پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۹۰۰۶
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴
سیداحسان حسینی در مطلب زیر به تبیین مسئله طرح قیر رایگان می‌پردازد و بیان می‌دارد که به دلیل حاشیه سود بالای کارخانه‌های قیرسازی، برخی چهره‌های سیاسی مانند نمایندگان مجلس برای اخذ مجوز واحد قیرسازی از ‎وزارت صمت اقدام کردند.
شعار سال: در سال‌های گذشته و به خصوص بعد از اجرای طرح قیر رایگان تعداد کارخانه‌های قیرساز از ۲ عدد به حدود ۱۸۰ واحد رسیده است. به دلیل قیمت پایین ماده اولیه اعطایی به واحد‌های قیرساز، این واحد‌ها حاشیه سود ۴۰ درصدی دارند؛ بنابراین به دلیل حاشیه سود بالای این واحدها، برخی چهره‌های سیاسی مانند نمایندگان مجلس برای اخذ مجوز واحد قیرسازی از ‎وزارت صمت اقدام کردند.

از طرفی این چهره‌های سیاسی با ‎وزارت_راه نیز چانه‌زنی کردند و در نتیجه پژوهشکده وزارت راه به ۴۰ -۵۰ نفر از این افراد مجوز تامین قیر این وزارتخانه را داد؛ لذا پشت پرده طرح قیر رایگان این افراد هستند.

اگر اعطای دو میلیون تن قیر رایگان در مجلس تصویب شود و متوسط قیمت قیر را ۴ هزار تومان در نظر بگیریم، ارزش این میزان قیر ۸ هزار میلیارد تومان می‌شود. در نتیجه با توجه به حاشیه سود ۳۸ درصدی واحد‌های قیرسازی حدود ۳ هزار میلیارد تومان رانت نصیب شرکت‌های قیرساز می‌شود. از این مقدار حدود ۵۰ درصدش به شرکت‌های جی و پاسارگاد میرسد و مابقی آن یعنی چیزی حدود ۱.۵ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های قیرسازی چهره‌های سیاسی می‌رسد.

نکته بعدی درباره طرح قیر رایگان مربوط به تاجران هندی و پاکستانی است. در حال حاضر آن‌ها در دهلی و دُبی منتظرند و لحظه شماری می‌کنند که این قیر رایگان توزیع شود. چون بالافاصه که توزیع می‌شود این‌ها از طریق ‎دلال‌ها با قیمت‌های خیلی پایین قیرا می‌خرند و به هند و دُبی می‌برند. از این طریق سود کلانی به جیب تاجران هندی و پاکستانی و اماراتی می‌رود. یعنی جاده‌های دُبی و دهلی با قیر رایگان ایران آسفالت می‌شود.

سیداحسان حسینی

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال رصد تحلیل‌های روز
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین