پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۰۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات با اعتراض به ابلاغیه شورای نگهبان که بدون تصویب مجلس، شرایط نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را تغییر داد در توییتی نوشته است که کار شورای نگهبان "غیرقانونی" است و به گفته او دولت حسن روحانی "نباید زیر بار این مصوبه غیرقانونی برود. "
شعار سال: شورای نگهبان بدون تصویب مجلس مواردی از شرایط نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را تغییر داد و برای اجرا به وزارت کشور، مجری انتخابات، ابلاغ کرد. تصمیمی که با اعتراض گسترده فعالان حقوقی و سیاسی روبرو شد.

شورای نگهبان مسئول تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی با قانون اساسی و احکام شرع اسلام است.

بر اساس ابلاغیه این شورا به وزارت کشور، داوطلبان نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ایران از این پس باید حداقل ۴۰ و حداکثر ۷۵ سال سن، حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد (فوق لیسانس یا معادل آن) و دستکم چهار سال سابقه مدیریتی داشته باشند و هنگام ثبت‌نام گواهی عدم سوءپیشینه ارائه کنند.

آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات با اعتراض به این ابلاغیه در توییترش نوشته است که کار شورای نگهبان "غیرقانونی" است و به گفته او دولت حسن روحانی "نباید زیر بار این مصوبه غیرقانونی برود. "

 
 
تغییر شرایط نامزدی ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان غیرقانونی است
 
 

به اعتقاد منصوری "طبق وظایف و اختیاراتی که قانون برای شورای نگهبان تعیین کرده، این شورا نمی‌تواند خود در مغایرت با قانون عملی انجام دهد. "

همچنین علی مجتهدزاده وکیل دادگستری در این باره در توییتر نوشت:



تغییر شرایط نامزدی ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان غیرقانونی است


بر اساس این تصمیم وزرا، استانداران، شهرداران شهر‌های بالای دو میلیون نفر جمعیت، فرماندهان عالی نیرو‌های مسلح با درجه سرلشگری و بالاتر هم می‌توانند برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کنند.


برخی از مقام های دولتی و حکومتی از احتمال کاهش مشارکت در انتخابات ابراز نگرانی کرده اند

شورای نگهبان در سال ۱۳۹۶ مصوبه‌ای مشابهی داشت با عنوان "تعریف و اعلام معیار‌ها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزد‌های ریاست جمهوری". رسانه‌ها می‌گویند آنچه امروز این شورا به وزارت کشور ابلاغ کرده، اصلاحیه مصوبه چهار سال پیش است.

شورای نگهبان پیش از این برخی مصوبه‌های مجلس برای اصلاح قانون شرایط نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را دوره‌های مختلف رد کرده و اکنون خود آن را در قالب مصوبه به وزارت کشور ابلاغ کرده است.

در هشت سال اخیر شورای نگهبان در کنار رد صلاحیت گسترده داوطلبان نامزدی در انتخابات، صلاحیت دو رئیس جمهور پیشین یعنی اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد را هم رد کرده است.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است ۲۸ خرداد برگزار شود. دوره ریاست جمهوری حسن روحانی نیمه مرداد یعنی حدود سه ماه دیگر به پایان می‌رسد.

رسانه‌ها در روز‌های اخیر نتایج نظرسنجی‌ای را منتشر کرده‌اند که ۵۱ درصد افراد مورد پرسش گفته‌اند "قطعا" در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

برخی از مقام‌ها از جمله احمد خاتمی عضو شورای نگهبان و از اعضای مجلس خبرگان رهبری از احتمال کاهش مشارکت در انتخابات ابراز نگرانی کرده‌اند.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پرسش، تایرخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۳۶۰۶۹، www.porcesh.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
0
0
به به مجریان قانون قوه مقننه رو دور بزنن و مصوبه غیرقانون بدن خیلی دیگه معرکه است باید فاتحه مملکت و خوند دیگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
0
0
من که تمام قد از شورای نگهبان عزیز که زیر بار این همه فشار سیاسی هست حمایت میکنم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین