پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۹۷۶۷
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
قطعی‌های پراکنده برق که در چند روز گذشته در کشور رخ داده به خاموشی سایت‌های مخابراتی انجامیده و ارتباط از طریق اینترنت ثابت و تلفن‌همراه را مختل کرده است. سوالی که ایجاد می‌شود این است بین قطعی برق و قطع شدن اینترنت چه ارتباطی وجود دارد؟
شعار سال: قطعی برق باعث اختلال در زندگی خیلی از ما شده است، اما بدتر از آن، قطع شدن اینترنت است که باعث می‌شود اکثر امور مردم مختل شود. پس از قطع برق، عموما اینترنت و آنتن اپراتور‌های همراه هم قطع می‌شوند که البته لزوما ارتباطی به اپراتور خاصی ندارد و می‌تواند در مناطق مختلف متفاوت باشد. قطعی مکرر برق و پیرو آن اینترنت و حتی مختل شدن آنتن گوشی باعث اعتراض مردم در فضای مجازی شد به همین دلیل محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در توییتی درباره دلیل قطع شدن اینترنت و آنتن گوشی بعد از قطعی برق صحبت کرد. او توییت خود را با عنوان «همه باید پاسخگو باشند.» آغاز کرد و نوشت: «باتری دکل‌های تلفن همراه، برای ۲ ساعت پاسخگوی قطع برق هستند؛ پس از دشارژ کامل، نیازمند ۸ ساعت اتصال به شارژر بوده تا به طور کامل شارژ شوند. متاسفانه در برخی نواحی، هشت ساعت برق مستمر شهری در دسترس نیست. در تلاش برای بهبودیم و از مشکل بوجود آمده پوزش می‌طلبیم.» شاید برای برخی از شهروندان سوال باشد منظور وزیر جوان چیست و چگونه می‌شود بعد از قطع برق، اینترنت و آنتن گوشی هم قطع شود.

منظور محمد جواد آذرجهرمی UPS دکل‌های مخابراتی بود. شبکه‌های مخابراتی انواع مختلفی دارند؛ برخی دیجیتال و برخی دیگر آنالوگ هستند که در هر صورت همگی آن‌ها به نوسانات و اختلالات شبکه برق حساس هستند و هرنوع اختلال در برق می‌تواند در عملکرد آن‌ها تاثیر منفی بگذارد و باعث شود سیستم کار خود را به درستی انجام ندهد.

مخابرات و بانک‌ها به دلیل داشتن سیستم‌های بسیار حساس از مهمترین سیستم‌های استفاده کننده از یو پی اس (UPS) هستند و از آنجایی که این سیستم‌ها نسبت به نوسانات و اختلالات موجود در شبکه برق حساس هستند، استفاده از یو پی اس برای آن‌ها الزامی‌ست.

معمولا برای محافظت بیشتر، از چند یو پی اس استفاده می‌کنند تا ضریب اطمینان بالاتری حاصل شود. یو پی اس‌ها در سیستم مخابراتی علاوه بر تثبیت و کنترل ولتاژ ورودی، درمقابل موارد حاد و خاص از سیستم محافظت می‌کنند حتی با وجود آسیب دیدن خود، آن‌ها اجازه آسیب رسیدن به سیستم مخابراتی را نمی‌دهند.

اگر بخواهیم ارتباط قطعی برق و قطع شدن اینترنت و آنتن گوشی را به زبان ساده‌تر توضیح دهیم باید گفت برای اینکه یک دکل مخابراتی تاسیس شود باید جاده‌ای برای آن کشید و نگهبانی آنجا قرار داد تا تجهیزات دکل مانند باتری‌ها و دیگر ابزار‌ها به سرقت نروند. همه دکل‌ها در سراسر دنیا به گونه‌ای طراحی شدند که باتری‌های آن‌ها تا ۲ ساعت شارژ نگه می‌دارند و اگر برق تا دوساعت وصل نشود، باتری دکل تمام می‌شود و از کار می‌افتد و باید دوباره ۸ ساعت شارژ شود تا دوباره خدمات رسانی از سر گرفته شود. حال در این میان اگر در این ۸ ساعت دوباره برق قطع شود، روند شارژ شدن باتری طی نخواهد شد و خدمات رسانی دچار اختلال می‌شود.

مُسلم است که تجهیزات دکل‌ها با قطع و وصل شدن مکرر برق، آسیب می‌بینند و حتی ممکن است بخش‌هایی از آن‌ها بسوزد و برای همیشه از بین بروند یا اینکه بخش‌هایی از آن خراب شود و نیاز به تعمیر پیدا کند بنابراین تنها راه اساسی مختل نشدن خدمات رسانی و همچنین جلوگیری از آسیب این تجهیزات، رفع مشکلات قطعی برق است.

شاید برای برخی سوال پیش بیاید چرا در این دکل‌ها به جای باتری از سلول خورشیدی استفاده نمی‌شود؟ پاسخ این است که سلول‌های خورشیدی می‌توانند فقط به اندازه یک دهم باتری تولید انرژی کنند درواقع قادر به تولید انرژی نیستند.

امید است یک روزی در همه خانه‌های ایرانیان مانند سایر کشور‌ها تلفن ثابت حامل اینترنت پرسرعت شود تا مردم آنقدر وابسته به اینترنت سیار نباشند و در خانه و محل کار خود بتوانند روی pc اینترنت خوب و قوی داشته باشند و حتی هنگام قطعی برق دچار چنین مشکلاتی نشوند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از برنا، تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۲۰۳۰۹۶، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین