پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۷۹
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۳
شنیدن دردها و مشکلات مردم از نزدیک علاوه بر اینکه مجموعه مدیریتی استان را با واقعیت های استان آشنا می کند موجب احاطه بیشتر مسئول مربوطه با حوزه مسئولیتی خود می شود.
شعارسال: یکی از شیوه های مدیریتی که بارها از طرف نخبگان مورد نقد قرار گرفته مدیریت در مرکز و به اصطلاح "مدیریت پشت میزی" است و این بدان معناست که تصمیمات و برنامه ریزی بدون در نظر گرفتن مختصات و نیازها صرفا در مرکز اتخاذ شود که چنین تفکر و شیوه مدیریتی سال ها بر کشور حاکم و فی نفسه بین دولت و بدنه مردم ایجاد فاصله می کند.

آنچه در دولت قبل به نام سفرهای استانی نام گرفت اقدام مثبت و قابل تقدیری بود که در آن مجموعه دولت از نزدیک با مشکلات و دغدغه های مردم همه استان ها آشنا و با سفر به مناطق مختلف نیازها و محرومیت های مردم را مشاهده می کردند و بر اساس آنچه از نزدیک در می یافتند و علاوه بر این با همفکری مسئولین محلی اقدام به تصمیم و یا تصویب مصوبه می کردند. البته میزان عمل به وعده های دولت های مختلف در این سفرها فعلا مورد بحث نیست.

این امر در قیاس با آنچه دولت در تهران و صرفا بر اساس گزارشات رسیده اقدام به تصمیم گیری برای سایر استان ها می کرد هم به لحاظ کارشناسی مورد تائید است و هم به لحاظ آن که مسئولین با مشاهده دغدغه ها و آلام عدیده و نیازها اولویت های تصمیم گیری را مورد نظر قرار می دهند.

آنچه اکنون در استان بوشهر نیز جای خالی آن احساس می شود اقداماتی از این دست می باشد. گرچه از بازدیدهای استاندار از بعضی مناطق استان هر چند وقت یک بار خبرهایی می رسد که در جای خود قابل تقدیر است اما آنچه در استانی با شرایط استان ما که پر است از مناطقی که بعضی از مسئولین حتی اسم بعضی از آن ها را حتی به گوش نشنیده اند این گونه اقدامات و سفرها کافی نیست.

آنچه از مجموعه مدیریتی استان و در راس آن سالاری که عالی ترین نماینده دولت در استان می باشد انتظار می رود آن است که شهرستان ها و حتی روستاهایی را که در معرض برخی تصمیمات و مصوبات استان هستند را از نزدیک مشاهده کنند و بر اساس واقعیت ها و نه گزارشات رسیده مشکلات را مرتفع کنند، از شمالی ترین روستای دیلم تا جنوبی ترین روستای عسلویه.

تصمیم گیری آن هم صرفا بر اساس گزارشات رسیده که بعضا با واقعیت ها و نیازهای موجود چندان همخوانی نداشته و ندارد نه تنها تصمیم گیری را با مشکل مواجه می کند بلکه با این گونه تصمیمات به دور از تحقیقات میدانی برخی تصمیمات مشکلات را نیز می افزاید. شنیدن دردها و مشکلات مردم از نزدیک علاوه بر اینکه مجموعه مدیریتی استان را با واقعیت های استان آشنا می کند موجب احاطه بیشتر مسئول مربوطه با حوزه مسئولیتی خود می شود.

شاید سخن به گزافه نباشد که بسیاری از جوانان استان که سالهاست با حداقل امکانات و با وجود عدم حمایت کافی اقدام به برگزاری گروه های جهادی برای عمران و آبادانی مناطق محروم می کنند از بسیاری از مدیران کل و مسئولین رده بالای استان به دردها و محرومیت ها و کمبودها اشراف بیشتری داشته و دارند چرا که این جوانان مشکلات را از نزدیک حس کرده و با اندک داشته خود اقدام به برطرف کردن بخشی از کمبودها می کنند.

حال آنکه معاون و مدیر کل مربوطه تنها به جلساتی که بعضا هیچ گونه خروجی و دست آوردی جز اتلاف وقت و بیت المال نداشته و ندارد اکتفا می کنند غافل از آنکه بسیاری از مردم در این استان صرفا به دلیل سو مدیریت و بی تدبیری بعضی مسئولین دچار محرومیت و مشکلاتی همچون بیکاری، مسکن و ازدواج شده اند. استانی که با وجود نعمت های خدادادی بسیار و منابع عظیم نفت، گاز و پتروشیمی و ظرفیت بالای توریسم تنها به دلیل بی توجهی مسئولین کشور و بی تدبیری مسئولین استانی اکنون در رده استان های محروم قرار گرفته است.

این مردم با وجود بی مهری ها و کم لطفی های مسئولین هیچ گاه از دفاع از آرمان و انقلاب خود کوتاه نیامده اند و همیشه در صف اول مبارزه بودند. مسئولین چه در مرکز و چه در استان نیاز به بازبینی در نوع نگاه خود به مردم استان بوشهر دارند.

حضرت امام خمینی(س) در جای جای بیانات و توصیه های خود، بر توجه ویژه مسئولین و صاحبان امر به طبقه محروم جامعه، تحقق عدالت اجتماعی، کم شدن فاصله طبقاتی، رفع تبعیضات ظالمانه تاکید داشته و حمایت از محرومان و فقر ستیزی از کلید واژه هایی است که در ادبیات امام(ره)، به کرات دیده می شود. مستضعفان و پابرهنه ها در اندیشه امام، صاحبان اصلی انقلاب و کشور شناخته می شوند و بر همین اساس در بسیاری از سخنان خود همگان را به دستگیری از محرومان دعوت می کنند و اهتمام ویژه ایشان برای ریشه کنی فقر و توجه به امور فقرا و محرومین بر کسی پوشیده نیست.

به عنوان نمونه در جایی با بیان اینکه اسلام جیب پر کن نیست! اسلام با ضعفاست، می فرمایند:" اسلام آن است که امیرش مى‏ فرماید، که من مى‏ ترسم که در آن طرف مملکت یک کسى گرسنه باشد؛ شاید آنجاها کسى چیزى نداشته باشد بخورد؛ زندگى‏ ام باید این باشد که دلم آرام باشد که اگر او آنجا گرسنه است، من هم اینجا گرسنه ‏ام. اسلام این است. ( صحیفه امام، ج‏8، ص: 207)

سفر به مناطق دور افتاده و محروم استان را معاونین استاندار و مسئولین مربوطه توصیه می کنیم به دیدار مردمی که در استانمان از حداقل های لازم زندگی نیز برخوردار نیستند اما در اتاق های گلی و در آستانه فرو ریختن خود همچنان عکس امام و رهبر انقلاب را چسبانده اند و خود را تا پای جان فدایی انقلاب و راه شهیدان می دانند که امام درباره آنان می فرمایند تنها آن هایى تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند، فقرا و متدینین بى‏ بضاعت گردانندگان و برپادارندگان واقعى انقلاب ها هستند، ما باید تمام‏ تلاشمان را بنماییم تا به هر صورتى که ممکن است خط اصولى دفاع از مستضعفین را حفظ کنیم.( صحیفه امام، ج‏21، ص: 87).

در آخر ذکر این نکته خالی از لطف نیست که آرمان انقلاب جز محرومیت زدایی و رفع محرومیت از مردم نیست که در این باره تا اسم محروم بر استان ماندگار است خواب برچشم همه ی مسئولین حرام است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی سپاس، تاریخ انتشار: دوشنبه 3 آبان 1395، کدخبر: 284821، www.sepas.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین