پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۷۳۴۰
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۱
شهردار منطقه ۱۱ گفت: عبور و مرور وسایل سنگین از خیابان ولیعصر باعث کوبیده شدن خاک می‌شود و، چون تنفس درخت از ریشه درخت می‌گیرد، اگر خیابان ولیعصر تبدیل به باغ راه شود می‌توان کار‌های ویژه‌ای برای حفظ درختان آن انجام داد.
شعار سال: درباره وضعیت درختان خیابان ولیعصر در این منطقه با بیان اینکه مصوبات کمیته صیانت از درختان ولیعصر در سازمان بوستان‌ها به شهرداری ابلاغ و اجرا می‌شود، گفت: ۱۰۶ اصله درخت کهنسال در منطقه ۱۱ وجود دارد که دارای پرونده گیاه پزشکی هستند، نقشه جانمایی برای آن‌ها تهیه و به صورت ماهانه و هفتگی توسط کارشناسان مرکز آموزش کلینیک گل و گیاه منطقه و کمک هیات‌های علمی دانشگاه‌ها پایش می‌شوند همچنین ۴۱ اصله درخت خطرآفرین خشک، سربرداری شده است و هیچ درخت خشکی با تاج در این منطقه وجود ندارد و اطلاعات درختان خشک به کمیسیون ماده ۷ سازمان بوستان‌ها برای اخذ رای جمع آوری آن‌ها ارسال شده است.

وی با بیان اینکه معمولا نقاطی که درخت‌های کهنسال وجود دارند به ساختمان‌های قدیمی مشرف و بافت قدیمی و میراثی دارند، اظهارکرد: اصلاحاتی روی بسیاری از این درختان بر اساس نوع ساختمان اطرافشان و انحرافی که داشتند در جا‌هایی که مزاحمتی برای شهروندان و وسایل نقلیه ایجاد نمی‌کرد، انجام شده است، اما این کار در همه نقاط امکان پذیر نیست چراکه برای رفع انحراف درختانی که از حالت قائم خارج شده اند یا باید جک زده شود و جک نیز باید زاویه‌ای با درخت داشته باشد تا بتواند روی کاهش انحراف اثر بگذارد باشد و یا درخت را با اتصال سیم به یک نقطه مطمئن مهار کرد، اما نقطه مناسب برای این کار در اکثر نقاط وجود ندارد و این کار نیاز به ایمن سازی فضای اطراف دارد و نمی‌توان پیاده رو را بست.

آبادیان اضافه کرد: تند باد و سایر عوامل طبیعی در همه جای دنیا باعث سقوط درخت می‌شود و درختی که در منطقه ۶ سقوط کرد نیز کاملا به سمت خیابان منحرف شده بود و اگر در خلاف جهت خم شدنش از جک استفاده و یا با سیم مهار می‌شد، سقوط نمی‌کرد.

شهردار منطقه ۱۱ راه حل اصلی عبور از این مشکل و حفظ درختان خیابان ولیعصر را تبدیل شدن این خیابان به پیاده راه و باغ راه دانست و اظهارکرد: خیابان ولیعصر باید تبدیل به پیاده راه یا باغ راه شود تا وسایل سنگین در آن وارد نشود. اتوبوس‌های تندرو با سرعت بالایی از کنار درخت کهنسال رد می‌شوند و از آنجا که تاج درخت در محدوده خیابان قرار گرفته، باعث سقوط درخت می‌شود و با این مشکلات نگهداری درختان کهنسال خیابان ولیعصر، دشوارتر می‌شود. عبور و مرور وسایل سنگین همچنین باعث کوبیده شدن خاک می‌شود و تنفس را از ریشه درخت می‌گیرد و اگر خیابان ولیعصر تبدیل به باغ راه شود می‌توان کار‌های ویژه‌ای برای حفظ درختان آن که جزو میراث باارزش طبیعی است، انجام داد.

وی در ادامه با بیان اینکه روش‌های مختلفی برای تشخیص پوسیدگی تنه و ریشه درخت وجود دارد که البته هزینه بر است، گفت: در چند سال اخیر آزمایش‌ها نشان دادند که پوسیدگی ریشه بر اثر عواملی مانند بیماری‌های قارچی، تغییر نوع آب‌های سطحی و ورود فاضلاب و مواد آلاینده به آن، کوبیدگی بیش از حد خاک پای درخت بر اثر عبور وسایل نقلیه سنگین، مصالح ساختمانی مانند جدول، سیمان و آسفالت و احداث ساختمان‌های چند طبقه کنار آن‌ها ایجاد شده است. در زمان کاشت اولیه، درختان ولیعصر کنار قناتی بودند که آب آن از تجریش به صورت طبیعی و سالم جاری می‌شد و مواد آلوده کننده آب وجود نداشت، اما در سه دهه اخیر با گسترش جمعیت، ساخت وساز و ورود آلودگی به آب، به مرور ریشه درختان دچار پوسیدگی شده است.

به گزارش سایت شهر آبادیان در پایان درباره جبران خسارت‌هایی که سقوط درخت ایجاد می‌کند، یادآور شد: پیمانکار‌هایی که در محدوده خیابان ولیعصر کار می‌کنند، از طریق بیمه مسئولیت و شهرداری نیز بر اساس قراردادی که با بیمه شهر دارد می‌توانند خسارت مردم را پرداخت کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار ۲۳ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۴۰۰۰۱۲۳۱۲۸۹۵، www.isna.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین