پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۴۲۳۱
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۸
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در راستای ارائه خدمات حفاظتی و مرمتی کتابچه راهنمای عمومی حفاظت و نگهداری از اسناد و دست‌نوشته‌های خانوادگی را تدوین کرده و تا کنون اسناد خانوادگی مختلفی، چون عقدنامه‌های تک برگ و دفترچه‌ای، شجره‌نامه، دفترچه پایان خدمت سربازی و ... را مرمت و آسیب‌زدایی کرده است.

شعار سال:معصومه انگورج تقوی رئیس اداره آسیب‌زدایی و مرمت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اعلام این خبر گفت: اداره کل مرمت و حفاظت این سازمان، خدمات حفاظتی و مرمتی به اشخاص علاقه‌مند به حفظ و نگهداری از میراث خانوادگی را ارائه می‌دهد و در همین راستا کتابچه «راهنمای عمومی حفاظت و نگهداری از اسناد و دست نوشته‌ها» تدوین شده است.
 
وی ادامه داد: اداره آسیب‌زدایی و مرمت سازمان تاکنون علاوه بر اسناد خانوادگی که شامل عقدنامه‌های تک برگ و دفترچه‌ای، شجره نامه می‌شود؛ دفترچه پایان خدمت سربازی، نقشه‌های مربوط به روستاها و زمین‌های زراعی، فهرست جهیزیه بانوان در قدیم همچنین نسخه‌های خطی و چاپی قرآن مجید و کتاب‌های ادعیه را مرمت و آسیب‌زدایی کرده است.


رئیس اداره آسیب‌زدایی و مرمت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار داشت: به کارگیری روش‌های صحیح حفاظت و نگهداری از مجموعه‌های شخصی، میراث خانوادگی، آثار و یادگاری‌های به جا مانده از نیاکان و گذشتگان شامل دستخط‌ها و یادداشت‌ها و غیره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و نقش مهمی در انتقال این میراث و همچنین آگاهی از فرهنگ و آداب و رسوم گذشتگان به نسل‌های آینده ایفا می‌کند.
 
انگورج تقوی افزود: اداره کل مرمت و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملی به عنوان متولی، خدمات حفاظتی و مرمتی به اشخاص علاقه‌مند به حفظ و نگهداری از میراث خانوادگی خود ارائه می‌دهد. این امر از سنوات گذشته در حال اجرا بوده و در همین راستا از سال 1396 تاکنون اسناد خانوادگی بسیاری شامل حدود 100 برگ انواع سند و چندین جلد کتاب (حدود 70 جلد) توسط اشخاص مذکور به منظور ارائه خدمات مرمتی به این اداره کل ارسال شده است.
 
وی ادامه داد: برخی از این اسناد به دلیل وجود دستخط اجداد و نیاکان افراد متقاضی مرمت در صفحات آغازین و یا حاشیه برخی صفحات آن، از ارزش معنوی بالایی برخوردار بوده و از این منظر برای آنها حائز اهمیت است. اسناد مورد اشاره در این اداره کل بر اساس نوع منبع و تخریب‌های وارد شده بررسی شده و پس از انجام مرمت به آنها تحویل داده خواهد شد که تمامی این موارد و دریافت و تحویل اسناد و کتب مذکور بر اساس مقررات و ضوابط موجود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و نیز تعرفه‌های مصوب انجام می‌‌شود.
 
تقوی خاطرنشان کرد: این اداره کل در زمینه حفاظت و نگهداری از اسناد و کتاب‌ها، مشاوره‌های لازم را در اختیار متقاضیان به منظور حفاظت و نگهداری از اسناد و کتاب‌های خود در منزل و یا مجموعه‌های شخصی قرار می‌دهد که در این زمینه کتابچه‌ای نیز تحت عنوان «راهنمای عمومی حفاظت و نگهداری از اسناد و دست نوشته‌ها» تدوین کرده است.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا  ، تاریخ انتشار: 5 خرداد 1400، کدخبر:1081817 ، www.ilna.news

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین