پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۳۲۱۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۶
جلسه شورای شهر تهران که قرار بود در آن نام عطار نیشابوری از یکی از خیابان‌های تهران به سبزوار تغییر کند برگزار شد و نام این خیابان تغییر نکرد.
شعار سال: در جلسه دویست و پنجاهم شورای اسلامی شهر تهران که به بررسی دستور بررسی نامه فرمانداری تهران در خصوص اعتراض هیات تطیبق نامگذاری و تغییر نام معابر شهر تهران پرداخته شد.
محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به ارائه گزارش مشترک این کمیسیون و کمیسیون حقوقی پرداخت و گفت: سه بند از مصوبات مورخ ۸.۲۵ که به نام سه شخص نامگذاری شد که با اعتراض کمیسیون تطبیق مواجه شد.
وی ادامه داد: اعتراض هیات تطبیق باید مستند به مواد قانونی و استدلال حقوقی و ایراد شکلی به مصوبات شورا باشد، اما آن هیات بدون مستند قانونی اعتراض کرده و فاقد اثر می‌داند ایراد تکراری بودن نامگذاری بدون مستند لازم دانست.

حق شناس در خصوص ایراد وارده به تعییر خیابان عطار به خیابان سبزوار توضیح داد: شورای شهر ملزم به عدم نامگذاری تکراری شده است، حتی تکرار نام یک شهید والا مقام اگر از اسامی تکراری باشد الزام به حذف آن دارد و بر همین اساس نسبت به تغییر نام شهید مطهری در بلوار دریا به رئیس علی دلاوری اقدام کرده است.

وی افزود: تغییر نام شاعر گرانسنگ شیخ عطار نیشابوری بر همین اساس بوده و نشان عداوت نیست. چون هیچ معبری در شهر تهران به نام سبزوار نبوده است. همانطور که تغییر نام خیابان رهی معیری به نام اسفراین هم بر همین اساس بوده است.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران، با اشاره به اینکه تهران شهری است که نمایندگی همه ایران را دارد ابراز داشت: بر همین اساس به دنبال نامگذاری معابر به نام همه شهر‌های مهم کشور هستیم که مورد استقبال بوده است.
وی ادامه داد: آمایش نام ۳۱ استان نشان می‌دهد ۱۵ استان نامش در تهران وجود دارد. اما خبری از نام شهر بزرگی مثل ایلام، یزد در تهران نیست.
محمد سالاری با اشاره به اینکه ابتکار کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران در راستای انسجام بخشی میان همه قومیت‌ها ستودنی است، ابراز داشت: از آنجایی که شهروندان تهران نماینده همه شهر‌های ایران هستند این اقدام به جا است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه هیات تطبیق با رویکرد سلبی با این کمیسیون مقابله می‌کند جای انتقاد جدی دارد. گفت:، اما درباره تبدیل نام خیابان عطار نیشابوری و سبزوار که هر دو شهر از شهر‌های تاریخی کشور هستند، اینکه به نام هر دو شهر معبر مناسبی دارند و با توجه به حساسیت ایجاد شده از سوی رئیس شورای شهر نیشابور شورای شهر تصمیم بگیرد معبر مناطق دیگری را نامگذاری کند، اما جابه جایی با توجه به حساسیت موجود به مصلحت نیست.

وی افزود: موضوع کمیسیون تقویت و انسجام است و اگر دلخوری هم ایجاد شود به مصلحت ما نیست.
محسن هاشمی گفت: با توجه به حساست این موضوع، به نظرم برای مابقی موارد مورد ایراد رای گیری کنیم.
حجت نظری خطاب به هاشمی گفت: این رای گیری ایراد دارد، چون هیات تطبیق فرمانداری اساساً نمی‌تواند ورود ماهوی به مصوبات نامگذاری داشته باشد.
هاشمی در پاسخ به این انتقاد گفت: باید کلیه مصوبات را به هیات تطبیق بفرستیم، یعنی نتیجه آن این است که ما از آن عبور کرده ایم.
با این وجود برای اصرار بر اجرای دو بند ۷ و ۸ رای گیری شد. ۱۵ موافق به تصویب رسید.

محسن هاشمی درباره بند تغییر نام عطار نیشابوری به سبزوار گفت: با توجه به اعتراضات ایجاد شده به صلاح نیست که به تغییر این نام اقدام کنیم.
وی از اعضا خواست کسانیکه که موافق تغییر هستند اعلام نظر کنند.

محمد سالاری ابراز داشت: اینکه فرمانداری صلاحیت ورود به نامگذاری ندارد را قبول دارم، اما حذف این تصمیم بازتاب بدی در جامعه دارد.
زهرا نژادبهرام گفت: برای عبور از اعتراض اجتماعی و با توجه به اینکه ابهامی وجود دارد از شرایط استفاده کنیم تا سوء تفاهم‌ها را برطرف کنیم. پینشهاد می‌کنم از اصرار بر تغییر موافقت کنیم.
شهربانو امانی، اما بااشاره به اینکه نامگذاری حق شوراست و از اول دوره هم حساسیت در نامگذاری معابر بوده است، اظهار داشت: نگاه بخشی از جامعه و سیاسیون به نامگذاری‌ها سیاسی است.
اما حق شناس یادآور شد: در تهران خیابانی در منطقه ۱۳ به نام نیشابور است، ضمن اینکه ۳ نام دیگر به نام عطار نیشابوری وجود دارد.
در نهایت این پیشنهاد با ۱۰ مخالف و ۴ موافق مواجه شد و رای نیاورد و خیابان عطار نیشابوری به همین نام باقی ماند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۴۵۸۲۸۶، www.khabaronline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
شورای شهر به جای رسیدگی به کارهای اصلی در اندیشه تغییر نام خیابان هاست!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
0
این ها هم تو این مدت فقط اسم خیابون هارو تغییر دادن و الانم که الحمدلله کم مونده تا برن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
0
یعنی برای چی باید این شاعر بزرگ رو از یاد ها ببرن که همچین اسمی روی اون خیابون بذارن؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین