پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۷۳۰۶
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
سرهنگ رامین پاشایی گفت: اشخاصی که تمایل به سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارز‌ها را دارند هوشیار و آگاه باشند چراکه افراد کلاهبردار به دلیل نبود قوانین جدی و حقوقی در زمینه ارز‌های دیجیتال و آگاهی پایین شهروندان از آن‌ها کلاهبرداری می‌کنند همچنین افراد از طریق منابع مطمئن اطلاعات خود را در این زمینه کسب کنند و بدانند و شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها بستر امنی برای کسب اطلاعات و اعتماد برای سرمایه‌گذاری در زمینه ارز‌های دیجیتال نیستند.
شعار سال : این روزها تب و تاب خرید و فروش و سرمایه‌گذاری در زمینه ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین بسیار رونق گرفته است و هر فردی با سرمایه‌ای اندک و زیاد در فکر افزایش سرمایه خود از طریق ارزهای دیجیتال است.

در این میان نیز اشخاصی سودجو با وعده دریافت مبلغی پول و واریز مبلغ چند 100 هزارتایی بیت‌کوین را به افراد می‌دهند و به این شکل از مردم کلاهبرداری می‌کنند و با توجه به نبود قوانین مشخص و قضایی در حوزه ارزهای دیجیتال امکان کلاهبرداری از افراد بسیار بالا رفته و هیچ مرجع قانونی برای پاسخگویی و ساماندهی به این وضعیت آشفته وجود ندارد.

سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا درباره جرائم سایبری که در حوزه ارزهای دیجیتال رخ می‌دهد گفت: این رمزارزها پشتوانه دولتی خاصی در بیشتر کشورهای دنیا ندارند و منبع خرید و فروش آن‌ها در فضای مجازی است.

او افزود: در بعضی کشورها مقررات و قوانین خاصی را در این حوزه در نظر گرفته‌اند اما در کشور ما فعلا هیچگونه سیاست‌گذاری خاصی صورت نگرفته است. مجرمان سایبری نیز با استفاده از این شرایط با ترفندهای مختلف در پیام‌رسان‌های اجتماعی با تبلیغاتی مبنی بر «درآمدهای نجومی از طریق خرید و فروش ارزهای دیجیتال» یا «در خانه بمانید و درآمد بالا داشته باشید» افراد را ترغیب به سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌کنند و آن‌ها رافریب می‌دهند.

سرهنگ پاشایی درباره نحوه عملکرد این مجرمان سایبری ادامه داد: در بعضی از کشورها و در دنیا این شکل سرمایه‌گذاری‌ها رونق پیدا کرده است و در ایران مجرمان سایبری با تمرکز بر این رونق جهانی و ساخت گروهای رمزارزی و انجام یک سری عملیا‌ت روانی درباره سود حاصل از خرید و فروش ارزهای دیجیتال دست به کلاهبرداری می‌زنند چراکه در کشور ما هیچ صرافی، نهاد، سازمان و دستگاهی که مجوز خرید و فروش این رمزارزها را داشته باشد وجود ندارد.

او افزود: این افراد کلاهبردار با دعوت مردم به بعضی گروهای تلگرامی و معرفی اپلیکیشن‌هایی اطلاعات حساب شهروندان را هک کرده و مبالغ موجود در حساب‌های افراد را از حساب آن‌ها خالی می‌کنند.

به گفته معاون اجتماعی پلیس فتا افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال دارند باید بدانند که در ابتدا باید اطلاعات لازم و کافی را در این حوزه کسب کنند و سپس وارد این شکل سرمایه‌گذاری‌ها شوند.

سرهنگ پاشایی عنوان کرد: بسیاری از پرونده‌هایی که الان به پلیس فتا ارجاع داده می‌شود مربوط به کلاهبرداری‌های با ادعای فروش رمزهای دیجیتال است. بعضی از این کلاهبرداران با دراختیار گرفتن حساب کاربری افراد اقدامات مجرمانه خود را انجام می‌دهند و در انتها نیز نامی از آن‌ها برای پیگیری وجود ندارد و گاهی افرادی که حساب کاربری خود را اجاره داده‌اند باید پاسخگوی اعمال مجرمانه صورت گرفته باشند.

معاون اجتماعی پلیس فتا ادامه داد: این کلاهبرداران در ابتدا مبالغ خوبی را برای جلب اعتماد افراد به حساب آن‌ها واریز می‌کنند اما پس از این اعتمادسازی دست به کلاهبرداری از این افراد می‌زنند.

سرهنگ پاشایی در پایان ضمن توصیه به مردم گفت: اشخاصی که تمایل به سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها را دارند هوشیار و آگاه باشند چراکه افراد کلاهبردار به دلیل نبود قوانین جدی و حقوقی در زمینه ارزهای دیجیتال و آگاهی پایین شهروندان از آن‌ها کلاهبرداری می‌کنند همچنین افراد از طریق منابع مطمئن اطلاعات خود را در این زمینه کسب کنند و بدانند و شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها بستر امنی برای کسب اطلاعات و اعتماد برای سرمایه‌گذاری در زمینه ارزهای دیجیتال نیستند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 23 فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: 1163489، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین