پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۳۴۸۵۶
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸
فخرالدین دانش آشتیانی؛ وزیر پیشنهادی رئیس جمهوری برای وزارتخانه آموزش و پرورش این روزها پر کارتر از همیشه برای اقناع نمایندگان مجلس، جامعه معلمان و دانش‌آموزان می‌کوشد.
شعارسال: او این روزها سخت تلاش می‌کند تا بتواند رضایت 290 نماینده مجلس را به دست آورده و با برگ اعتماد خانه ملت، کارش را برای بیش از 13 میلیون دانش‌آموز و یک میلیون فرهنگی آغاز کند. به قول خودش آماده است تغییرات اساسی در بدنه و ساختار وزارت آموزش و پرورش ایجاد کند تا هم فکر و خیال معلم را ازحقوق آخر ماهش راحت کرده و هم دانش‌آموزان آنقدر دغدغه این حجم از کتاب‌های درسی را نداشته باشند. با این حال فارغ از هر گونه نگاه سیاسی باید دید که آیا او می‌تواند از عهده این وزارتخانه با این حجم ار مشکلات برآید. البته کارنامه دانش آشتیانی نشان از اراده محکم او در این بخش دارد. دانش آشتیانی 61 ساله پیش از این نیز به عنوان وزیر پیشنهادی علوم در ابتدای کار دولت یازدهم به مجلس معرفی شده بود، او پس از آنکه رضا فرجی دانا استیضاح شد و محمود نیلی احمدآبادی نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد، به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی شد اما با 171 رأی مخالف نتوانست بر صندلی وزارت علوم دولت یازدهم تکیه زند. آشتیانی اما در این سالها بیشتر یک چهره آکادمیک شناخته می‌شود. او دانشیاری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی دانشکده مهندسی عمران، عضو هیأت امنای دانشگاه‏های خواجه نصیرالدین طوسی و تربیت مدرس، ریاست کمیسیون هیأت امنای دانشگاه‏های تربیت مدرس، هنر تهران، صنعتی اصفهان، اصفهان، هنر اصفهان و شهید چمران اهواز را هم برعهده داشته است.او مدتی سرپرست دانشگاه ایلام هم بوده است. این کارنامه شاید بتواند تصویر روشنی از چهره کاری دانش آشتیانی ارائه دهد. موضوعی که دکتر توفیقی سرپرست وزارت علوم دولت اصلاحات درباره آن می‌گوید:«سالهای زیادی هست که دکتر آشتیانی را می شناسم و از نزدیک با توانمندی هایش آشنا هستم. سالها با هم در وزارت علوم فعالیت می‌کردیم و با ایده‌ها و خلاقیت‌های دکتر آشتیانی آشنا هستم. وی در توسعه علمی کشور نقش بسزایی داشته و از نظر من به عنوان مدیری نوآور و فعال شناخته می‌شود. البته تأکید کنم که دکتر آشتیانی به شدت اهل همفکری و مشورت با بدنه وزارتخانه است.»وی تأکید می‌کند: «وزارت علوم با وزارت آموزش و پرورش رابطه تنگاتنگی دارد و ما همیشه در این بخش خیالمان راحت بود که دکتر آشتیانی به راحتی مشکلات دو وزارتخانه را حل می‌کند.»

* دانش آشتیانی برنامه بلند مدت به مجلس می‌دهد

مرتضی حاجی هم به مشکلات آموزش و پرورش اشاره می‌کند و درباره حضور دکتر آشتیانی در این بخش می‌گوید: «آموزش و پرورش وزیر خلاق و مبتکر می‌خواهد و وزیر آموزش و پرورش هم باید برنامه‌ریزی بلند مدت در این حوزه داشته باشد تا بتواند این وزارتخانه را از این وضعیت خارج کند. به نظرم آموزش و پرورش باید مقداری از تمرکز سنگینی که در آنجا وجود دارد بکاهد. یعنی باید مسئولیت‌های مناطق بیشتر شود و وزارتخانه به عنوان مرکز سیاستگذاری و راهنمای تولید محتوا و نظارت بر اعمال و اجرای محتوایی که تهیه می‌شود، متمرکز شود. در واقع یک قوه متفکر برنامه ریز و ناظر باشد. اما حوزه اجرا باید تا جایی که ممکن است، به صورت غیر متمرکز، به دستگاه‌ها و سازمان‌های محلی واگذار شود. شهرداری‌ها حتماً باید نقش بپذیرند. آموزش و پرورش جایی است که شهروندان را برای کشور تربیت می‌کند. به نظرم باید تصمیم گیرندگان این را بپذیرند که آموزش و پرورش در برنامه ریزی، سیاستگذاری و نظارت، محدود شود و اجرا هم به سازمان‌ها و دستگاه‌های محلی از جمله شهرداری‌ها واگذار شود. سازمان‌های دیگر هم در اجرای برنامه‌های آموزش و پرورش سهم داشته باشند. اگر گستره وسیع اجرا بین سازمان‌های محلی توزیع شود، حواشی هم کاهش پیدا می‌کند. این سیاستی است که باید بالاخره به آن برسیم. وی معتقد است: «معلمان مشکلات معیشتی دارند، برخی از معلمان حق التدریس جذب آموزش و پرورش نشده‌اند و کیفیت آموزش هم پایین است. بنابراین باید وزیری وارد این حوزه شود که نگاه مبتکرانه به این حوزه داشته باشد و به نظرم دانش آشتیانی می‌تواند از عهده این موضوعات برآید.»وی تأکید می‌کند: «دانش با سابقه مدیریتی که دارد طی چند ماه خیال معلمان را جمع می‌کند او قطعاً در ارتباط با صندوق ذخیره فرهنگیان و منزلت و معیشت معلمان که در حال حاضر یکی از مشکلات مهم آموزش و پرورش است، برنامه جدی دارد.»

* دانش آشتیانی نسبت به آموزش و پرورش صاحب بینش است

محمد علی نجفی وزیر دو دوره آموزش و پرورش در دولت سازندگی و اصلاحات هم می‌گوید: «فکر می‌کنم که او قطعاً به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب می‌شود. با نماینده‌ها ارتباط دارم و مطمئنم که او در مجلس رأی می‌آورد. معتقدم که او نسبت به آموزش و پرورش صاحب بینش است .یعنی می‌داند که باید چکار کند. هنر او این است که نکاتی که به‌عنوان باورها و سیاست‌هایشان در برنامه‌اش مطرح کرده، بتواند عملیاتی کند و جامعه و معلمان را با این مجموعه عملیات همراه کند. اگر او این هنر را داشته باشد در ١٠ ماه آینده آن را نشان می‌دهد و ان‌شاءالله چهار‌سال بعدی هم وزیر می‌ماند که این کار را انجام دهد. وقتی با دانش‌آشتیانی در رابطه با تصدی وزارت آموزش و پرورش حرف زده شد، ابتدا مخالف بود و گفت؛ قرار است، سفری به کانادا داشته باشد. من خودم هم نظرم بیشتر بر انتخاب آقای دانش بود و گفتم اگر ایشان قبول نکردند من می‌آیم؛ اما در ‌‌نهایت موافقت کردند. برنامه دکتر دانش آشتیانی برای ارائه به مجلس را به صورت مشترک نوشتیم.»

دانش آشتیانی مشکلات آموزش و پرورش را می‌شناسدسید کاظم اکرمی پنجمین وزیر آموزش و پرورش هم درباره مشکلات این وزارتخانه و آمدن دانش آشتیانی به ایلنا می‌گوید: «وی دارای سوابق مدیریتی در سطح وزارت علوم است. از سوی دیگر نیز او از سال 1359 در مدرسه مفید، معلم، مربی پرورشی و معاون آموزشی مدیر بود و حدود یکسالی است که در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی به عنوان برنامه‌ریز شرکت داشته و از مسائل آموزش و پرورش به خوبی مطلع است.» اکرمی تأکید می‌کند: «به نظر می‌رسد؛ یکی دیگر از مهمترین اقداماتی که دانش‌آشتیانی می‌تواند در مدت باقی مانده تا پایان دولت انجام دهد، این است که تغییراتی در مسئولان سطح وزارتخانه انجام دهد؛ چرا که این تغییر می‌تواند در بهبود شرایط در آموزش و پرورش تأثیرگذار باشد. با اطلاعاتی که دارم این لزوم وجود دارد که وی باید تغییراتی در سطوح مختلف وزارتخانه انجام دهد. بعضی معلمان در استان‌ها از تعدادی مدیران کل ناراضی هستند که به نظر می‌رسد؛ در این سطح هم باید تغییراتی انجام شود و کسانی را بگمارد که قاطبه معلمان از مدیریت آن فرد راضی باشند.»

** نیم نگاه

* مهمترین مسئولیت ها

1- معاونت عمرانی و رفاهی وزارت فرهنگ و آموزش عالی

2- معاونت اداری و پشتیبانی وزارت فرهنگ و آموزش عالی

3- معاونت طرح و توسعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

4- مدیر دبیرستان مفید

5- همکاری در راه‌اندازی مدارس شبانه روزی وابسته به دانشگاه‌ها در مناطق محروم از سال 1364

6- ریاست بر مجتمع آموزشی مفید به عنوان یکی از موفق‌ترین مجتمع‌های آموزشی کشور از سال 1376 تا کنون

7- عضویت در شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش از سال 1394 با حکم ریاست محترم جمهور

8- مسئول پروژه پیاده ‏سازی مدیریت استراتژیک در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

9- مسئول پروژه مهندسی مجدد فرایندهای جذب؛ استخدام و ارتقای اعضای هیأت علمی

10- تدوین برنامه استراتژیک آموزشی

11- تدوین سیستم جامع ارزیابی آموزشی و مدیریتی و پیاده‌سازی آن

12- مسئول پروژه تدوین سیستم نطرسنجی از عملکرد مدیران

13- همکاری با مؤسسه پژوهشی علوم شناختی به منظور اجرا و پیاده‌سازی سیستم آموزشی مبتنی بر فلسفه شناختی آموزشی

14- راه‌اندازی و برگزاری دوره آموزشی با روش‌های نوین

15- مطالعات تطبیقی سیستم‏های مختلف آموزشی در اروپا، کانادا و آسیای شرقی

16- مطالعه بر روی سیستم آموزشی مهارتی و بازدید از مراکز آنها در سایر کشورها

17- مسئول پروژه تدوین محتوای آموزشی مبتنی بر آموزش شناختی

18- مسئول پروژه تدوین شاخص‌های ارزیابی عملکرد مدارس مفید

19- مسئول پروژه تدوین نظام نظرسنجی در مدارس مفید

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 4، تاریخ انتشار: دوشنبه 10 آبان 1395، شماره: 6347 .

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین