پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۶۵۴۷
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۲
گروه حقوق بشری عفو بین‌الملل در گزارشی ۱۶۰ صفحه‌ای که شامل شهادت زندانیان و قربانیان سابق است، سرکوب مسلمانان اویغور در استان سین کیانگ چین را جنایت علیه بشریت نامید.

شعار سال:عفو بین الملل رفتار چین با مسلمانان خود را جنایت خواند.

سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری چین را به زندانی کردن و بیگاری کشیدن از یک میلیون اویغور در سین کیانگ متهم می‌کنند. چین همچنین به دهه‌ها فشار اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بر جمعیت اویغور خود متهم است به طوریکه تنها در یک مورد، پروژه عقیم سازی باعث کاهش میلیونی جمعیت مسلمانان در غرب چین شده است.
 
عفو بین‌الملل در این گزارش تاکید کرده بازداشت‌ها و تعقیب‌های گسترده و همگانی، شکنجه سیستماتیک و بیگاری مصداق بارز جنایت علیه بشریت است. مدیر این گروه حقوق بشری در آیین رونمایی از این گزارش چین را به ایجاد یک سیستم کاملاً برنامه‌ریزی شده از وحشت و شکنجه متهم کرده است. اگنس کالامارد رفتار چین با مسلمانان ترک‌تبار را یک شوک بزرگ به وجدان بشریت خواند.
 
عفو بین الملل در این گزارش از ۵۰ زندانی سابق اویغور گزارش تهیه کرده است. برخی از آنها تنها برای داشتن ادعیه یا قرآن و یا تلفن زدن به افرادی در خارج از کشور به زندان یا مزارع کار اجباری انتقال داده شده‌اند. کتک زدن، بی‌خوابی اجباری، آزار جنسی و روحی، بیگاری، زندان‌های شلوغ و کثیف تنها بخشی از رفتار حزب کمونیست چین با مسلمانان اویغور و دیگر اقلیت‌ها عنوان شده است.
 
کالامارد از دولت چین خواسته هرچه زودتر زندان‌ها یا به قول خودش مراکز بازآموزی را تعطیل کند. وی از سازمان ملل متحد هم خواسته به طور مستقل از وضعیت مسلمانان اویغور تحقیق کند.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری شفقنا  ، تاریخ انتشار:21 خرداد 1400، کدخبر:1164412 ، www.fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین