پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۴۸۶
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
پس از ماه‌ها تلاش و کوشش، از واکسن کرونایی با نام «نورا» ساخته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه، سعید نمکی وزیر «بهداشت و درمان و آموزش پزشکی»، خانواده شهدای سلامت و مسئولان کشوری و لشکری رونمایی شد.
شعار سال: پس از ماه‌ها تلاش و کوشش، از واکسن کرونایی بانام «نورا» ساخته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه، سعید نمکی وزیر «بهداشت و درمان و آموزش پزشکی»، خانواده شهدای سلامت و مسئولان کشوری و لشکری رونمایی شد. این واکسن با تلاش ۱۶ ماهه پزشکان، متخصصان و پژوهشگران بخش تحقیقات و پژوهش بیمارستان بقیه‌الله (عج) با مشارکت محققان دانشگاه امام حسین (ع) ساخته‌شده و به‌طور رسمی وارد فاز بالینی می‌شود.
 
نخستین ماهواره چندمنظوره جمهوری اسلامی ایران بانام «نور» توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از کویر مرکزی ایران پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

پس از «نور» به‌عنوان یک ماهواره شناسایی که روزی یک‌بار از آسمان کوه صهیون عبور می‌کند «نورا» دومین مدال افتخاری است که توسط سبزپوشان سپاه پاسداران بر سینه ستبر مردم مقاومت نشسته است. سوم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۹ نخستین ماهواره چندمنظوره جمهوری اسلامی ایران بانام «نور» توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از کویر مرکزی ایران پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت. این بار نیز ایران در کنار کشور‌هایی همچون آلمان، آمریکا، روسیه، انگلیس، سوئد، بلژیک، چین، هند، ایتالیا و کوبا در کنار ۱۰ کشور سازنده واکسن از میان ۱۹۷ کشور جهان (کشور‌های شناسایی‌شده توسط سازمان ملل متحد) قرارگرفته و نسیم خوداتکایی پرچم کشور را به اهتزاز درآورده است.

نورا در کنار واکسن‌های کوو برکت، کووپارس، سیناژن، فخراواک و سوبرانا ششمین واکسنی است که در دست توسعه قرارگرفته تا ایرانیان در مقابل ویروس قرن با واکسن داخلی واکسینه شوند. واکسن کووبرکت نخستین واکسن کرونای تولید محققان ایرانی است که موفق به دریافت کد اخلاق و کارآزمایی انسانی از وزارت بهداشت شده است. این واکسن در شرکت شفا فارمد وابسته به گروه دارویی برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تولیدشده و همان واکسنی است که رهبر معظم انقلاب طی روز‌های گذشته باافتخار آستین همت را بالا زدند تا حمایت از تولید داخلی را در عالی‌ترین سطح معنا کنند.

واکسن کرونای رازی کووپارس نیز دومین واکسنی است توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی بر پایه پروتئین نوترکیب «اسپایک» ویروس کرونا ساخته‌شده و برای اولین بار در جهان در سه دز تزریقی- استنشاقی، یعنی دو دز اول به‌صورت عضلانی و دز سوم به‌صورت استنشاقی تولید خواهد شد.
 
سومین واکسن فخراواک، واکسنی از نوع ویروس غیرفعال شده است که اسفند ۱۳۹۹ موفق به دریافت مصوبه اخلاق در پژوهش از سازمان غذا و دارو شده و محصول شرکت «میلاد دارو نور» در زیرمجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح است درنهایت دو واکسن دیگر سوبرانا و سیناژن تولید مشترک با کشور‌های کوبا و استرالیا است که مجوز آزمایش بالینی را دریافت کرده‌اند.

تحقیق و تلاش برای تولید واکسن داخلی به این دلیل از سوی متخصصان داخلی و مسئولان امر از چند مسیر پیگیری می‌شود که هر دز واکسن داخلی علاوه بر اینکه مقدار معینی پاتن برای مقابله با ویروس ناخوانده بشریت در جان ایرانیان تولید می‌کند، دزی از غرور، خودباوری، اعتمادبه‌نفس و خوداتکایی را نیز وارد خون مردم می‌کند تا مثل «مرغ همسایه غاز نیست» مصداق عینی پیدا کند. این درحالی است که در همین قرن بیست و یکم و در شرایطی که بشر به دنبال ساختن شهر‌های فضایی در مریخ و ماه است برخی دولت‌ها در راستای آزمایش فاز سوم واکسن‌های تولیدی کشور‌های توسعه‌یافته، تصمیم گرفتند مزرعه‌ای از انسان‌های آزمایشگاهی را در اختیارشان قرار دهند! همچنین توزیع واکسن کرونا در بین کشور‌های توسعه‌یافته و درحال‌توسعه به‌قدری ناعادلانه بوده که حتی صدای انتقاد رئیس سازمان بهداشت جهانی را نیز درآورده است و کشور‌های فقیر همچنان از دسترسی به واکسن محروم هستند تا درحالی‌که مردم شمال با آسایش خاطر در کنار عزیزانشان جشن می‌گیرند، در جنوب مردم همچنان در میانه وحشت کرونا شاهد سقوط انسانیت باشند و عزیزانشان خداحافظی کنند و یا کارشکنی‌ها در خصوص انتقال پول برای خرید واکسن در مورد کشور‌هایی مانند ایران و ونزوئلا تداعی‌کننده همان وضعیت هابزی و قانون جنگل است که هر که قدرتمندتر باشد زنده خواهد ماند!

بنابراین تولید واکسن داخلی شاید تا حدودی روند واکسیناسیون را در کشور با تعلل همراه کند، اما قدم مهمی برای دانشمندان و مردم ایران است که در شرایط تحریم و سخت اقتصادی نه‌تن‌ها ایستادن در صف خرید واکسن را برای آن‌ها فاکتور گرفته بلکه با توجه به‌پیش بینی سازمان بهداشت جهانی واکسیناسیون مردم جهان حداقل تا ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت و در کنار خودبرتربینی غربی‌ها چه‌بسا ایران در جایگاه تولیدکننده و صادرکننده واکسن کرونا خواهد ایستاد.

شاید بخشی از اهمیت رونمایی از واکسن «نورا» را بشود در سخنان حسن ابوالقاسمی فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله (عج) دریافت که در آیین رونمایی از این واکسن گفت «امروز شاهد رونمایی از یک محصول تمام بومی و ملی که به دست توانمند پژوهشگران و محققان کشورمان در دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله و دانشگاه امام حسین علیه‌السلام ساخته‌شده است هستیم.»
 
دانشگاه بقیةالله از بزرگ‌ترین مراکز خدمت‌رسان در دوران کرونا

دکتر ابوالقاسمی از دانشگاه بقیةالله به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز خدمت‌رسان در دوران کرونا نام برد و اظهار داشت «یکی از مهم‌ترین تحقیقاتی که همزمان با خدمت‌رسانی به هم‌وطنان در این دانشگاه به انجام رسید پروژه واکسن نورا بود که بحمدالله امروز به ثمر نشست و وارد فاز کارآزمایی بالینی شد. این واکسن در شرایط علمی و به‌شدت سخت‌گیرانه حاصل شد و فرمانده‌کل سپاه نیز تأکید زیادی برای اجرای دقیق و اصولی فرآیند‌ها داشت». وی بابیان این‌که اطلاعات علمی خود در زمینه تولید واکسن را در اختیار همگان قرار خواهیم داد اظهار کرد: «در حلول مراحل تولید واکسن تمامی مستندات در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت و تمامی تست‌های آزمایشگاهی انجام شد و بحمدالله این محصول نوترکیب که عوارض ندارد به دست آمد و پس‌از طی فاز‌های بالینی در فاز عمومی واکسیناسیون قرار خواهند گرفت».

نکته قابل‌تأمل آنکه سردار سرتیپ دوم پاسدار دکتر سید حسین صمدی‌نیا رئیس بیمارستان بقیةالله (عج) اولین دریافت‌کننده واکسن کرونای «نورا» بود تا ثابت کند، در مرام مدافعان از مردم، همان راهبرد حاج قاسم جاری و ساری است که فرمانده پیش‌قدم می‌شود و می‌گوید «بیا»، نه آنکه بیاستد و بگوید «برو».
 
«نورا» دومین مدال افتخار سبزپوشان سپاه پاسداران

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از رسالت، تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۶۱۶۴، resalat-news.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین