پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۴۸۸۶۱
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
کارشناس اقتصادی گفت: در این‌که احیای برجام مثل نان شب برای کشور واجب است، تردید نکنید. در این‌که با برجام یا بی‌برجام، کشور باید به اف‌ای‌تی‌اف بپیوندد، شکی نیست. اما این‌طور نیست که اگر برجام احیا شد، یک اثر خیلی شگرفی داشته باشد. نباید انتظارات غلط ایجاد کنیم.
شعار سال: احمد عزیزی درباره آینده نرخ ارز اظهار داشت: مساله بانک و بانکداری بین‌الملل بسیار پیچیده‌تر از این حرف‌هاست که ما درباره آن در اینجا صحبت می‌کنیم و مایه تاسف است که ما به گونه‌ای عمل کردیم که مسایل تخصصی بسیار پیچیده، نقل و نبات بحث‌های گروه‌های سیاسی و بحث‌های نازل رقابت‌های حزبی شده است. به جای این‌که این بحث‌ها در سطوح دیگری حل شود، ما باید بیاییم در اتاق‌های کلاب‌هاوس درباره اثر برجام صحبت کنیم.

وی افزود: برجام مساله بسیار پیچیده‌ای است. برجام یک سند امنیتی، اتمی و نظامی است و در پاراگراف اول برای تامین امنیت و صلح جهانی آمده است. ایران غیر از این‌که می‌خواسته از تحت ۶ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد بیرون آید که بسیار هدف بزرگ و عظیم و مقدسی برای کشور بوده و اگر همین هم انجام می‌شد، واقعا کافی بود برای ما که حامی برجام باشیم، اما اهدافی اقتصادی برجام در دور اول اجرای برجام محقق نشد و در دوره دوره امکان تحقق بسیار کمتری دارد.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: در دور اول، کشور، بازار و برخی از طرف‌های ایران در برجام امید خیلی زیادی داشتند، ولی الان یک فرآیند یادگیری ۶ ساله از سال ۱۳۹۴ طی شده است. همین ایام بود که برجام تفاهم شد؛ اگرچه اجرا به دی‌ماه و نهایی شدن آن، در آذرماه محقق شد.

عزیزی ادامه داد: این فرآیند یادگیری و خاطره‌ای که در سطوح مختلف سیاسی و اقتصادی و حرفه‌ای بانکداری به وجود آمده، بسیار گزاف و گران برای همه بازیگران تمام شده و این اثر خود را تا آینده بسیار بلندمدت خواهد داشت.

احیای برجام مثل نان شب واجب است

وی گفت: در این‌که احیای برجام مثل نان شب برای کشور واجب است، تردید نکنید. در این‌که با برجام یا بی‌برجام، کشور باید به اف‌ای‌تی‌اف بپیوندد، شکی نیست. اما این‌طور نیست که اگر برجام احیا شد، یک اثر خیلی شگرفی داشته باشد. نباید انتظارات غلط ایجاد کنیم.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: تحلیل من این نیست که اگر فردا برجام احیا شود، حتی یک بانک عمده جهان تا پایان امسال با ایران ارتباط برقرار کند. بسیار کار سختی است، زیرا تمام الزامات روابط بانکداری بین‌الملل کاملا تغییر کرده است، اما ما کاملا از این‌ها فارغ بودیم. قوانین و رویه‌های بانک مرکزی ما مورد قبول هیچ بانک مرکزی مرسوم معقولی نیست.

عزیزی افزود: ما اگر با بانک مرکزی افغانستان هم مقایسه شویم، قوانین بانکی ما بسیار عقب‌افتاده‌تر است. ما باید واقع‌بینی داشته باشیم. از این حرف‌ها بسیار می‌شود زد و می‌شود اثبات کرد.

وی عنوان کرد: برجام گرچه مثل نان شب واجب است، ولی احیای برجام به تحول بزرگی در سیستم بانکی منجر نمی‌شود. البته در فروش نفت و دسترسی به ذخایر و درآمدها و ترمیم بودجه دولت، ظرف چند ماه اثراتی خواهیم دید.

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که در مورد برجام نکات زیاد دیگری وجود دارد، گفت: اثر برجام روی روابط بانکی کارگزاری، فوری نخواهد بود و ما باید یک تلاش بسیار بزرگی انجام دهیم که بتوانیم خودمان را قابل و لایق کار کردن نه‌تنها با بانک‌های خیلی بزرگ، بلکه بانک‌های لبنان کنیم. همان‌طور که بانک‌های عراق نتوانستند با ما کار کنند. حالا وای به حال این‌که برجام و اف‌ای‌تی‌اف را نپذیریم.

عزیزی متذکر شد: کسانی که می‌گویند در صورتی که برجام احیا نشد، به اف‌ای‌تی‌اف نپیوندیم، هیچ حجت معقولی ندارند و اتفاقا ما از فرصت خروج آمریکا از برجام و این‌که نمی‌توانستیم با دنیا کار کنیم، باید استفاده می‌کردیم و حداقل در پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف تسریع می‌کردیم، قوانین را تثبیت می‌کردیم، استانداردها و روش‌ها را در سیستم بانک مرکزی آماده می‌کردیم و خودمان را برای احیای روابط بانکی مطلوب می‌کردیم.

وی با اشاره به تحریم‌های باقی‌مانده ایران، گفت: تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا برای موارد غیربرجامی و غیرهسته‌ای، موارد زیادی است.

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که این‌ها، ریسک‌هایی نیست که با احیای برجام حل شود، افزود: ما خودمان با قطعنامه‌های سازمان ملل و حواشی و ملحقاتی که کم و بیش عنوان کردم، در یک دامی انداخته‌ایم که هر روز با هر حرکت‌مان این دام بیشتر به پر و پا و وجود ما پیچیده می‌شود. گرچه برجام یک اقدام بزرگ برای گسستن یکی از طناب‌های بزرگ از این دام است، ولی به هیچ‌وجه کافی نیست.

عزیزی عنوان کرد: اگر اراده‌ای در حاکمیت وجود داشته باشد، باید حداقل ۵ سال، ۱۰ سال زحمت بکشیم تا این مشکل و سنگ را که در دولت نهم و دهم در چاه انداختند، از چاه بیرون آوریم.

پیش‌بینی نرخ ارز

وی درباره پیش‌بینی نرخ ارز تصریح کرد: انواع و اقسام تخمین‌ها می‌توان در این خصوص داشت. بالاخره ما اقتصادی هستیم که احتمالا برای سال سوم تورم بالای ۳۰ یا ۴۰ درصد خواهیم داشت.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: امیدواریم احیای برجام توسط دولت آینده در پیش گرفته شود و ملحقات و ملزمات آن نیز مثل اف‌ای‌تی‌اف تصویب شود تا بتوانیم افق‌گشایی برای اصلاح سیاست‌های اقتصادی و حرکت به سمت رشد اقتصادی و تشویق سرمایه‌گذاری و افزایش اشتغال و کنترل تورم و معقول کردن نرخ ارز داشته باشیم.

عزیزی تاکید کرد: در غیر این صورت، کریدور نرخ ارز با توجه به تورم‌های ۴۰ درصد در ۳ سال گذشته را نگاه کنید، آن زمان می‌بینید نرخ ارز چه می‌شود. مخاطرات سیاسی و انتظارات را هم به آن اضافه کنید.

وی خاطرنشان کرد: اگر اتفاقات نامساعد بیفتد، ما وارد یک شرایط بحرانی بسیار نامعلوم و جدیدی خواهیم شد که بنیه اقتصادی لازم را برای مقابله با بحران‌ها نخواهیم داشت. این تهدید بزرگی است که باید جدی بگیریم و روش و جهت‌مان را در آینده نزدیک باید تغییر دهیم.

 یک کارشناس ارزی:  احیای برجام از نان شب واجب‌تر است

 شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرآنلاین، تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۵۳۰۸۸۶، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین