پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۴۳۵
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸
مقاله‌ای تازه که در نشریه (PNAS) توسط عده‌ای از دانشمندان مختلف به رهبری "جیمز یتس" از موسسه ماکس پلانک در شهر ینای آلمان منتشر شده است که مشخص می‌کند چگونه میکروارگانیسم‌های دهان، بخشی از روند دگرگشت انسان را روشن می‌کنند پرداخته و نتایج بسیار مهمی را بدست آورده‌اند.

شعار سال:با وصفی که شناخت میکروارگانیسم‌های دهان برای میزان بهداشت و سلامتی انسان موثر هستند، تا بحال به نقش آنها در مسئله دگر گشت پرداخته نشده است.

مقاله‌ای تازه که در نشریه (PNAS) توسط عده ای از دانشمندان مختلف به رهبری "جیمز یتس" از موسسه ماکس پلانک در شهر ینای آلمان منتشر شده است به همین موضوع پرداخته و نتایج بسیار مهمی را بدست آورده‌اند.

در این تحقیق تعداد یکصد و بیست چهار زیست‌لایه (biofilm) از دهان گونه‌های مختلف از جمله انسان امروزی، نئاندرتال‌ها و انسان‌های هومو ساپینس قدیمی(در این دو حالت، از برداشت شده از روی بقایای زیست لایه فسیل شده بر روی دندان) شامپانزه‌ها و گوریل‌ها و نهایتا میمون‌های جیغ کش (میمون‌هایی که در آمریکای مرکزی و جنوبی زیست می‌کنند) برداشت و نسبت به هم مقایسه شده‌اند.

اولین نکته مهم این است که مشاهده شده هسته اصلی میکرو ارگانیسم با هم شبیه هستند و در دهان تمامی این گونه‌ها دیده می‌شود و این اشتراک در هسته، حداقل تا چهل میلیون سال پیشتر برمی‌گردد (با توجه به این که در دهان میمون جیغ کش هم دیده می‌شود).

جدا از این بازسازی متاژنومِ دهان انسان‌ریخت‌ها از یکصد هزار سال پیش را نشان می‌دهد که مشخصات میکروبی در دو زیر گونه نئاندرتال و انسان امروزی بسیار به هم شبیه است که نشان از سازگاری عملکردی در متابولیسم مواد مغذی دارند به این معنی که در جریان رژیم خاص غذایی شکل یافته‌اند.

کشفیات نشان می‌دهد که در رژیم غذایی نئاندرتال‌ها آنقدر میزان نشاسته بالا است که ترکیب میکروارگانیسم دهان آنها به طرز چشمگیری نسبت به اجداد خود تغییر کرده است (نسبت به ششصد هزار سال پیش)  و وابستگی قوی آنها با گیاهان را به‌عنوان یک منبع غذایی مهم نشان می‌دهد.

به این ترتیب ظاهرا دانشمندان تابحال تنها به منابع غذایی مبتنی بر پروتئین‌های گوشتی تاکید بیشتری داشته و

این موضوع که گیاهان در دگرگشت انسان نقش مهمی داشته‌اند را زیاد جدی نگرفته بودند.
ارادتمند س.ح.گوران، موزه نئاندرتال

لینک دسترسی مستقیم به مقاله:

The evolution and changing ecology of the African hominid oral microbiome (pnas.org)

 

پایگاه تحلیلی- خبری شعار سال، برگرفته از میراث باشی

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین