پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۸۹۱
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۹
پاسدارشیرازی، از رونمایی از نرم‌افزار «سندجو» خبر داد و گفت: پژوهشگران می‌توانند با استفاده از نرم‌افزار سندجو» نسخ خطی را جست‌وجو کنند؛ بنابراین دیگر نیازی به ocr متون نخواهد بود.

  شعار سال:مظفر پاسدارشیرازی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران  درباره نرم‌افزاد «سندجو» گفت: «سندجو» استارتاپی است که خروجی نخستین رویداد کتابخانه ملی، یعنی رویداد استارتاپی «ویتا» برای لیبتک یک است، که تقریبا بهار 98 کلید خورد. این رویداد در این روزها به محصول اولیه می‌رسد و از آن رونمایی می‌کنیم.
 
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره چالش‌های این نرم‌افزار توضیح داد: یکی از چالش‌های اصلی، جست‌وجوپذیرکردن نسخ خطی و تسهیلات جست‌وجو در حوزه نسخ خطی و اسناد تاریخی بود. یک تیم دو نفره این مجموعه را هدایت می‌کنند. آن‌ها تصویری را به کار بستند که از طریق پردازش تصویر بتواند کلمات مورد پردازش کاربر را مشابه‌یابی کند، یعنی بدون اینکه نیاز داشته باشید متن را ocr - Optical Character Recognition یعنی بازشناسی و تشخیص خودکار متون موجود در تصاویر- کنید، در این نرم‌افزار می‌توانید متن را جست‌وجو کنید. ocr در یک دهه گذشته با دقت پایین انجام می‌شود، اما این نرم‌افزار می‌تواند با دقت بالایی، متن را برای کاربر قابل جست‌وجو کند.
 
سرویس‌های دیجیتال کتابخانه ملی محدودیت مدرک

وی درباره افرادی که می‌توانند به نرم‌افزار سندجو دسترسی داشته‌ باشند و شرایط استفاده از آن بیان کرد: هنوز این پروژه در مرحله توسعه پیدا کردن است و بعد از رونمایی، آماده جست‌وجوپذیر کردن متون اولیه چاپی است. کتابخانه ملی با تیم استارتاپی طراح سند‌جو، همکاری می‌کند تا بتواند هرچه بیشتر متون دستی و خطی را به این سامانه بدهد و دقت آن را افزایش دهد. فعلا سرویس‌دهی به‌صورت عادی و رایگان در اختیار مخاطب است، اما زمانی که سامانه تکمیل شود به این دلیل که متعلق به یک مجموعه استارتاپی خصوصی است باید هزینه حداقلی را کسب کند.
 
به گفته پاسدارشیرازی سرویس‌های دیجیتال کتابخانه ملی محدودیت مدرک ندارد و همه می‌توانند از آن استفاده کنند.
 
وی توضیح داد: به دلیل محدودیت فضا، عضویت حضوری در کتابخانه ملی با درنظر گرفتن مدرک انجام می‌شود، سرویس‌های دیجیتال چنین محدودسازی مبتنی بر مدرک نخواهند داشت.
 
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود: امیدوارم مرکز نوآوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی بتواند در ادامه راه از گروه‌های استارتاپی، شرکت‌های دانش بنیان و افراد در حوزه فناوری‌های لیبتک، حمایت کند و آن‌ها را به سمت تولید محصولات و خدمات جدید به جامعه پژوهشی و دانشجویان کشور هدایت کند. امیدوارم که این محصولات و کارهایی که در این مدت انجام شده‌ است، بتواند در ادامه مسیر، سرویس‌های با کیفیت و پرمخاطب به کاربران کتابخانه ملی ارائه دهد.
 
نرم‌افزار «سند‌جو» امروز، یکشنبه‌، چهاردهم شهریورماه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی رونمایی می‌شود.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  ایبنا ، تاریخ انتشار:   14 شهریور   1400، کدخبر: 310310، www.ibna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین