پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۳۲۴۳۵۲
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷
محمد زاهدی اصل گفت: برخی از افزایش واحد‌های دانشگاهی مغازه دونبش برای کسب سود است. اغلب فارغ التحصیلان این دانشگاه‌ها آنطور که باید و شاید در روند آموزش مناسب قرار نگرفته‌اند.
شعار سال: تحصیلات در مقاطع تکمیلی به‌دلیل افزایش ظرفیت‌های دانشگاهی سهل‌تر شده و حجم زیادی فارغ التحصیل می‌شوند، اما نباید کیفیت را فدای کمیت کرد. قرار بود در برنامه ششم آموزش مهارتی تحت رصد قرار بگیرد، اما این آموزش‌ها افت داشته است که نشان از کاهش کیفیت آموزش در مقاطع تحصیلات تکمیلی دارد.

محمد زاهدی اصل، عضو هیات علمی دانشگاه، رییس مجمع صنفی اساتید دانشگاه علامه طباطبایی درباره کیفیت آموزش در مقاطع تحصیلات تکمیلی به خبرنگار برنا گفت: درد امروز در فضای آموزشی کشور برای امروز و دیروز نیست. بنده در دهه ۷۰ نگرانی خود را از تقلیل کیفیت آموزش عالی و افزایش بی‌رویه واحد‌های دانشگاهی به کررات مطرح کرده‌ام.

او افزود: نباید بدون فراهم کردن ابزار سخت‌افزاری و نرم‌افزاری واحد‌هایی را در کشور ایجاد کنیم. برخی از افزایش واحد‌های دانشگاهی مغازه دونبش برای کسب سود است. اغلب فارغ التحصیلان این دانشگاه‌ها آنطور که باید و شاید در روند آموزش مناسب قرار نگرفته‌اند.

زاهدی اصل ادامه داد: در ابتدا قرار بود که دانشگاه علمی کاربردی برای دانش افزایی کارمندان ادارات لحاظ شود. هرچند به‌تدریج این دوره‌ها از کاردانی به کارشناسی، کارشناسی به کارشناسی ارشد، کارشناسی ارشد به دکتری حرفه‌ای ارتقا یافت.

زاهدی اصل گفت: این دانشگاه در هر سازمانی یک شعبه ایجاد و حجم قابل توجهی از دانشجویان را جذب کرده است. از سوی دیگر دانشگاه‌های غیرانتفاعی بدون داشتن شرایط واقعی مجوز اخذ کرده و دانشجو جذب می‌کنند. برای مثال برخی از افراد برای اخذ مجوز از وزارت علوم از اعضای هیات علمی مدرکشان را اخذ کرده تا با معرفی به وزارت علوم بتوانند مجوز تاسیس دانشگاه داشته باشند.

بیکاری و نداشتن مهارت مشکل اساسی جوانان جامعه /۴۰ درصد دانش آموختگان کشور بیکار هستند

این استاد دانشگاه افزود: مجموعه‌ای از دانشگاه‌های دولتی، آزاد، علمی و کاربردی، غیرانتفاعی و پیام نور در حجم انبوه دانشجو جذب می‌کنند. در کشور ما به اندازه کل کشور‌های اروپایی واحد دانشگاهی وجود دارد. در حالی که تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌های کشور بدون داشتن شرایط به سمت تحصیلات تکمیلی سوق پیدا کرده‌اند.

او تصریح کرد: بیکاری و عدم تمایل به ازدواج از معضلات تهدید کننده جامعه محسوب می‌شود. علت اصلی بیکاری در کشور عدم یادگیری مهارت است. جوان با اخذ مدرک فوق‌لیسانس دیگر همچون یک کارمند ساده به فعالیت نمی‌پردازد. این انتظار برآورده نمی‌شود و بازار کاری وجود ندارد و به بن‌بست می‌خورد.

زاهدی اصل تاکید کرد: تمامی عوامل باعث می‌شود که براساس گفته‌های مسئولان ۴۰ درصد دانش آموختگان کشور بیکار هستند. حال به این میزان باید افرادی را گنجاند که بدون توجه به رشته تحصیلی خود وارد بازار کار شده‌اند. برای مثال برخی از پزشکان عمومی به عنوان مددکار اجتماعی به فعالیت می‌پردازند. در حالی که این دو رشته تحصیلی هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند.

او اضافه کرد: برخی از رشته‌های تحصیل در دفترچه‌های سازمان سنجش حتی یک نفر عضو هیات علمی هم در کشور ندارد. باید تاکید کرد که دفتر گسترش دانشگاه عالی به درستی عمل نکرده است.

دکانی تحت عنوان پردیس‌های دانشگاهی

زاهدی اصل با بیان اینکه دکان‌هایی تحت عنوان پردیس‌های دانشگاهی ایجاد شده است، افزود: اغلب پردیس‌های دانشگاهی برای دانشگاه‌های شناخته شده به یک معضل تبدیل شده است.

او ادامه داد: بسیاری از دانشجویان در این دانشگاه‌ها باید چندین میلیون شهریه پرداخت کرده و بعد از گذشت چند سال مدرک دانشگاهی به آن‌ها ارائه می‌شود. در حالی که مدرک اخذ شده بدون کیفیت است. فرد در دوره دکتری باید واجد شرایط برای اخذ آموزش‌ها باشد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: طی ۱۰ سال اخیر حجم قابل توجهی از نخبگان کشور به نوعی از کشور خارج شدند. این مقوله خسارت سنگین برای کشور به‌دنبال داشته است.

به گفته او افرادی که بنیه علمی مناسب دارند مهاجرت می‌کنند. حجم قابل توجهی از مهاجران از کشور خارج شدند. این مقوله ضربه سنگین به کشور وارد کرده است.

زاهدی اصل گفت: مسئولان در آموزش عالی فقط اعداد و ارقام در جذب دانشجو را مطرح می‌کنند. در حالی که کیفیت آن مورد توجه قرار نگرفته است. این نوع آموزش چه گره‌ای از مشکلات کشور را باز می‌کند. تمامی این مسائل وضعیت نامناسب را به دنبال دارد. این حجم پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های کشور و گسترش بی‌ضابطه مراکز دانشگاه هم از مشکلات متعدد برخوردار است.

برخی از اساتید چگونه ارتقا می‌یابند؟

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در دانشگاه‌ها کم و کیف جذب اساتید جای تامل دارد، افزود: اغلب زمینه پیشرفت اساتید به‌دلیل انتشار مقالاتی است که دانشجویان برای دفاع از رساله یا پایان نامه خود در مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌نویسند. در این شرایط بسیاری از اساتید به استاد تمام و دانشیار ارتقا پیدا می‌کنند.

او تصریح کرد: آیین نامه آموزشی و مقررات آن به کررات عوض می‌شود. آیین‌نامه‌های متعدد برای دانشجویان ورودی‌های مختلف وضع می‌شود. در حالی که به این آیین‌نامه‌ها آنطور که باید پایبند نیستیم. تمامی این عوامل باعث ایجاد ۶۰ هزار اعضای هیات علمی، تعداد انبوه دانشجو و... شده است، اما تاکنون نتوانسته گره‌ای از کار جامعه باز شود.

این استاد دانشگاه گفت: در اواخر دهه ۶۰ دوتیکه شدن آموزش عالی اجرایی شد. آن سال‌ها آموزش عالی در رشته‌ها پزشکی و غیرپزشکی از یکدیگر جدا شد. برای مثال در آن سال‌ها دانشگاه تهران رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی را در خود جای داده بود. هرچند با این اتفاق دانشگاه تهران به دو قسمت تقسیم شد. به این ترتیب دانشگاه‌های شهید بهشتی و دیگر دانشگاه‌ها هم به جداسازی رشته‌های پزشکی و غیر پزشکی پرداختند. این دو تیکه کردن آموزش عالی قوانین متعدد به دنبال داشته است.

اقدامات کمی در زمینه آموزش

زاهدی اصلی تصریح کرد: تمامی اقدامات در حوزه آموزش کمی شده است. برای مثال با صرف ۲۰۰ دلار می‌توان مقاله علمی خریداری کرد. سیستم آموزش کشور نیازمند اراده‌ای برای تحول است.

او در پایان گفت: دانشگاه باید در راس تصمیمات کشور قرار گرفته و با نظرات علمی بتواند گره‌های موجود در عرصه‌های متخلف را باز کند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۱۲۵۴۷۱، borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین