پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۳۴۲۸۲۲
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
گران شدن بی سر و صدا و خاموش نان در نانوایی‌های شهر تهران در کنار سکوت خبری از سوی سیاست گذاران در حالی رخ داده است که ۲ نهاد مسئول در حوزه قیمت گذاری نان اظهارنظر‌های متفاوتی دارند.
شعار سال: سریال گرانی‌های دنباله‌دار این بار به نان رسیده است و شواهد و بررسی‌های میدانی از افزایش قیمت نان به عنوان قوت مصرفی غالب مردم به خصوص مردم کم بضاعت خبر می‌دهد.

البته در کنار افزایش غیررسمی قیمت نان، کاهش کیفیت و وزن چانه برخی از انواع نان‌ها نیز سروصدای بسیاری بین مردم به راه انداخته است.

نانوایان می‌گویند بعد از افزایش ۴۵ درصدی قیمت نان در سال ۹۸ و بعد از پنج سال، تاکنون هیچ تغییری در نرخ نان ایجاد نشده این در حالیست که به دلیل رشد تورم قیمت تمام شده پخت یک نان با احتساب افزایش بیمه، حقوق و دستمزد کارگران، هزینه اجاره بهای ملک، هزینه حمل و نقل، آب، مالیات، گاز، برق و ... بیشتر شده است.

یکی از نانوایان آزادپز هم می‌گوید به رغم اینکه در شهریور سال ۹۸ به نانوایی‌های آزاد پز هم آراد یارانه‌ای تعلق گرفت تا براساس نرخ مصوب اقدام به پخت و فروش نان کنند، اما تهیه آرد از بازار آزاد مشکل آفرین است.

وزن چانه نان آب رفت

در روز‌های اخیر علاوه بر افزایش غیررسمی قیمت انواع نان، وزن و کیفیت نان‌ها نیز دستخوش تغییراتی منفی شده است.

یکی از خریداران نان در یکی از نانوایی‌های جنوب تهران ضمن گلایه از چند نرخی شدن نان در واحد‌های مختلف نانوایی‌های محل سکونتش گفت: اکنون کنجد مورد استفاده در نان‌های سنگک همچون قبل مرغوب نیست و به نظر می‌رسد وزن و کیفیت نان‌ها به رغم افزایش قیمت کاهش یافته است.

نانوای نانوایی سنگکی می‌گوید: با اینکه وزن چانه در نرخ نامه رسمی متعلق به شهریور سال ۹۸، ۶۵۰ گرم اعلام شده است، اما به دلیل رشد تورم و افزایش هزینه‌های تولید در کنار بی توجهی مسئولان نسبت به خواست نانوایان مبنی بر رشد قیمت نان، ناچار به کم کردن وزن چانه نان شده ایم.

وی ادامه داد: هم اکنون وزن چانه‌های نان سنگک ۴۰۰ گرم است.

مسیب بهرامی رئیس اتحادیه نانوایان استان قزوین با یادآوری تصمیمات مسئولان در زمینه رشد نرخ نان در سال ۹۸ گفت: با اینکه پیشنهاد دادیم نرخ نان سنگک با وزن ۴۵۰ گرمی به ۱۵۰۰ تومان برسد، اما تصمیم گیران ضمن رد آن با کاهش ۵۰ گرمی وزن چانه نان سنگک موافقت کردند و همین امر موجب کاهش کیفیت نان نیز شد.
 
ثبات نرخ نان به رغم رشد هزینه‌های تولید باعث شده است که برای ادامه فعالیت قیمت نان را افزایش یابد

یکی دیگر از نانوایان نان سنگکی در منطقه امیرآباد تهران می‌گوید: ثبات نرخ نان به رغم رشد هزینه‌های تولید باعث شده است که برای ادامه فعالیت قیمت نان را افزایش دهیم، هم اکنون نان سنگک قیمتی بین ۳ تا ۶ هزار تومان دارد در حالیکه در نرخ رسمی مصوب شده در شهریور ۹۸، نان سنگک ساده ۱۸۰۰ تومان، نان سنگک یک رو کنجد ۲ هزار تومان و نان سنگک ۲رو کنجد ۳ هزار تومان قیمت گذاری شده بود.

درباره نان لواش هم باید گفت که براساس مشاهدات میدانی به رغم اینکه نرخ مصوب هر عدد نان لواش ۳۰۰ تومان تعیین شده است، اما اکنون هر عدد نان لواش بین ۴۰۰ تومان تا ۴۵۰ تومان به فروش می‌رسد.

هم اکنون نان بربری در شهر تهران و در واحد‌های نانوایی مختلف در مناطق متفاوت ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ به فروش می‌رسد درحالیکه در نرخ نامه مصوب برای هر عدد نان بربری ۱۵۰۰ تومان نرخ تعیین شده است.

یک بام و ۲ هوای مسئولان در گرانی نان!

گران شدن بی سر و صدا و خاموش نان در نانوایی‌های شهر تهران در کنار سکوت خبری از سوی سیاست گذاران در حالی رخ داده است که ۲ نهاد مسئول در حوزه قیمت گذاری نان اظهارنظر‌های متفاوتی دارند.

صدیف بیک زاده مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت می‌گوید: درباره افزایش قیمت نان هنوز هیچ خبری به طور رسمی ابلاغ نشده است، بنابراین اگر هر واحد نانوایی اقدام به گران فروشی نان کند متخلف است و مردم می‌توانند در صورت مشاهده این تخلف با شماره ۱۲۴ تماس گرفته و گزارش خود را ارائه دهند.

حسن حنان قائم مقام مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران می‌گوید: براساس مصوبه کار گروه امور گندم، آرد و نان هر ساله با توجه به رشد هزینه‌های تولید قیمت جدید نان در هر یک از استان‌ها و بنابه نظر استانداران تعیین و اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: براساس تصمیم دولت، تعیین و اعلام قیمت جدید نان در سال ۱۴۰۰ بعد از پایان ماه مبارک انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه نانوایان کرج نیز با بیان اینکه افزایش ۵۰ درصدی نرخ انواع نان به تصویب رسیده است، گفت: هم اکنون برخی از نانوایان بطور غیررسمی، نان را با نرخ جدید می‌فروشند.

قیمت واقعی نان چقدر است؟

مسیب بهرامی رئیس اتحادیه نانوایان استان قزوین درباره قیمت تمام شده پخت نان می‌گوید: ۲۵ درصد از قیمت تمام شده پخت یک نان متعلق به قیمت آرد و ۷۵ درصد باقی مانده سهم دستمزد و بیمه کارگر، کرایه ملک، هزینه مایه خمیر، نمک، روپوش است که این روز‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا هزینه‌های دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی کننده به سبد هزینه‌ای نانوایان اضافه شده است.

وی ادامه داد: قیمت مخمر نان و پرداختی‌های بیمه ۳ برابر رشد داشته و در کنار تمام این موارد نانوایان ملزم به پرداخت مالیات نیز هستند، از اینرو افزایش هزینه تمام شده پخت یک نان نیز طبیعی است.

رئیس اتحادیه نانوایان استان قزوین با بیان اینکه با واقعی شدن قیمت نان کیفیت آن نیز به تبع آن بهبود می‌یابد، گفت: در حال حاضر باید قیمت نان ۸۰ درصد افزایش یابد تا نرخ این قوت مصرفی غالب مردم واقعی شود و نانوا نیز ضرر نکند.

بهرامی گفت: اگر نانوا نتواند هزینه واحد صنفی خود را پوشش بدهد ورشکسته شده و باید نانوایی خود را تعطیل کند.

از آنجایی که نان قوت مصرفی غالب مردم است و از حساسیت بالایی برخوردار است بنابراین چند نرخی شدن آن در سایه سکوت رسمی مسئولان نه تنها می‌تواند عامل ایجاد هرج و مرج شود بلکه فشار روانی حاصل از آن بر قیمت سایر کالا‌ها نیز سرایت کرده و موج گرانی‌ها را بیشتر خواهد کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از آنا، تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۵۸۱۷۶۸، www.ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین