پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۹۶۷۵
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸
مسعود شجاعی‌طباطبایی در حاشیه نمایشگاه «فلسطین تنها نیست» گفت: استقبال از این مسابقه خیره‌کننده بوده، زیرا حضور ۳۰۰ اثر از ۶۶ کشور، اتفاقی است که در کمتر مسابقه‌ای رخ می‌دهد.
شعار سال : مسعود شجاعی طباطبایی دبیر مسابقه بین‌المللی؛ پوستر، کارتون، کاریکاتور «فلسطین تنها نیست» پیرامون این رویداد هنری اظهار کرد: بیش از ۳۰۰۰ اثر از ۶۶ کشور در این رویداد شرکت کردند که امروز در این نمایشگاه گزیده‌ای از این آثار در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

مدیر مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری افزود: همچنین علاقه‌مندانی که امکان حضور در نمایشگاه را ندارند می‌توانند آثار را در فضای مجازی و با مراجعه به سایت «ایران کارتون» تماشا کنند. هنرمندان کارتون، کاریکاتور و پوستر جهان با آثارشان نشان دادند که فلسطین تنها نیست و هر قشری از جامعه جهانی از جمله هنرمندان دوشادوش آن‌ها تا فروپاشی این رژیم صهیونیستی و غاصب ایستاده‌اند.

حضور ۳۰۰ اثر از ۶۶ کشور در بخش مسابقه نمایشگاه «فلسطین تنها نیست»

وی در مورد نشریه «شارلی ابدو» و حمایت امانوئل مکرون؛ رئیس جمهوری فرانسه از اهانت این نشریه زرد به پیامبر مکرم اسلام گفت: رئیس جمهوری فرانسه با بهانه آزادی بیان از اهانت این نشریه به پیامبر بزرگ اسلام حمایت کرد و آن را مصداق بارز آزادی بیان در فرانسه دانست. این در حالی است که در همین فرانسه هیچ کس جرأت تشکیک اذهان نسبت به هولوکاست که بهانه اصلی غصب سرزمین‌های فلسطین است را ندارد و بسیاری از جرائم ثبت شده به ظاهر آزاد به موضوع هولوکاست مربوط است.

شجاعی‌طباطبایی با اشاره به اثری که از حبیب‌الله صادقی همزمان با افتتاح این نمایشگاه در نگاه‌خانه حوزه هنری به نمایش گذاشته شده است، بیان کرد: تابلویی از آثار گنجینه مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری با موضوع فلسطین به هنرنمایی حبیب‌الله صادقی همزمان با آغاز به کار نمایشگاه کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. صادقی در این اثر به جریان زندگی مردمی فلسطین با مشقت‌ها، دشواری‌های حاصل از ظلم صهیونیست‌ها و عشق فلسطینی‌ها به سرزمین مادری و مقاومت آن‌ها اشاره می‌کند.

حضور ۳۰۰ اثر از ۶۶ کشور در بخش مسابقه نمایشگاه «فلسطین تنها نیست»

شجاعی طباطبایی درباره داوری آثار هم چنین توضیح داد: قضاوت آثار خیلی سخت بود. گروه داوران ترکیبی از داوران خارجی از برزیل، مالزی، ایتالیا و لهستان و همچنین داوران ایرانی بودند. داوران خارجی آثار را به صورت مجازی و ایرانی‌ها هم حضوری قضاوت کردند. درباره چرایی چینش داوران خارجی باید بگویم؛ بیشترین شرکت‌کننده را از آمریکای لاتین داشتیم؛ بنابراین طبیعی است که یک داور از برزیل انتخاب شود. استقبال از خاور دور یعنی کشور‌هایی مثل چین، مالزی و اندونزی هم خیلی چشمگیر بود؛ بنابراین یکی از هنرمندان برجسته مالزی در تیم داوران حضور یافت. در حوزه پوستر هم هنرمندان لهستانی پرتعداد بودند و از لهستان هم داور داشتیم. در کارتون و کاریکاتور از هنرمندان ایتالیا داور انتخاب شد.

وی در خاتمه سخنانش تاکید کرد: اختتامیه این رویداد همزمان با روز قدس برگزار خواهد شد که برپایی مختصر و آنلاین آن و یا به‌صورت حضوری و گسترده به شرایط کرونایی در آن زمان بستگی دارد.

حضور ۳۰۰ اثر از ۶۶ کشور در بخش مسابقه نمایشگاه «فلسطین تنها نیست»

مجتبی رحماندوست مدیر دفتر ادبیات بیداری حوزه هنری نیز در این گزارش درباره این نمایشگاه چنین توضیح داد: به صورت خیلی جزئی آثار نمایشگاه را هنوز ندیده‌ام، اما با توجه حسن سلیقه‌ای که در مسعود شجاعی طباطبایی سراغ دارم، معتقدم این مسابقه یک اتفاق بسیار خوب در هنر است. درباره این نمایشگاه یک نکته را به وضوح می‌توانم بگویم آن هم حقانیت آن است، زیرا تمام آزادیخواهان دنیا پیرامون فلسطین یک نظر واحد دارند و تنها طایفه شیاطین هستند که چنین موضوعی را نمی‌پسندند.

وی افزود: این نکته برای همه مشخص شده که کارکرد هنر بیش از هر زبان دیگری است، برای همین باید از این ابزار در حوزه‌های مختلف بهره برد تا نتیجه دلخواه حاصل شود. یکی از این موارد موضوعاتی، چون فلسطین است که باید در اولویت کاری هنرمندان قرار گیرد. این مسابقه نشان داد نه تنها هنرمندان داخلی، بلکه دیگر هنرمندان جهان نیز به این حوزه علاقه‌مند هستند.

رحماندوست تاکید کرد: این اتفاق یک ویژگی بارز دیگر داشت. آن هم بین‌المللی بودن آن است، چون این امر سبب خواهد شد تا صدای مردم دنیا به واسطه هنرمندان بیشتر به گوش مردم جهان برسد. نکته دیگر که بر مبنای محاسبات دقیق آن را بیان می‌کنم این است که رژیم صهیونیستی کمتر از هفت هزار روز دیگر وجود خارجی نخواهد داشت.

حضور ۳۰۰ اثر از ۶۶ کشور در بخش مسابقه نمایشگاه «فلسطین تنها نیست»

در ادامه گزارش، عباده عمین، عضو جنبش فلسطین پیرامون تاثیرات این رویداد اظهار کرد: چنین اتفاقاتی می‌تواند گامی در جهت آزاد‌سازی فلسطین باشد، همچنین این رویداد به فلسطینیان این امید را می‌دهد که مردم دنیا صدای آن‌ها را می‌شنوند، برای همین در مسیر مبارزه باثبات‌تر قدم بر می‌دارند.

وی افزود: رژیم صهیونیستی سال‌هاست این دروغ را بین مردم رواج می‌دهد که فلسطینی‌ها خود زمینهایشان را فروخته‌اند. در ادامه نیز اخیرا این شایع را رایج می‌کنند که فلسطینی‌های با صهیونیست‌ها مشکلی ندارند و با آن‌ها در ارتباط هستند. این مسائل به هیچ‌وجه حقیقت ندارد، البته ممکن است عده قلیلی چنین باشد، اما توده فلسطین‌ها متعهد به آرمان مقاومت هستند.

حضور ۳۰۰ اثر از ۶۶ کشور در بخش مسابقه نمایشگاه «فلسطین تنها نیست»

وی متذکر شد: درباره تاثیرگذاری زبان هنر تا به حال زیاد سخن رانده شده است، اما شاید آنچنان که باید مدنظر قرار نگرفته است، البته در این میان هنرمندان ایرانی سنگ تمام گذاشته‌اند و با برگزاری چنین رویداد‌هایی در پی ترویج تفکر فلسطین تنها نیست در سراسر جهان هستند، بنابراین در همین گفتگو جا دارد پیام تشکر مردم فلسطین را به گوش هنرمندان و مردم ایران برسانم.

وی در انتهای این گزارش تاکید کرد: تاریخ ثابت کرده که حق پیروز است و باطل محکوم به شکست. این اتفاق در نهایت درباره فلسطین رخ خواهد داد.

حضور ۳۰۰ اثر از ۶۶ کشور در بخش مسابقه نمایشگاه «فلسطین تنها نیست»

در حاشیه: مسئولان برگزاری این نمایشگاه با سخنان خود مدعی جریان‌سازی این قبیل رویداد‌ها هستند، اما در عمل شاهد حضور توده مردم در این نمایشگاه نیستیم، هرچند در این میان کرونا بهانه خوبی برای آن‌ها شده است، اما سخن این است که اگر جشنواره یا مسابقه‌ای برگزاری می‌شود، حتماً سیاست‌های برای دیده شده آن نیز رخ دهد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایکنا، تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۳۹۶۷۲۷۳، iqna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین