، «دیوار به دیوار»، «دنگ و فنگ روزگار» و «بچه مهندس ۲، ۳، ۴» است.
حسن وارسته در این خصوص که چه کاری آماده در دست دارد و مشغول چه کاری است گفت: از سریال بچه مهندس ۴ فقط چندین قسمت باقی مانده است که بعد از پایان یافتن در صف پخش قرار میگیرد.
وارسته در این خصوص که در شرایط فعلی نگارش چه نوع قصههایی مخاطب را جذب میکند تصریح کرد: ادبیات آبشخور تمام داستانهای مااست. به نوعی ما با ادبیات غنی خود قهر کرده ایم. به طور کل قصههایی هایی که نوشته میشود متاسفانه بیشتر به سمت کاور کردن میرود اگر هر چقدر قصه و داستانها از دل فرهنگ خودمان بیرون بیاید مردم استقبال بیشتری خواهند کرد متاسفانه خیلی کم به سمت ادبیات غنی و شفاهی مانند مولانا و سعدی میرویم به نظر من خیلی راحت میشود از ادبیات این عزیزان استفاده و حتی آنها را به روز کرد و این ادبیات را با کمی تغییرات با شرایط روز جامعه نوشت یا اینکه از روی آنها ایده گرفت. متاسفانه برخی فیلمنامهها عاری از تفکر و ادبیات مناسب شدهاند و بیشتر شبیه هم هستند و همین باعث آسیب شده است.
این نویسنده در پاسخ به این سوال که شبکه نمایش خانگی با ممیزی کمتر کار تلویزیون را سخت نمیکند یا بر عکس بیان کرد: متاسفانه در شبکههای خانگی اتفاقی افتاده است و برخی از آنها جیب مخاطب را استثمار میکنند در واقع شبکه نمایش خانگی یک پلتفرم است که بر اساس مسائل اقتصادی جلو میرود.
در پایان و در خصوص این سوال که آیا حقیقت دارد که یک نویسنده میتواند فیلم و سریال را با بازیگر و لوکیشن کمتر، ارزان یا گران بنویسد؟ اظهار کرد: بله درست است به هر حال باید دخل با خرج یکسان باشد.
شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۱۵۰۲۰۶، www.borna.news