پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۴۴۷۹
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹
احمدی‌نژاد: من از همان ابتدا نظرم را با صراحت اعلام کردم. من مخالف حصر خانگی هر شخص در هر نقطه‌ای از جهان هستم.
شعار سال: احمدی نژاد بر اهمّیت انجام اصلاحات اقتصادی در ایران تأکید کردند و گفتند: ما نیازمند بازنگری فوری در خصوص نقش دولت و مردم در اقتصاد، توزیع ثروت طبیعی و فرصت‌ها بین مردم، اندازه دولت و حدّ دخالت دولت در اقتصاد هستیم و من معتقدم که نقش مردم در اقتصاد باید بسیار تقویت شود.

متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:

لارپوبلیکا: جناب آقای احمدی‌نژاد بابت وقتی که برای انجام این گفتگو در اختیار ما قرار دادید از شما بسیار متشکریم.

احمدی‌نژاد: خواهش می‌کنم و امیدوارم که این گفتگو برای کسانی که آن را می‌شنوند یا خواهند خواند مفید واقع شود.

لارپوبلیکا: شما در دولت خودتان لحن تندی نسبت به آمریکا داشتید. پس از انتخاب جوبایدن به ریاست جمهوری آمریکا، شما در ماه ژانویه نامه‌ای را خطاب به وی نوشتید. سئوال این است که موضع شما نسبت به آمریکا چه تغییری کرده و حضور جوبایدن در کاخ سفید برای شما چه معنا و مفهومی دارد؟

احمدی‌نژاد:

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه

من به همه رؤسای جمهور آمریکا، از آقای بوش گرفته تا جو بایدن، نامه‌هایی را نوشته‌ام. من معتقدم که مشکلات جهان ناشی از اقدامات هیأت حاکمه پشت صحنه آمریکاست. من در نامه‌هایم به رؤسای جمهور آمریکا تأکید کرده‌ام که باید رفتار هیأت حاکمه پشت صحنه آمریکا کنترل کنند. شما می‌توانید به این نامه‌ها مراجعه کنید و ببینید که آیا تغییر لحنی در آن‌ها وجود دارد؟

لارپوبلیکا: آیا ورود جوبایدن به کاخ سفید هیچ تفاوتی برای ایران ایجاد نمی‌کند؟

احمدی‌نژاد: من بار‌ها گفته‌ام که سیاست خارجی آمریکا را نه رؤسای جمهور این کشور، بلکه همان هیأت حاکمه پشت صحنه تعیین می‌کند. رؤسای جمهور اگر می‌خواهند مؤثر باشند باید آن هیأت را کنترل کنند.

لارپوبلیکا: چه کسانی این ساختار را شکل داده‌اند؟

احمدی‌نژاد: من در گفتگو با فاکس‌نیوز این‌ها را توضیح داده‌ام و شما می‌توانید به آن مصاحبه مراجعه کنید.

لارپوبلیکا: از آنجا که مصاحبه شما با لارپولیکاست اگر ممکن است، پاسخ سؤال ما را هم بفرمایید.

احمدی‌نژاد: نیازی نیست که اسم کسی را ببرم، اما آن‌ها کسانی هستند که طی ۷۰ سال گذشته سیاست خارجی آمریکا را ثابت نگه داشته‌اند.

لارپوبلیکا: گفتگوی آمریکا و ایران در مورد توافق هسته‌ای متوقف شده است. آمریکا از تهران می‌خواهد که به تعهدات خود عمل کند و ایران نیز می‌خواهد تحریم‌ها برداشته شود. آیا فکر می‌کنید انجام مذاکرات جدید، امکانپذیر و ضروری است؟

احمدی‌نژاد: در مناسبات بین‌المللی اصل بر گفت‌وگوست، اما این گفتگو باید در شرایط عدالت و احترام انجام شود. نمی‌دانم که آیا شما متن توافقنامه برجام را مطالعه کرده‌اید یا خیر؟

لارپوبلیکا: بله من خوانده‌ام، اما من یک سیاستمدار نیستم.

احمدی‌نژاد: من به این سبب از شما پرسیدم که می‌خواهم در پاسخ به سؤال‌تان، به متن برجام اشاره کنم. شما می‌دانید که در هر موافقتنامه‌ای یک فصلی برای رفع اختلافات وجود دارد که در آنجا باید شرایط قانونی و حقوق بین‌الملل حاکم باشد تا بتواند مشکل را حل کند. در توافق هسته‌ای مشخص شده است که در صورت بروز اختلافات، هیأتی مرکب از ایران و شش کشور دیگر به مسأله مورد اختلاف رسیدگی می‌کند، یعنی ایران یک رأی و طرف مقابل شش رأی دارند. کاملاً روشن است که این رویه، مشکل را حل نمی‌کند. موضوع دیگر توازن بین حقوق و تعهّدات است. تعهّدات ایران تقریبا صد در صد و حقوقش نزدیک به صفر است. در چنین وضعیتی مشکل حل نمی‌شود، زیرا در واقع اصول قانونی و حقوق بین‌الملل رعایت نشده است. همه مشکلات باید از طریق گفتگو و در بستری از عدالت و احترام برای هر دو طرف حل شود.

لارپوبلیکا: برداشت من از صحبت‌های شما این است که شما برای گفتگو آمادگی دارید، ولی نه درباره برجام بلکه در باره یک توافق دیگر.

احمدی‌نژاد: من از شما می‌پرسم که چرا برجام دچار مشکل شد؟

لارپوبلیکا: همانطور که گفتم من یک سیاستمدار نیستم و من نمی‌توانم تحلیل درستی از موضوع داشته باشم لذا از شما سؤال کردم.

احمدی‌نژاد: شما که باید از روند تحوّلات اطلاع داشته باشید. همین قرارداد ناقص را هم آقای ترامپ یکطرفه کنار گذاشت. حالا چه کسی باید اوضاع را اصلاح کند؟

لارپوبلیکا: فکر می‌کنم که منظور شما آمریکاست.

احمدی‌نژاد: هرطور که مایل هستید می‌توانید برداشت کنید.

لارپوبلیکا: طی یک سال گذشته تغییرات سیاسی زیادی در منطقه به وجود آمده است. توافقنامه‌های موسوم به ابراهیم فصل جدیدی را برای گفتگو و همکاری بین اسرائیل و کشور‌های عربی را فراهم کرده است. آیا زمان آن فرانرسیده است که ایران و اسرائیل با هم گفتگو کنند؟

احمدی‌نژاد: آیا تصور می‌کنید که مسأله فلسطین، با این توافق حل شود؟ مسأله فلسطین مسأله ملّتی است که سرزمینش اشغال شده است و اکثر مردم آن نیز آواره شده‌اند و از حقوق خود برای تعیین سرنوشت و حاکمیت محروم شده‌اند. مسأله فلسطین اینهاست. مشکل فلسطین که عدم ارتباط بین بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی نبوده است که با برقراری آن حل شود. قبل از این‌ها بیش از صد کشور جهان و حتی کشور‌های صاحب حق وتو با اسرائیل رابطه داشتند، امّا مسأله فلسطین حل نشد. این مسأله باید در داخل سرزمین فلسطین حل شود و حقوق قانونی و انسانی مردم فلسطین تأمین شود.

لارپوبلیکا: نظرات شما کاملا شفّاف است، امّا می‌خواستم بدانم که آیا الان می‌تواند زمان مناسبی برای انجام گفتگو میان ایران با اسرائیل باشد؟

احمدی‌نژاد: من هم پاسخ شما را دادم.

لارپوبلیکا: یک جمله معروفی منتسب به شما وجود دارد که گفته‌اید اسرائیل باید از روی نقشه روزگار محو شود، آیا شما هنوز در چنین فکری هستید؟

احمدی‌نژاد: من معتقدم که اشغالگری و تجاوز به حقوق انسان‌ها باید حتماً از روی کره زمین برچیده شود. فکر می‌کنم که پاسخ من به اندازه کافی گویا هست و همه این‌ها باید توسط مردم اتفاق بیفتد.

لارپوبلیکا: بیشتر از یک سال از کشته شدن ژنرال سلیمانی، شخصیتی که در ایران بسیار مورد احترام است، می‌گذرد. مرگ وی چه عواقبی برای ایران به همراه داشت؟

احمدی‌نژاد: ترور یکی از زشت‌ترین کار‌هایی است که انسان‌ها می‌توانند مرتکب شوند! در همه فرهنگ‌ها و قواعد بین‌المللی تروریسم محکوم شده است و من فکر نمی‌کنم که تروریسم بتواند مشکلی را حل کند.

لارپوبلیکا: در ایران سلیمانی به عنوان مردی که با داعش جنگید و آن را شکست داد بسیار عزیز و مورد احترام بود، امّا بسیاری از جوانان عرب در سوریه و عراق او را به وجود آورنده یک گروه شبه نظامی می‌شناسند که ظلم می‌کند و به سرکوب معترضین می‌پردازد، کسانی که برای دموکراسی و حقوق انسانی مبارزه می‌کنند، او را یک متخاصم قلمداد کرده‌اند. به نظر شما میراث سردار سلیمانی چیست؟

احمدی‌نژاد: وقتی درباره موضوعات منطقه‌ای صحبت می‌کنیم باید به ریشه مشکلات بپردازیم. آمریکایی‌ها و متحدین آن‌ها برای مدت‌های طولانی برای تسلّط بر منطقه هزینه می‌کردند. در برهه‌ای از زمان تصمیم گرفتند که خودشان را کنار بکشند و مردم منطقه را در مقابل هم قرار دهند. آن‌ها اعلام کردند که می‌خواهند خاورمیانه جدیدی ایجاد کنند و موجب بروز مشکلاتی در تمام کشور‌ها شدند و من متوجه این موضوع شدم. من با آقای بشار اسد دوست بودم و از موضع او در برابر اشغال کشورش حمایت می‌کردم. اما هنگامی که طرح خاورمیانه جدید ارائه شد، من با آقای ولید معلم وزیر سابق امور خارجه سوریه، صحبت کردم و به او گفتم: کشور شما به زودی درگیر یک منازعه خواهد شد. من به او توصیه کردم دولت سوریه صبور باشد و از کشتن عناصر گروه‌های مسلح مهاجم اجتناب نماید. اگر آن‌ها شما را می‌کشند، شما آن‌ها را نکشید، زیرا این امر می‌تواند آغاز یک داستان بی‌پایان باشد. توصیه‌های دوستانه من آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفت و برخورد‌ها گسترش یافت. وقتی بخشی از مردم سوریه در مقابل حاکمیت قرار گرفتند، من دیگر حمایت یا پشتیبانی انجام ندادم. البته حساب آن‌هایی که با داعش می‌جنگیدند حساب جداگانه ایست. من معتقدم که مسائل کشور‌ها باید با گفتگو حل شود و نهایتاً مسائل طبق نظر ملّت باید انجام شود. منتهی این نظر من در سوریه مورد استقبال قرار نگرفت و به همین دلیل من سکوت کردم و موضعی نگرفتم.

لارپوبلیکا: در ماه ژوئن انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار می‌شود. تنها دو نامزد فعلی عضو پاسداران هستند. آیا یک رئیس جمهور نظامی مورد نیاز ایران است؟

احمدی‌نژاد: هنوز زمان انتخابات نرسیده است، در صورت لزوم در زمان مناسب برخی از مسائل را مطرح می‌کنم.

لارپوبلیکا: آیا شما فکر می‌کنید یک رئیس‌جمهور نظامی برای ایران مفید و مناسب خواهد بود؟

احمدی‌نژاد: من به موقع در مورد انتخابات ریاست جمهوری صحبت خواهم کرد.

لارپوبلیکا: آقای دکتر احمدی‌نژاد این یک مصاحبه است و اگر شما پاسخ ندهید جلو رفتن سخت می‌شود.

احمدی‌نژاد: یعنی شما طراحی کرده‌اید و قدم به قدم می‌خواهید من در داخل پازلی که مدّ نظر شماست حرکت کنم؟ زمانی که من بخواهم در این زمینه صحبت کنم حتما به شما اطّلاع خواهم داد و با شما هم گفتگو خواهم کرد.

لارپوبلیکا: بله روشن است که شما مایل نیستید به این سؤال پاسخ دهید. نظر سنجی‌های انجام شده نشان می‌دهد که شما به صورت مستمر و ادامه‌دار از حمایت عمومی برخوردار هستید. آیا تصمیم و برنامه‌ای کاربردی برای شرکت در انتخابات طراحی کرده‌اید؟ و آیا نگران نیستید که شورای نگهبان شما را همانند انتخابات ۴ سال پیش رد صلاحیت کند؟

احمدی‌نژاد: اگر باعث ناراحتی شما نمی‌شود، به پاسخ سؤال قبل مراجعه کنید.

لارپوبلیکا: فکر می‌کنید که چه نوع اصلاحاتی از نظر اقتصادی در ایران باید انجام شود تا از وضع موجود خارج شویم؟

احمدی‌نژاد: من معتقدم که همه جهان نیازمند اصلاحات سیاسی و اقتصادی است. آمریکا، ایتالیا، فرانسه و ..، امّا ما در ایران یک انقلاب بزرگ داشتیم. ما حتماً باید کار‌های بزرگی را انجام بدهیم برای اینکه ملّت ایران حرکت کرد تا زندگی جدیدی را برای خودش بسازد و به دیگران هم آن را پیشنهاد بدهد. ما نیازمند اصلاحات اساسی در سیاست‌های داخلی و خارجی هستیم. البته از نظر من هر دوی این‌ها یکی است. سیاست داخلی و خارجی نمی‌تواند تفاوتی داشته باشد. زیرا این‌ها به انسان‌ها بر می‌گردد و انسان‌ها همه جا محترم هستند و همه حق دارند از عدالت و احترام برخوردار باشند. امیدوارم به زودی در جهان و از جمله ایران اتفاق بیفتد.

لارپوبلیکا: آیا ایران به اصلاحات فوری اقتصادی نیاز دارد؟

احمدی‌نژاد: بله ما نیازمند بازنگری فوری در نقش دولت و مردم در اقتصاد، توزیع ثروت طبیعی و فرصت‌ها بین مردم، اندازه دولت و حدّ دخالت دولت در اقتصاد هستیم. من فکر می‌کنم که نقش مردم در اقتصاد باید بسیار تقویت شود.

لارپوبلیکا: در سال ۱۳۸۸ که شما برای بار دوم به ریاست جمهوری انتخاب شدید، تظاهرات‌هایی در ایران بر علیه انتخاب مجدد شما برگزار شد که با سرکوب خشن و وحشیانه‌ای همراه بود و حداقل ۶۰ کشته داشت. آیا احساس پشیمانی دارید؟

احمدی‌نژاد: انتخابات آن سال بسیار پرشکوه بود. بیش از ۸۵ درصد مردم در آن شرکت کردند و یک انژری جدیدی در ایران به وجود آمد. یک تراز بالایی از دموکراسی به نمایش گذاشته شد، اما یک گروه کوچک امنیتی که موافق این اتّفاق نبودند و می‌خواستند پیروزی ملّت را تخریب کنند. بله عدّه‌ای از مردم معترض بودند، امّا آن مردم هیچ‌وقت دست به خشونت نزدند بلکه نظرات خودشان را بیان کردند. مقامات انتخاباتی هم توضیحات لازم را دادند و به شکایات انتخاباتی رسیدگی کردند. وقتی توضیحات داده شد، مردمی که اعتراض داشتند از خیابان‌ها کنار رفتند. اما آن گروه امنیتی مخالف دست به خشونت زد برای اینکه مسأله قابل حل نباشد. آن‌ها از نتیجه انتخابات راضی نبودند. این‌ها چندین سال است که وقتی مردم در ایران یک مطالبه قانونی دارند، وارد می‌شوند و خشونت درست می‌کنند تا خواسته‌های مردم به صورت آرام و قانونی مطرح نشود. همین اتفاقی که در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ هم در ایران اتفاق افتاد. مردم اعتراض آرامی داشتند، امّا آن گروه پیچیده امنیتی خشونت به خرج دادند تا هزینه مطالبات مردم را بالا ببرند. من در یک مصاحبه مفصّل، نقش این گروه امنیتی را برای مردم ایران توضیح داده‌ام. من در باره عدد کشته‌هایی که شما گفتید حرفی نمی‌زنم، اما حتّی اگر یک نفر هم آسیب ببیند بسیار مهم است و من به شدّت با آن مخالفم.

لارپوبلیکا: طبق گزارش عفو بین‌الملل در هر دو واقعه سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۸، بیش از ۳۰۰ نفر در اعتراضات خیابانی کشته شدند، امّا این اقدام محکوم نشد؟

احمدی‌نژاد: ایرانی‌ها با مواضع من آشنایی دارند، حتی یک قربانی هم خیلی زیاد است. همانطور که گفتم، یک گروه کوچک امنیتی دائماً درگیری درست می‌کنند، دست به خشونت می‌زنند و اموال عمومی را به آتش می‌کشند تا مردم را خشونت‌طلب معرفی کنند. با افزایش هزینه مطالبات عمومی، مردم نتوانند خواسته‌های خود را به صورت آرام مطرح نمایند.

لارپوبلیکا: آیا این گروه‌هایی که از آن‌ها صحبت می‌کنید؛ گروه‌های امنیتی حکومتی هستند؟
 
احمدی‌نژاد: آن‌ها یک گروه نفوذی هستند.

لارپوبلیکا: از یک شعبه امنیتی حکومتی هستند؟

احمدی نژاد: این‌ها نفوذی در بخش امنیتی کشور هستند.

لارپوبلیکا: ده سال است که موسوی و کروبی از رهبران مخالف حکومت در حصر خانگی به سر می‌برند، آیا شما از آزادی آن‌ها حمایت می‌کنید؟

احمدی‌نژاد: من از همان ابتدا نظرم را با صراحت اعلام کردم. من مخالف حصر خانگی هر شخص در هر نقطه‌ای از جهان هستم.

لارپوبلیکا: موسوی و کروبی همه مردم جهان نیستند، آن‌ها دو سیاستمدار هستند. آیا به کسانی می‌پیوندید که خواستار آزادی آن‌ها هستند؟

احمدی‌نژاد: فکر می‌کنم احتمال آزاد شدن آن‌ها وجود دارد.

لارپوبلیکا: شما در توئیتر فالوئر‌های زیادی را به خودتان اختصاص داده‌اید، اما توئیتر در زمان شما در ایران فیلتر شد. سؤالم این است که آیا شما برای اتّصال به توئیتر از وی پی ان استفاده می‌کنید؟

احمدی‌نژاد: در ایران برخی از افراد، رسانه‌های اجتماعی را سانسور می‌کنند، این‌ها همان کسانی هستند که بعداً اقدام به فروش وی پی ان می‌کنند تا هزینه‌های دسترسی را افزایش دهند، این چیزی است که من با آن موافق نیستم. من با محدودیت در زندگی مردم هیچ‌وقت موافق نبوده و نیستم.

لارپوبلیکا: شما نگفتید که از کدام وی پی ان استفاده می‌کنید؟

احمدی‌نژاد: چرا باید چنین چیزی برای شما مهم باشد؟ هزاران مورد وی پی ان وجود دارد، من یکی از آن‌ها را استفاده می‌کنم.

لارپوبلیکا: از شما به خاطر وقتی که در اختیار من گذاشتید، متشکّرم

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دولت بهار، تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۲۵۳۱، www.dolatebahar.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین