پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۷۷۵۸
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۱
پس از چند ماه انتظار برای ایجاد شرایط مناسب جهت برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در نهایت برگزاری نمایشگاه سی و سوم لغو شد و حالا باید منتظر طرح جایگزین برای مهم‌ترین و بزرگترین رویداد فرهنگی کشور باشیم.
شعار سال: سی و سومین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مسیر طولانی را تا اعلام لغو برگزاری طی کرد. این دوره از نمایشگاه کتاب برخلاف سال‌های گذشته و به دلیل هم‌زمانی با ایام ماه مبارک رمضان بنا بود کمی زودتر و در تاریخ ۲۶ فروردین تا ۵ اردیبهشت سال ۱۳۹۹ برگزار شود. اقدامات و برنامه‌ها برای برگزاری بزرگ‌ترین و پرمخاطب‌ترین رویداد فرهنگی سالانه کشور در حال انجام بود که شیوع ویروس کرونا در جهان و رسیدن این ویروس به ایران برگزاری این نمایشگاه را هم تحت شعاع قرار داد.

زور کرونا از بزرگترین رویداد فرهنگی کشور بیشتر بود

جمعیت مخاطب نمایشگاه کتاب تهران به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور، تعداد چشمگیر افراد درگیر در برگزاری این رویداد و نوع تعامل در نمایشگاه از جمله مواردی بود که توجه به آن‌ها در پیشگیری از شیوع بیماری سبب شد مسئولین برگزاری نمایشگاه کتاب تصمیم به تعویق افتادن آن را پذیرفته و اعلام کنند. از اولین روز‌های پس از اعلام خبر تعلیق زمان مشخصی برای برگزاری آن نیز اعلام نشد.

شیوع گسترده ویروس کرونا و منع هرگونه تجمع و فعالیت فرهنگی در برهه‌ای از سال ۱۳۹۹ نیز هرگونه گمانه‌زنی و تصمیم برای برگزاری نمایشگاه کتاب را برای وزارت فرهنگ و ارشاد و شورای سیاستگذاری نمایشگاه سخت‌تر می‌کرد. این وضعیت ادامه داشت تا با شروع موج جدید شیوع ویروس کرونا پرونده برگزاری نمایشگاه کتاب بسته شد و محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگویی از عدم برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در سال جاری خبر داد.

تصمیمی که با توجه به شرایط کشور به لحاظ شیوع ویروس کرونا و نزدیک‌شدن به نیمه دوم سال و آمادگی مقدماتی برای برگزاری نمایشگاه سال آینده منطقی‌ترین تصمیم از سوی وزارت ارشاد و ستاد مقابله با کرونا بود.  

نمایشگاه کتاب مجازی تنها طرح جایگزین

آنچه مشخص است معاونت فرهنگی وزرات ارشاد گزینه‌های زیادی برای جایگزینی نمایشگاه کتاب امسال نخواهد داشت و یکی از دلایل مهم آن هم ماجرای ادغام سه موسسه خانه کتاب، نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان است. این طرح در سال جدید سرعت بیشتری گرفت و در حال رسیدن به مراحل پایانی است، اما موسسه فراگیر در این ایام درگیر مسائل داخلی است و آنچنان سروشکل مناسبی نگرفته است تا از آن انتظار داشت برنامه مناسبی در این شرایط اجرا کند.

ایوب دهقانکار، عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب و مدیرعامل موسسه «فراگیر» وزارت ارشاد، روز شنبه ۲۱ تیرماه از برپایی نمایشگاه کتاب مجازی در سال جاری خبر داد و تاکید کرد این رویداد جایگزین نمایشگاه کتاب تهران نخواهد بود؛ اما با اعلام رسمی لغو برگزاری نمایشگاه کتاب به نظر می‌رسد، برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی مهم‌ترین و تنها برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جایگزینی نمایشگاه امسال خواهد بود.

حال باید منتظر ماند و دید آیا این نمایشگاه مجازی که بناست برای اولین بار برگزار شود، می‌تواند انتظارات وزارت فرهنگ و ارشاد، ناشران و فعالان حوزه نشر و مخاطبان و کتاب‌دوستان را برآورده کند یا نه؟  

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۹، کدخبر: ۵۰۱۳۸۰، www.ana.press
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین