پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۹۶۹۳
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
اعضای شورای شهر تهران دیروز تعدادی از معابر تهران را به نام شخصیتهای مبارز دوران مشروطه و انقلاب اسلامی تغییر نام دادند. بزرگراه فتح به نام حاج احمد متوسلیان تغییر نام یافت و دو کوچه به نام بانو امین و صدیقه دولت آبادی نامگذاری شدند.
شعارسال: اعضای شورای شهر تهران دیروز نام بزرگراه فتح را به نام «حاج احمد متوسلیان» تغییر دادند

شورای شهر تهران همچنین کوچه ششم در حدفاصل خیابان شهید سرافراز تا قائم مقام فراهانی را به نام کاظم اخوان خبرنگار خبرگزاری ایرنا که یکی از دیپلمت‌های ربوده شده به همراه حاج احمد متوسلیان بود نامگذاری کرد.
با مصوبه شورای شهر تهران کوچه دوم در حدفاصل خیابان شهید سرافراز تا قائم مقام فراهانی به نام شهیدان خبرنگار تغییر نام یافت.
 
 
نام‌گذاری معابر به نام شخصیت‌های مبارز
 
 
 

مجتهده بانو امین اصفهانی
 
 
نام‌گذاری معابر به نام شخصیت‌های مبارز


اعضای شورای شهر کوچه رضا در خیابان کلاهدوز را هم به نام مجتهده بانو امین اصفهانی نامگذاری کردند. بانو امین اصفهانی در چهل سالگی به دنبال سال‌ها تلاش شبانه‌روزی توانست به درجه اجتهاد برسد.
وی پس از پشت سر نهادن مدارج علمی نزد استادانی، چون ابوالقاسم زفره‌ای، حسین نظام الدین کچویی، سید ابوالقاسم دهکردی، میرزا علی شیرازی، سید علی نجف آبادی، از علما و مراجعی، چون محمدکاظم شیرازی و عبدالکریم حائری، مؤسس حوزه علمیه قم، سید ابراهیم حسینی شیرازی اصطهبناتی، محمدرضا نجفی اصفهانی، مرتضی مظاهری نجفی اصفهانی اجازه اجتهاد دریافت کرد.

زمانی که صدیقه دولت‌آبادی با ایجاد «شرکت خواتین اصفهان»، به همراه جمعی از زنان همفکر خود به تبلیغ تفکر غیر دینی می‌پرداخت، بانو امین با سخنرانی در جلسات مذهبی زنان و تأسیس «کانون تبلیغات و تعلیمات دینی» و نگارش کتاب روش خوشبختی به شبهه افکنی‌های دولت‌آبادی و همفکرانش پاسخ می‌داد. سرانجام با استقبال زنان متدین اصفهان از سخنرانی‌ها و مرکز تازه تأسیس امین و بالا گرفتن اعتراضات به عملکرد شرکت خواتین اصفهان، دولت‌آبادی مجبور به تعطیلی روزنامه زبان زنان و ترک اصفهان شد. وی در مقابل ناسیونالیسم رضا شاه، خود را «بانوی ایرانی» لقب داد.
 

صدیقه دولت آبادی
 
نام‌گذاری معابر به نام شخصیت‌های مبارز

شورای شهر تهران همچنین خیابان پنجم در خیابان قائم مقام فراهانی را به نام صدیقه دولت آبادی تغییر نام داد.
او از بنیان‌گذاران انجمن مشروطه‌خواهانه انجمن مخدرات وطن بود. گروهی از موّرخان تصریح می‏کنند که دولت آبادی‏ها با آنکه ملبس به لباس روحانی بودند، «بابی یا بهائی» بودند؛ و اساساً اعتقادی به دین تشیع نداشتند و این لباس را بنا به مصالحی پوشیده بودند.
دولت آبادی آنقدر نسبت به جنس مرد حساسیت داشت که اصرار داشت که در روزنامه خودش تنها مقالاتی را به چاپ برساند که از طرف زنان و دختران باشد و حتی اگر مقاله‌ای از مردان در مورد مباحث مورد توجه این روزنامه هم بود باز هم به چاپ نمی‌رسید.

پدرش سید میرزا هادی دولت‌آبادی از مجتهدین مؤثر محلی و مشهور به رهبری شاخه ازلی بابیه و نماینده صبح ازل در ایران بود.

دولت آبادی در انجمن‌های سرّی در دوران مشروطه، شرکت می‌کرد. «انجمن‌های سرّی» و بعضاً ماسونی از رونق خاصی برخوردار بودند و بسیاری از سران آزادیخواه و تجددطلب مشروطه از اعضای این نوع محافل سرّی بودند. به موازات رونق گرفتن انجمن‌های سرّی مردان، زنان تجددطلب و آزادیخواه نیز انجمن‌هایی تأسیس کردند که معمولاً زنان و دختران شاه یا وابستگان رجال سیاسی در آن شرکت داشتند. صدیقه دولت آبادی، در این انجمن‌های مخفی شرکت می‌کرد و طبق نقل «بدر الملوک بامداد» «سمت منشی انجمن مخدرات وطن» را به عهده داشت.
جالب اینجاست که این انجمن، برای اولین بار در ایران، اقدام به برگزاری مجالس ساز و نوا و رقص (گاردن پارتی) نمود. در این مجالس در کنار سخنرانی، نمایشنامه و برنامه‌های تفریحی و سرگرم کننده (عمدتاً توسط ارمنی ها) اجرا می‌شد. از این رو، با مخالفت صریح علما و اقشار مذهبی مواجه شد.

او در سال ۱۲۹۸ به منظور آشنا کردن زنان با حقوقی همچون آموزش، استقلال اقتصادی و حقوق خانوادگی خود، اقدام به انتشار اولین نشریه حقوق زنان در خارج از تهران و سومین آن در ایران به نام «زبان زنان» نمود.

او در این نشریه به مخالفت با حجاب پرداخت. در برخی از مقاله‌ها از سیاست اتحاد شوروی دفاع کرد و در بعضی دیگر شعار «زنده باد آزادی دنیا، زنده باد آزادی ایران، زنده باد سوسیالیزم» را سر داد.

بعضی از نویسندگان معتقدند که او برای زمینه سازی بی حجابی در بین زنان، شرکت «خواتین اصفهان» و دو سال بعد شرکت «آزمایش بانوان» را تشکیل داد.

دولت آبادی که در مقالاتش وضعیت زنان در کشور‌های دیگر را به رخ زنان ایرانی می‌کشید و خودش ۱۰ سال پیش از کشف حجاب، عملاً، حجاب را به کناری گذاشته بود و بدون روسری در خیابان‌ها ظاهر می‌شد، به تدریج حساسیت افکار عمومی بویژه اقشار مذهبی را برانگیخت به طوری که حتی برخی از زنان نیز به مخالفت با او پرداختند.

او اولین زن ایرانی است که بعد از مشروطه بدون چادر از منزل خارج شد.

بامداد
شورای شهر تهران خیابان ۲۲ بهمن در محدوده بزرگرا شهید ستاری را هم به نام بامداد تغییر نام داد.
 
مهدیه الهی قمشه‌ای
 
 
نام‌گذاری معابر به نام شخصیت‌های مبارز



همچنین شورای شهر تهران کوچه طلا در اختیاریه شمالی را به نام مهدیه الهی قمشه‌ای از بانوان شاعر کشورمان تغییر نام داد. مهدیه الهی قمشه‌ای دختر مرحوم محیی‌الدین مهدی الهی قمشه‌ای مترجم مفاتیح الجنان است.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۸۱۳۰۹۱، yjc.news.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین