پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۷۳۰۰
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
روزنامه اوشلیم پست اسرائیل در قالب یک گزارش، تاریخچه‌ی عملیات‌های خرابکاری در تاسیسات نطنز را به رشته تحریر درآورد.
شعار سال: روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست پس از وقوع حادثه در تاسیسات هسته‌ای ایران که به احتمال زیاد از سوی اذناب رژیم اسرائیل رخ داده است، تقویم عملیات‌های خرابکار در تاسیسات نطنز را طی گزارشی تحت عنوان «بیش از یک دهه جنگ اسرائیل علیه سانتریفیوژ‌های ایران در نطنز» منتشر کرد و نوشت:

سال ۲۰۰۲ / ۱۳۸۱

گروه شورای ملّی مقاومت ایرانیان (منظور نویسنده سازمان تروریستی مجاهدین خلق است) یک کنفرانس خبری برگزار کردند و خبر از وجود یک کارخانه غنی‌سازی اورانیوم زیرزمینی در نطنز دادند. سازمان موساد مظنون است که اطلاعات هسته‌ای را در اختیار این گروه قرار داده است. ساخت تاسیسات نطنز بصورت یک دژ مستحکم در زیر زمین نشان داد که ایرانی‌ها از اشتباهات عراقی‌های آموخته‌اند. تاسیسات اتمی اوزیراک عراق بر روزی زمین قرار گرفته بود و در سال ۱۹۸۱ توسط اسرائیل نابود شد.

سال ۲۰۰۷ / ۱۳۸۶

منابع تغذیه مورد استفاده برای تنظیم ولتاژ در تاسیسات هسته‌ای نطنز منفجر شد و ده‌ها سانتریفیوژ را نابود کرد.

سال ۲۰۱۰ / ۱۳۸۹

ویروس استاکس نت که مشترکاً توسط آمریکا و اسرائیل ساخته شده بود، به تاسیسات نطنز نفوذ کرد و توانست بیش از ۱۰۰۰ سانتریفیوژ را نابود کند. اورشلیم پست مدعی است که این عملیات خرابکاری موجب تاخیر قابل ملاحظه‌ای در برنامه هسته‌ای ایران شد. این درحالی است که ایران در سال ۲۰۱۵ که با غرب بر سر مسائل هسته‌ای به توافق رسید، بیش از ۲۰ هزار سانتریفیوژ فعال داشت.

در صورت صحت عدد ادعایی اورشلیم پست، به نظر می‌رسد که این عملیات خرابکاری بزرگ چندان نتوانست خللی در روند برنامه هسته‌ای ایران به وجود بیاورد. گفتنی است ویروس استاکس نت اوّلین و بزرگترین حمله سایبری تاریخ جهان بود که مشترکاً توسط آمریکا و اسرائیل صورت گرفت. ادوارد اسنودن از این واقعه به عنوان پیچیده‌ترین عملیات سایبری که می‌شود تصور کرد، نام برد.

اورشلیم پست در ادامه نوشت: ویروس استاکس نت باعث شد که سرعت موتور‌های سانتریفیوژ‌های IR-۱ بالا و پایین برود. ایران معمولاً موتور‌های سانتریفیوژ را روی عدد ۱۰۰۷ دور در ثانیه نتظیم می‌کرد تا بدین وسیله از آسیب آنان جلوگیری کند. به نظر می‌رسید که استاکس نت سرعت موتور سانتریفیوژ‌ها را به ۱۰۶۴ دور در ثانیه افزایش داد و موجب شد که موتور‌ها منفجر شوند.

سال ۲۰۲۰ / مرداد ۱۳۹۹

کارخانه ساخت سانتریفیوژ‌های پیشرفته در نطنز طی یک انفجار در مرداد ۱۳۹۹ تخریب شد. اورشلیم پست در ادامه نوشت: هدف این انفجار ارسال یک پیام بدون ابهام به ایران بود که پیشرفت هسته‌ای آن فراتر از خط قرمز‌های اسرائیل تحمل نخواهد شد!

سال ۲۰۲۱ / اسفند ۱۳۹۹

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که ایران غنی‌سازی اورانیوم را در تاسیسات هسته‌ای نطنز با استفاده از سانتریفیوژ‌های پیشرفته IR-۴ آغاز کرد. اورشلیم پست در ادامه به نکته جالب توجهی اشاره می‌کند و تلویحاً اعتراف می‌کند که عملیات خرابکاری مرداد سال ۱۳۹۹ نتوانست خللی در روند توسعه برنامه هسته‌ای ایران داشته باشد. اورشلیم پست در ادامه نوشت که گسترش برنامه هسته‌ای ایران بیش از حد مقرر در توافق هسته‌ای با ۱+۵ بود و نشان دهنده قدرت بازیابی هسته‌ای تهران پس از انفجار جولای ۲۰۲۰ / مرداد ۱۳۹۹ بود.

سال ۲۰۲۱ / فروردین ۱۴۰۰

بهروز کمالوندی - سخنگوی سازمان انرژی اتمی در روز یکشنبه از وقوع یک حادثه‌ای در شبکه توزیع برق تاسیسات هسته‌ای نطنز خبر داد. اورشلیم پست مدعی شد: بر اساس گزارش‌ها و منابع اطلاعاتی غربی به نظر می‎‌رسد، آنچه از آن به عنوان حادثه یاد می‌شود، ناشی از یک حمله سایبری توسط احتمالاً اسرائیل بوده است.

اورشلیم پست ادعا کرد حادثه نطنز یک اتفاق نبوده و خسارت بیش از آن چیزی است که اعلام شده. حمله علیه نطنز یک روز پس از تزریق گاز هگزا فلوراید اورانیوم به سانتریفیوژ‌های پیشرفته IR-۶ و IR-۵ نطنز و همزمان با سفر لوید آستین وزیر دفاع آمریکا به اسرائیل به وقوع پیوست.

لاهاف هارکف از نویسندگان روزنامه «جروزالم پست» نیز نوشت: نشانه‌هایی وجود دارد که حاکی است اختلالات به وجود آمده در نطنز نتیجه یک حمله سایبری بوده و - مثل همیشه - همه نگاه‌ها معطوف به اسرائیل است.

****

سیاست دیرینه اسرائیل همواره بر این اصل استوار بوده که مانع دستیابی همسایگان منطقه‌ای خود به توانایی هسته‌ای شود. این سیاست تحت عنوان دکترین بگین شناخته می‌شود. نام این دکترین برگرفته از مناخیم بگین نخست وزیر وقت اسرائیل است که مجوز بمب باران راکتور هسته‌ای تموز عراق را در ژوئن سال ۱۹۸۱ را صادر کرد.

از قرار معلوم، نتانیاهو در سال ۲۰۱۰ به ارتش اسرائیل دستور داد که آماده حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران شوند، ولی با مخالفت شدید نهاد‌های اطلاعاتی و ارتش اسرائیل از دستور خود عقب نشینی کرد. با این وجود، امّا برخی از مقامات اطلاعاتی کشور‌های خاورمیانه مدعی هستند که اسرائیل پشت پرده انفجار تاسیسات هسته‌ای نطنز در ماه جولای/تیر ۱۳۹۹ است. از این منظر ممکن است نوع ارتقاء یافته‌ای از دکترین بگین درحال شکل‌گیری باشد.

مقامات رژیم صهیونیستی از بیم انتقام در رابطه با عملیات‌های ترور و خرابکاری هسته‌ای در خاک ایران همیشه سیاست سکوت را انتخاب کرده‌اند. با این حال، این قبیل عملیات‌ها که در طول یک دهه گذشته با هدف افزایش زمان گریز هسته‌ای رخ داده است (گزیر هسته‌ای یعنی زمانی که یک کشور تا ساخت بمب اتمی فاصله دارد)، نتوانسته مانع توسعه برنامه هسته‌ای ایران شود و تهران در این مسیر به تکنولوژی ساخت سانتریفیوژ‌های نسل IR-۹ و نحوه غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم دست یافته است. همانطور که در متن گزارش اورشلیم پست نیز آمد، با وجود انفجار مرداد ۱۳۹۹، ایران سطح غنی سازی را در اسفند ۱۳۹۹ افزایش داد که نشان از تهی بودن عملیات‌های خرابکاری هسته‌ای از تاثیرات استراتژیک و بلند مدت است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار ۲۳ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۹۲۵۵۸۰، snn.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین