پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۳۴۳۵۴
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۷
معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی درباره آمار دانشجویان انصرافی این دانشگاه گفت:در نیم سال دوم ۱۳۹۸ حدود ۴۰۰۰ دانشجوی انصرافی داشتیم که دلیل این‌ها می‌تواند قبول شدن در دانشگاهی دیگر، پذیرش از خارج از کشور و یاعدم توان مالی باشد البته بخشی از آن هم می‌تواند به دلیل مسائل کرونا باشد.

شعار سال: «مختار جلالی جواران» معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی درباره  اظهار داشت: بعد از شیوع بیماری کرونا دانشگاه علمی کاربردی یک کمیته و کارگروهی برای آموزش مجازی تعیین کرد. این کمیته به صورت رسمی در اسفند سال ۹۸ برای شناسایی مجموعه‌هایی که می‌توانند در زمینه فضای مجازی به دانشگاه کمک کنند تشکیل شد. سپس جلسه دیگری در پنجم فروردین ماه ۱۳۹۹ با حضور رئیس دانشگاه و مسئولین بخش‌های ذیربط تشکیل شد و در نتیجه قرار شد شانزدهم فروردین ماه شروع کلاس‌های دانشگاه علمی کاربردی را شاهد باشیم.
 
وی در پاسخ به این سوال که دانشجویان متعددی از وضعیت آموزش مجازی به ما گزارش دادند، چرا دانشگاه علمی کابردی در این زمینه با مشکل مواجه شد؟ گفت: طبیعی بود به این جهت که دانشگاه قرار نبود در زمینه مجازی و غیرحضوری کلاس داشته باشد. ۷۰٪ کلاس‌ها عملی است و باید به صورت عملی برگزار شود. دانشگاه بلافاصله تلاش کرد تا بتواند خود را با شرایط سازگار کند و سامانه‌هایی انتخاب و معرفی کرد.
 
جلالی گفت: با توجه به حجم تعداد دانشجویان که حدود۲۰۰ هزار نفر هستند، سامانه ما در این موارد نتواند خیلی خوب پاسخگو باشد. اما تلاش شد با دانشجویان همکاری شود به عنوان مثال امکان مرخصی بدون سنوات برای دانشجویان را فراهم کردیم، به این صورت که هر دانشجویی درخواست مرخصی داشت، بدون هیچ قید و شرطی با درخواست او موافقت می‌شد.
 
وی بیان کرد: مساله دوم حذف اضطراری دروس بود. اگر تا پیش از امتحان فردی اعلام می‌کرد نتوانسته برای امتحانات مطالعه کافی داشته باشد یا موفق به استفاده از فضای مجازی نشده است، قبل از امتحان هم می‌توانست آن درس مورد نظر را حذف کند. موضوع سوم این بود که ما کف تعداد واحدها را محدود نکردیم؛ در گذشته اگر تعداد واحدها از ۱۴ واحد کمتر بود، ترم محاسبه نمی‌شد؛ اما در زمان کرونا مصوب شد که اگر دانشجو می‌خواهد دو درس دو واحدی یعنی چهار واحد داشته باشد؛ بلامانع است.
 
جلالی درباره همکاری با دانشجویان در زمینه نمرات آن‌ها گفت: در نیم سال دوم سال ۹۸ و نیم سال اول ۹۹ تا پانزدهم اسفند سعی شد اگر دانشجویی به هر دلیلی به ویژه در حوزه دروس عملی نتوانست در محیط کار، کارگاه و کارخانه شرکت کند مدرسین نمره دانشجویان را بدهند. ضمنا اگر درسی ناتمام و نمره آن اعلام نشده بود، این موافقت صورت گرفت تا آن درس مورد نظر به صورت ناتمام اعلام شود تا دانشجو بتواند در شرایط مساعد در کلاس‌ها شرکت کند.
 
معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی درباره افزایش بازه زمانی امتحانات خاطر نشان کرد: پیش از کرونا ما دو هفته برای امتحانات در نظر می‌گرفتیم، زیرا دانشگاه امتحانات بیش از ۲۰ درس را به صورت متمرکز برگزار می‌کند؛ به این معنی که همه دانشجویان به شکل سراسری در یک رشته خاص این درس‌ها را همزمان امتحان می‌دادند و زمان برگزاری امتحانات را از دو هفته به چهار هفته افزایش دادیم.
 
وی تاکید کرد: اگر حین امتحان، اینترنت یا برق قطع شود، امکان امتحان مجدد نیز فراهم شد. همچنین برای دانشجویانی که اعلام می‌کردند بیمار هستند چه بیماری کرونا یا بیماری‌های دیگر داشته باشند، کمال همکاری و مساعدت با آن‌ها انجام شد. البته همه این مساعدت‌ها تا جایی است که به کیفیت آموزشی لطمه‌ای نزند.
 
جلالی درباره مشکلاتی اعم از حواشی آموزش مجازی که دانشگاه علمی کاربردی در اوایل شیوع کرونا با آن مواجه شده بود، توضیح داد: این مساله به دلیل گستردگی دانشگاه‌های علمی کاربردی که در سراسر کشور بود و از چابهار تا مرز بازرگان، از سرخس تا بوشهر پراکنده بودند، طبیعی است. ما در حال حاضر بیش از ۶۰۰ مرکز داریم که در آن زمان برخی از مراکز به اینترنت پر سرعت دسترسی نداشتند و حتی نه دانشجو و نه مدرس خیلی به آموزش در فضای مجازی آشنا نبودند. برخی از مراکز به مشکل برخوردند به همین خاطر اجازه دادیم دانشجو درس را حذف کند، در عین حال تلاش می‌شد مشکل از طریق واحدهای استانی برطرف شود.
 
معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی بیان کرد: برای دانشگاهی که ۲۰۰ هزار دانشجو دارد، طبیعی است که برخی از مراکز که در مناطق محروم‌تر هستند نتوانند به سرعت خود را با شرایط هماهنگ کرده و وفق دهند. در نیم سال اول مشکلات زیادتر بود و خوشبختانه در نیم سال دوم با برنامه ریزی‌هایی که داشتیم سامانه‌ها را گسترش دادیم.
 
جلالی افزود: ما اکنون بیش از ۱۰ سامانه در اختیار داریم که امکان حضور و غیاب، امکان کنترل، نظارت و شرکت همکاران در کلاس‌ها را فراهم می‌کند. طبیعی است که در این تعداد ممکن است برخی از دانشجویان با نحوه کار و کلاس در فضای مجازی آشنا نباشند و گاهی نداشتن امکاناتی همچون لپ تاپ یا اینترنت برای دانشجویان مشکل آفرین باشد. اما ما سیعی کردیم دانشجویان را در این خصوص تقریبا آزاد بگذاریم تا بتوانند نسبت به حذف درس یا مرخصی ترم اقدام کنند.
 
وی در پاسخ به این سوال که دانشگاه علمی کاربردی در سال ۹۸ و ۹۹ چه تعداد دانشجوی انصرافی و اخراجی داشته است گفت: در نیم سال دوم ۱۳۹۸ حدود ۴۰۰۰ دانشجوی انصرافی داشتیم که دلیل اینها می‌تواند قبول شدن در دانشگاهی دیگر، پذیرش از خارج از کشور و یاعدم توان مالی باشد البته بخشی از آن هم می‌تواند به دلیل مسائل کرونا باشد.
 
جلالی در واکنش به اینکه آیا این دانشجویان در حین تحصیل بوده یا پذیرفته شده بودند؟ گفت: این افراد پذیرفته شده و ثبت نام کرده بودند. اما عموما همان ابتدای ثبت نام دست نگه می‌دارند تا اگر در جای دیگری شرایط بهتری بود انصراف دهند و در آنجا ثبت نام می‌کنند. برخی افراد هم یا شرایط اقتصادیشان اجازه نمی‌دهد شهریه بپردازند. در نیم سال اول ۱۳۹۹ این آمار به نصف کاهش پیدا کرد یعنی حدود ۲۲۰۰ نفر از تحصیل انصراف دادند. در نیم سال کنونی باز هم این آمار تقلیل یافت و به حدود ۱۰۷ نفر رسید.
 
جلالی درباره آمار دانشجویان اخراجی گفت: فعلا آماری در این زمینه در دست نیست اما دانشجویانی که دو ترم مشروط شوند یا این که طول تحصیلی‌شان خیلی زیاد باشد، همچنین کمیسیون موارد خاص به آن‌ها فرصت داده و مساعدت کرده باشد ولی عملا کاری نکرده باشند طبیعتا اخراج می‌شوند.
 
وی تصریح کرد: بیشتر اخراجی‌ها یعنی حدود ۹۰٪ آن‌ها کسانی هستند که درس نمی‌خوانند و دو ترم مشروط شده‌اند. از این رو کمیسیون بررسی می‌کند که اگر استحقاق داشته باشند باز هم یک فرصت می‌دهد که جبران معدل کند ولی اگر سهل انگاری کرده باشند و درس نخوانده باشند، یا نخواهند بخوانند اخراج خواهند شد.
 
معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی تاکید کرد: دانشگاه همواره به بحث کیفیت و ارتقای مهارت آموزشی توجه ویژه‌ای داشته و دارد. فردی که می‌خواهد فارغ التحصیل باشد باید استاندارد دانشگاه یا کف اطلاعات علمی را داشته باشد.
 
جلالی در پاسخ به این سوال که از ۶۰۰ مرکزی که دارید چقدر از آن‌ها ادغام یا منحل شده‌اند، گفت: شورای عالی اداری مصوبه‌ای در سال ۱۳۹۶ داشت که همه مراکز علمی کاربردی دولتی را طبق این مصوبه منحل اعلام کرد و نزدیک به ۲۵۰ مورد از مراکز به این دلیل منحل، واگذار و یا ادغام شدند.
 
وی توضیح داد: در همان زمان یک سال به دانشجویان فرصت داده شد، تا فارغ التحصیل شوند و جا به جایی انجام شود. بخشی از مراکز هم استانداردهای آموزشی دانشگاه را رعایت نمی‌کردند با نظارت و کنترلی که صورت گرفت و همچنین اخطاری که به آن‌ها داده شد، نتوانستند خود را با دانشگاه هماهنگ کنند. به همین خاطر دانشگاه به آن‌ها حکم نظارتی داد و دانشجویان را به مراکز دیگر منتقل کرد و تعطیل شدند. حدودا ۵۰ دانشگاه بودند که نخواستند خود را با استانداردهای دانشگاه هماهنگ کنند و کیفیت آموزشی مطلوب را نداشتند.
 
معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی در پاسخ به این سوال که انحلال این ۵۰ دانشگاه مربوط به چه بازه زمانی است؟ گفت: بیش از دو سال است. از زمانی که مصوبه شورای عالی اداری مبنی بر اینکه بخش‌های دولتی تعطیل شوند، ابلاغ شد؛ بخش‌هایی که از نظر علمی ضعیف بودند را تعطیل کردند و برخی هم خودشان با توجه به کاهش تعداد دانشجو و کمبود متقاضی درخواست انصراف داده و تعطیل شدند.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا  ، تاریخ انتشار:  3 فروردین 1400، کدخبر: 1052420، www.ilna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین