پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۴۱۸
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
طی روز‌های اخیر، برخی تصاویر منتشر شده از تغییر نام شهرک «اکباتان» به «شهید آرمان» در تابلو‌های شهری منتهی به این شهرک با اسپری و از سوی افراد ناشناس حکایت دارد. حالا اینکه چرا نام شهرک اکباتان اینقدر حاشیه و حساسیت برانگیز شده، برای بسیاری سوال است. شهرکی که پس از پیروزی انقلاب و به‌دلیل نام شرکت سازنده آن به «اکباتان» تغییر نام پیدا کرد و حالا موضوع بحث برخی از فعالان اصولگرا شده است. این افراد با انتشار تصاویر تغییرنام و با هشتگ «شهید آرمان» در صفحات شبکه‌های اجتماعی، صحبت‌های آن‌ها بازتاب فراوانی داشته و نکته جالب اینجاست که آن‌ها زیر این عکس‌ها نوشتند: «فعلا با تغییر اسم شروع کردیم»! و اینکه در آینده چه برنامه‌ای دارند، مشخص نیست.

شعار سال: در کمیسیون نام‌گذاری شورای اسلامی شهر تهران حتما معبر و یا مکانی را به نام مبارک شهید «آرمان علی وردی» اختصاص خواهیم داد تا مطالبه شهروندان عزیز تهرانی پاسخ داده شود.

یک جامعه شناس شهری: از نظر نیم رخ اجتماعی این محله، با دیگر محلات تفاوتی ندارد و با اظهار نظر بیخودی، برای کشور مساله جدید ایجاد نکنیم

طی روز‌های اخیر، برخی تصاویر منتشر شده از تغییر نام شهرک «اکباتان» به «شهید آرمان» در تابلو‌های شهری منتهی به این شهرک با اسپری و از سوی افراد ناشناس حکایت دارد. حالا اینکه چرا نام شهرک اکباتان اینقدر حاشیه و حساسیت برانگیز شده، برای بسیاری سوال است. شهرکی که پس از پیروزی انقلاب و به‌دلیل نام شرکت سازنده آن به «اکباتان» تغییر نام پیدا کرد و حالا موضوع بحث برخی از فعالان اصولگرا شده است. این افراد با انتشار تصاویر تغییرنام و با هشتگ «شهید آرمان» در صفحات شبکه‌های اجتماعی، صحبت‌های آن‌ها بازتاب فراوانی داشته و نکته جالب اینجاست که آن‌ها زیر این عکس‌ها نوشتند: «فعلا با تغییر اسم شروع کردیم»! و اینکه در آینده چه برنامه‌ای دارند، مشخص نیست.

حال برخی این اتفاق را یک امر غیرقابل استناد که فقط باید در شبکه‌های اجتماعی به‌ آن پرداخته شود، می‌پنداشتند، اما زمانی این امر بازتاب رسمی‌تر پیدا کرد که یکی از اعضای شورای شهر تهران (سخنگوی این شورا) به این اتفاق واکنش نشان داد. علیرضا نادعلی البته دلیل پرداختن به این موضوع را تماس‌های هزاران نفر با این شورا ابراز کرده و گفته است: «مطالبه‌گری زیادی برای تغییر نام شهرک اکباتان به نام متبرک شهید مدافع امنیت «آرمان علی وردی» وجود دارد و در این زمینه کمپین‌های زیادی تشکیل شده
است.
در کمیسیون نام‌گذاری شورای اسلامی شهر تهران حتما معبر و یا مکانی را به نام مبارک شهید «آرمان علی وردی» اختصاص خواهیم داد تا مطالبه شهروندان عزیز تهرانی پاسخ داده شود. شورای اسلامی شهر تهران در زمینه نام گذاری معابر و بوستان‌های شهر به نام مبارک شهدا فعال است، اما تعیین نام و تغییر نام شهرک‌ها در حوزه اختیارات شورای اسلامی شهر تهران نیست و این موضوع به هیات مدیره شهرک‌ها مربوط می‌شود.»


تغییر نام، چرخه معیوب کلان شهر تهران

سال‌هاست که کمیته نامگذاری شورای شهر تهران مخصوصا در دوره پنجم، اقدام به تغییر نام معابر و خیابان‌ها می‌کرد. اقدامی که شاید ارج نهادن به مقام‌ها و چهره‌های تاثیرگذار بود، اما در ذهن افکار عمومی، چندان جایگاهی نداشت، چون مردم سال‌ها با نام این محلات و خیابان‌ها زندگی کردند. مثلا پس درگذشت آیت ا... هاشمی رفسنجانی، نام این شخصیت انقلابی بر روی اتوبان نیایش قرار گرفت، اما هنوز مردم این خیابان را با نام نیایش می‌شناسند. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد شورای دوره پنجم تنها در ۲۸ روز تشکیل خود، بحث نامگذاری را مطرح کرده و در آن جلسات، برای نامگذاری یا تغییر نام ۳۷۵ معبر یا فضای عمومی در شهر تهران، تصمیم گرفته است. این امر را محمود میرلوحی، عضو سابق هیات رئیسه شورای شهر تهران در گفتگو با «آرمان امروز» نیز تایید می‌کند و می‌گوید: «البته زمانی این موضوع در ذهن مردم باقی می‌ماند که یک شهرک یا خیابان جدید نامگذاری شود. مثلا اتوبان شهید قاسم سلیمانی، همه قبول کرده‌اند، اما کمتر کسی می‌داند که نام فلان خیابان قدیمی تغییر کرده است.»

چرا اکباتان؟

اما برای بررسی بیشتر این موضوع یک جامعه شناس شهری می‌گوید: «براساس قانون شورای شهر می‌تواند فقط به نام معابر ورود کند و هر تغییر اسمی که پیشنهاد می‌شود قاعدتا باید بنا دلایل، مستندات و رضایت اهالی آن منطقه باشد تا فرمانداری درباره آن تصمیم بگیرد.» حسین ایمانی جاجرمی با طرح این سوال که در حال حاضر اسم «اکباتان» چه مشکلی دارد، می‌افزاید: «شاید آقای علیرضا نادعلی اطلاعی ندارد، اکباتان هیات امنایی اداره نمی‌شود و سال‌هاست که اکباتان از شرایط شهرک به یکی از محلات تهران تغییر ماهیت داده، ولی در اصطلاحات مردم همچنان «شهرک اکباتان» است. ما حالا محله اکباتان داریم و شهرک اکباتان متعلق به زمانی بود که در بیرون از شهر تهران ساخته شد و حالا شهرک نیست که بخواهند اسم آن را عوض شود. ضمن آن‌که تغییر نام محلات، باید با رضایت افرادی باشد که در آنجا زندگی می‌کنند. اکباتان یک محله زنده و با هویت است و نکته جالب اینکه اهالی آنجا برخلاف دیگر محلات تهران، خودشان را «اکباتانی» معرفی می‌کنند و ما کمتر محله‌ای در تهران داریم که اینقدر احساس تعلق به آن وجود دارد. یکی از موضوعات مهم این است که افراد در فضایی که زندگی می‌کنند هویت یابی کنند. اما با وجود اینکه ما شهرک آزادی را در کنار اکباتان داریم، کسی نمی‌گوید که من اهل شهرک آزادی هستم یا چیتگری.»

حساسیت بی‌خود درست نکنیم

وی در ادامه گفته‌هایش معتقد است که بحث کردن مقامات رسمی دررابطه با این موضوعات، فقط باعث حساسیت بیشتر می‌شود و هیچ دستاورد دیگری به‌جز اختلاف مردم با یکدیگر ندارد و اظهار می‌کند: «جایگاه شهید «آرمان علی وردی» برای همه ما محترم است، اما اگر این تغییرنام صورت بگیرد تا ۱۰۰ سال آینده نیز نام اکباتان، باقی می‌ماند. از سوی دیگر طرح این موضوع هم اصلا کار درستی نیست، چون همه ما از شهادت جوانانی مانند علی وردی، ناراحت هستیم و اگر این اتفاق در اکباتان رخ بدهد، باعث بروز حرف و حدیث می‌شود. شهرداری تهران مطالعاتی انجام داد تحت عنوان «گونه شناسی فرهنگی، اجتماعی و هویتی محلات شهر تهران» و این مطالعات نشان می‌دهد که اکباتان با دیگر محلات طبقه متوسط نشین تهران تفاوتی ندارد، اما نمی‌دانم چه حساسیتی وجود دارد که اینگونه بحث‌ها در درباره آن رخ می‌دهد. از نظر نیم رخ اجتماعی، این محله با دیگر محلات تفاوتی ندارد و نباید بی‌خودی برای کشور مساله جدید ایجاد نکنیم و بهتر است اصلا به آن پرداحته نشود. آدم‌هایی که با «سیاست» کاری ندارند و براساس منطق بی‌طرف، در این شهرک زندگی می‌کنند. بسیاری از اهالی اکباتان از همین مردم هستند، برای انقلاب شهید داده‌اند و در جنگ مشارکت کرده‌اند، عده از اهالی مدیران و کارمندانی هستند که در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف کار می‌کنند؛ پس بی‌خودی مساله درست نکنیم. همه ناراحت هستند، اما از آن فردی که مسئول و مدیر است، انتظار می‌رود که تصمیم منطقی و معقول بگیرد و خونسردی خود را در مقابل حرف‌های غیر منطقی حفظ کرده تا بتواند راه حل بحران ارائه دهد. الان جامعه نیازمند این امر است که بیش از هر زمان دیگری عقلانیت در اظهارنظر مسئولان باشد و بی‌خود و بی‌جهت برای کشور مساله سازی نکنند. به‌دلیل احساس تعلق بالایی که ساکنان این شهرک به محله‌شان دارند، یک اختلاف شدیدی رخ خواهد داد و مساله دیگری برای کشور ایجاد خواهد کرد. پس بهتر است این حرف‌ها را ادامه ندهیم و بگذاریم در حد فضای مجازی بماند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری روز نو، تاریخ انتشار:۱۱ آبان ۱۴۰۱، کدخبر: ۵۴۴۵۰۶، roozno.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین