پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۳۱۷۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
جزئیات برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، صبح امروز در دومین نشست خبری این رویداد تشریح شد.

شعار سال : دومین نشست خبری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، صبح امروز با حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایوب دهقانکار مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، هومان حسن پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان، رمضانعلی سبحانی فر مدیر عامل شرکت پست ملی ایران و حجت الله صیدی مدیر عامل بانک صادرات ایران برگزار شد.

در این مراسم، ایوب دهقانکار مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران درباره برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: قرار بود از ۲۶ فروردین تا ۵ اردیبهشت سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شود؛ اما شیوع ویروس کرونا و تاثیری که بر بخش‌های مختلف کشور گذاشت، شورای سیاستگذاری این رویداد فرهنگی را بر آن داشت، که اعلام کنند نمایشگاه سی و سوم کتاب برگزار نمی شود.

وی افزود: پس از آن، قرار شد فرآیند‌های حمایتی از صنعت نشر کشور ادامه داشته باشد. برگزاری نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران یکی از آیتم‌های حمایتی بود که در دستور کار معاونت فرهنگی وزارت ارشاد قرار گرفت؛ اما میسر نشد. لذا برگزاری اولین نمایشگاه مجازی کتاب را پیش گرفتیم.

فردا؛ افتتاح نمایشگاه مجازی کتاب

دهقانکار اظهار کرد: فردا با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایشگاه مجازی کتاب تهران افتتاح و از یکم بهمن ماه فعالیتش به صورت رسمی آغاز می‌شود. چهار ماه برای انجام کار‌ برگزاری این نمایشگاه فرصت داشتیم که انجام آن با مسائلی از جمله شیوع کرونا و برگزاری برنامه های صنعت نشر از جمله طرح تابستانه و پاییزه کتاب، هفته کتاب، جشنواره نقد کتاب و کتاب و رسانه همراه بود.

وی افزود: در این مدت ۲۱ اطلاعیه با موضوع نمایشگاه مجازی کتاب تهران منتشر شد. ۸ فیلم آموزشی برای ناشران تهیه کردیم و ۹۷ خبر از سوی ستاد خبری این رویداد فرهنگی منتشر شد. پاسخگویی به ۵۵ هزار تماس تلفنی در مرکز پاسخگویی نمایشگاه از موارد دیگری بود که در این مدت اجرا شد.

جزئیات حضور ناشران در نمایشگاه مجازی کتاب

مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: تعداد هزار و ۷۳۲ ناشر در نمایشگاه مجازی کتاب تهران ثبت نام کردند. از این میان هزار و ۱۳۵ ناشر عضو سامانه پست شدند و هزار و ۱۵۲ ناشر فرآیند ویرایش اطلاعات خود را انجام دادند. افرادی که تاکنون این اقدام‌ را انجام نداده اند، در این یکی دو روز در سامانه پست کتاب عضو شوند و فرآیند ویرایش اطلاعات خود را انجام دهند. بالغ بر ۱۰۰ هزار عنوان کتاب در این رویداد فرهنگی به نمایش درمی آید.

۱۸۰ ناشر خارجی با بیش از ۲۰ هزار عنوان کتاب در این نمایشگاه مجازی شرکت کرده اند. کتاب‌های بخش خارجی به زبان‌های لاتین و عربی در این نمایشگاه عرضه می‌شوند. در بخش بین الملل ۱۴۲ نهاد فرهنگی شرکت کرده اند قرار است از حدود هزار و ۸۴۵ عنوان کتاب رونمایی شود و ۲۵ نشست فرهنگی داخلی در نمایشگاه مجازی کتاب تهران برگزار می‌شود.

دهقانکار بیان کرد: ۸۱ هزار و ۴۲۸ بن کارت در اختیار دانشجویان و طلاب قرار گرفت و اعتبارش روی کدملی آن‌ها شارژ شد. بالغ بر هشت هزار عضو هیئت علمی و هشت هزار طلبه حوزه علمیه از این بن کارت استفاده می‌کنند.

تمهیدات لازم برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب انجام شد. باتوجه به اینکه این رویداد اولین تجربه ماست، قطعاً نقایص خود را دارد.

او اظهار کرد: اطلاعات کتاب‌ها در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهارن با اولویت سال نشر به صورت رندوم نمایش داده می‌شود.

اپراتور‌های تلفن همراه پیامک برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران را به مردم ارسال می‌کنند. این رویداد فرهنگی در پلتفرم ما تحت وب برگزار می‌شود و بیش از ۱۵۹ هزار نفر برای دریافت یارانه کتاب ثبت نام کرده اند. در صورت خرید همین افراد در نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بیش از ۵۰۰ هزار بسته کتاب از طریق پست ارسال می‌شود.

در ادامه مراسم هومان حسن پور بیان کرد: معاونت فرهنگی وزارت ارشاد سیستم‌های حمایتی را پس از برگزار نشدن نمایشگاه سی و سوم در نظر گرفت. نمایشگاه مجازی کتاب تهران یکی از این مواردی بود که در زمانی کوتاه حجم گسترده‌ای از کار انجام شد. اطلاع رسانی به مردم اولین کاری بود که باید در برگزاری اولین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران انجام می شد. 

وی افزود: سطح توقعمان از نمایشگاه مجازی کتاب تهران در سطح نمایشگاه فیزیکی کتاب نیست.  نباید کاری کنیم که خستگی و زحمت برگزارکنندگان بر دوش آنها و مخاطبان بماند. باید از نمایشگاه مجازی کتاب تهران بهره ببریم و مسائل را در مرحله اجرا تجزیه و تحلیل کنیم. برای اولین بار نمایشگاه مجازی کتاب در تهران برگزار می‌شود؛ مسائلی از جمله تحویل کتاب در این رویداد فرهنگی مطرح است که به منظور در نظر گرفتن تسهیلاتی برای صنعت نشر، پست ارسال کتاب‌ها را در نظر گرفت. قسمتی از موفقیت این رویداد فرهنگی به این باز می‌گردد که تمام کار‌ها درست انجام شود و کتاب به دست مخاطب برسد.

در این مراسم حجت الله صیدی مدیر عامل بانک صادرات ایران، در خصوص همکاری این بانک با نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: نمایشگاه‌ها یکی از مهمترین رویداد‌های فرهنگی کشور هستند. برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران تجربه‌ای است برای اینکه در این فضا چراغ فرهنگ، کتاب و کتابخوانی را روشن نگهداریم. امسال با توجه به شرایط خاص شیوع کرونا زمینه‌ای ایجاد کردیم که حداکثر بستر الکتریکی را برای خرید در نمایشگاه مجازی کتاب تهران فراهم کنیم. همه کار‌ها انجام شد و بستر بانک صادرات در اپلیکیشن‌ها و درگاه‌های الکترونیکی برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیش از حد نیاز در نظر گرفته شد.

جزئیات ارسال کتاب‌های خریداری شده نمایشگاه مجازی برای مخاطبان

رمضانعلی سبحانی فر مدیر عامل شرکت پست ملی ایران هم درباره همکاری پست با نمایشگاه مجازی کتاب تهران اظهار کرد: شرکت ملی پست ایران در راستای شعار وزارت ارتباطات که ایجاد عدالت ارتباطی است، در کنار مجموعه‌های فرهنگی قرار گرفت تا بتواند نقش خود را در زمینه عدالت فرهنگی ایفا کند.

از این رو با تمام توان در کنار نمایشگاه مجازی کتاب تهران قرار گرفت تا به نحو شایسته نقش لجستیکش را در این زمینه به عهده بگیرد. در نمایشگاه فیزیکی هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۳۰۰ نمایشگاه حضور داشتند، اما در این رویداد فرهنگی میزان مشارکت ناشران افزایش یافته است. بیش از ۱۲۰۰ دفتر ما در زمینه ارسال کتاب‌ها فعال شدند و در روستاها با نصب پوستر نمایشگاه مجازی کتاب تهران اطلاع رسانی شد.

وی افزود: برای همکاری بیشتر با انتشاراتی‌ها در نمایشگاه مجازی کتاب تهران لیست انتشارات‌ها را از وزارت ارشاد گرفتیم و در اختیار باجه‌های سیار قرار دادیم. در مواردی که تجمع بیشتر است به صورت سیار به انتشاراتی‌ها مراجعه می‌کنیم. در زمان مشخص شده کتاب بسته بندی و جمع آوری می‌شود و به مرکز مبادلات ما ارسال می‌شود.

پس از آن به دست مخاطب می‌رسد علاوه بر باجه‌های سیار ماشین‌هایی برای تحویل کتاب از انتشاراتی در نظر گرفتیم تا کتاب‌ها به موقع به آدرس درج شده در پشت مرسوله ارسال شود. پس از تحویل بسته کتاب به باجه پستی پیامی به خریدار کتاب با عنوان «کتاب شما در اختیار پست قرار گرفت» ارسال می‌شود و از آن زمان با فواصل زمانی اعلام شده در بارکد کتاب به دست مخاطب می‌رسد.

در ادامه، محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران تجربه جدیدی است و برنامه‌های زیادی در این رویداد فرهنگی برگزار می‌کنیم؛ از جمله آن‌ها مبادله رایت، معرفی و رونمایی از کتاب است که ارزش زیادی دارد. ممکن است اولین دوره برگزاری این نمایشگاه کاستی‌هایی داشته باشد اما در جهت رفع آن‌ها قدم بر می داریم.

نمایشگاه کتاب سال آینده، دیرتر برگزار می شود

وی افزود: بانک صادرات ایران در زمینه اعطای بن دانشجویی مشارکت کرد. با توجه به اینکه نمایشگاه مجازی کتاب تهران اواخر امسال برگزار می‌شود، برگزاری نمایشگاه کتاب سال آینده چه به صورت مجازی چه فیزیکی با فاصله زمانی و پس از اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. برای اینکه فرصتی برای انتشار کتاب جدید وجود داشته باشد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه یارانه کتاب هم بیان کرد: به راحتی نمی‌توانیم به آرمان مطلوبمان در زمینه اعطای یارانه کتاب به مخاطبان برسیم. اما سعی کردیم میزان یارانه کتاب را در بخش‌های مختلف افزایش دهیم.

بخشی از این امر مرهون کمک بانک صادرات است و بخشی را هم معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به میزان اختصاص یارانه کتاب افزود. مشکل عمده ما در زمینه افزایش میزان یارانه‌ها منابع محدود ما در این زمینه است. امسال در مجموع ۴۰ تا ۵۰ درصد میزان یارانه‌ها بیشتر از سال قبل است.

 

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اعتماد ، تاریخ انتشار 29 دی 99 ، کد خبر : 459424 ، etemadonline.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
0
0
دلمون خوش بود كه هرسال يه حال و هواي فرهنگي به خصوصي پيدا ميكنيم و ميريم نمايشگاه كتاب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
0
0
حداقل همين كه بخاطر كرونا كنسل نشد خوبه و ميتونيم نياز هامون رو تامين كنيم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین