پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۴۴۴۷
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳
قرارداد ۱۹۱۹ قراردادی است که در سال ۱۲۹۸ شمسی (۱۹۱۹ میلادی) میان دولت‌های وقت بریتانیا و ایران پس از هفت ماه مذاکره پنهانی دولت بریتانیا با وثوق‌الدوله و پرداخت چهارصد هزار تومان رشوه بسته شد. بر اساس این قرارداد تمامی امور کشوری و لشکری ایران، زیر نظر مستشاران انگلیسی و با مجوز آنان صورت می‌گرفت. به دلیل مخالفت‌های داخلی و خارجی و مغایرت آن باقانون اساسی مشروطه، این قرارداد هرگز به اجرا درنیامد.

  شعار سال:قرارداد ۱۹۱۹ بدون زمینه‌های‌ داخلی‌ و همکاری خودفروختگان ایرانی میسّر نمی‌شد؛ چراکه برای عقد قرارداد، دولت انگلستان ۱۳۰ هزار پوند استرلینگ مـیان سـیاستمداران ایران تقسیم کرده بود.

وثوق‌الدوله سیصدهزار تومان، شاهزاده فیروزمیرزا نصرت‌الدوله، وزیر دادگستری‌، یکصدهزارتومان‌ و شاهزاده صارم‌الدوله، وزیر مالیه، یکصدهزارتومان رشوه گرفته بودند. البته این پول گرفتن‌ها فقط شامل سیاستمداران نـبود، بـلکه اشخاصی چون زین‌العابدین رهنما شیخ‌العراقین زاده (که بعد در حکومت رضاشاه وزیر فرهنگ‌ شد‌)، سیدمحمد تدین‌ (پس از کودتای  ۱۲۹۹ رئیس مجلس شورای ملّی گردید و سپس در دوره‌های بـعد پسـت وزارت داشت) و در نهایت علی دشتی (مدیر روزنامۀ ‌‌شفق‌ کـه بـعداً نمایندۀ مجلس و سناتور شـد) نـیز از این نمد کلاهی برای خودشان‌ دوخته‌ بودند‌.

جالب اینجاست که حتی احمدشاه قاجار تا زمانی که با نخست‌وزیری وثوق‌الدوله موافقت داشت و او‌ را در این سمت تثبیت می‌کرد ماهیانه پانزده‌هزار تومان از دولت انگلستان دریـافت‌ مـی‌کرد.

 

پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال، برگرفته از کانال تلگرامی کافه تاریخ

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین