شعار سال: پس از اینکه قطعیهای اخیر در شبکه تلفن همراه در کانون توجه قرار گرفت، جست وجو برای پیدا کردن منشا این قطعیها آغاز شد.
وقتی مدیران اپراتورهای موبایل و وزارت ارتباطات، قطعی برق را عامل اصلی اختلال شبکه عنوان میکردند و روی آن اصرار داشتند، حرف و حدیثهایی درباره علل دیگر این اختلالها به گوش رسید که کم کاری اپراتورها در پیش بینی نکردن باتری در ایستگاههای موبایل برای مواقع قطعی برق را مطرح میکرد.
با توضیحات علمی و فنی واقعیتهای جاری از سوی منابع مطلع در صنعت مخابرات کشور، نقش ارزان کاری اپراتورها در توسعه ایستگاههای موبایل بدون باتری پشتیبان و کم کاری وزارت ارتباطات در نظارت بر عملکرد اپراتورها و سکوت و چشم پوشی روی وضعیت ناپایدار شبکه موبایل کشور محرز شد.
اکنون وزارت ارتباطات گزارشی از آخرین وضعیت پایداری منابع تغذیه پشتیبان سایتهای اپراتورها را منتشر و اذعان کرده که نیمی از سایتهای تلفن همراه در کشور فاقد باتری پشتیبان مناسب هستند.
نیمی از سایتهای تلفن همراه کشور در وضعیت پایدار ندارند
دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات در معاونت امور پستی، ارتباطاتی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در زیر مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این گزارش را منتشر کرده است.
در این گزارش به صورت تصادفی میزان پایداری باتریهای پشتیبان در ۱۱۹۷ سایت در کشور در ۹ ماه اخیر سنجیده شده است که از این تعداد سایت، ۵۷۶ سایت در وضعیت فاقد باتری پشتیبان یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب قرار دارند.
یعنی هم اکنون حداقل نیمی از سایتهای تلفن همراه در کشور فاقد باتری پشتیبان مناسب هستند. زیرا این سنجش روی سایتهای در دسترستر و در محلههای بزرگتر صورت گرفته و سنجش روی همه سایتهای کشور صورت نگرفته است که اگر وضعیت همه سایتها بررسی شده بود، وضع قطعا به مراتب بدتر بود.
وضع کدام اپراتور خرابتر است؟
طبق اعلام این گزارش، نتایج بررسی و تحلیل گزارشها و بازدیدهای انجام شده در راستای سنجش میزان پایداری باتریهای پشتیبان سایتهای اپراتورها به آنها منعکس شده است.
بررسی سایتهای همراه اول نشان داده که از ۵۵۳ سایت بازدید شده، ۲۵۸ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۲۹۵ سایت فاقد باتری پشتیبان یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند.
بررسی سایتهای ایرانسل نشان داده که از ۳۹۷ سایت بازدید شده اپراتور، ۲۰۳ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۱۹۴ سایت فاقد باتری پشتیبان یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند.
بررسی سایتهای رایتل هم نشان داده که از ۱۹۹ سایت بازدید شده، ۱۳۴ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۲۲ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند.
بررسی وضعیت آنتنهای اپراتور «های وب» نیز از میان ۴۸ سایت بازدید شده نشان میدهد که ۲۶ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۲۲ سایت فاقد باتری پشتیبان یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند.

شبکه موبایل در کدام استانها ناپایدارتر است؟
طبق این گزارش، با توجه به آمار و اطلاعات، بیشترین خرابی باتریهای پشتیبان به ترتیب در استانهای تحت پوشش منطقه جنوب رگولاتوری (استانهای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد)، منطقه جنوب شرق (استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بندرعباس) و شمال غرب (استانهای زنجان، قزوین و گیلان) است.
برآورد وضعیت در کل کشور چیست؟
در این گزارش، شرح وضعیتی از اقدامات صورت گرفته توسط اپراتورها هم ذکر شده است که در آن خوداظهاری اپراتورها در میزان سایتهای دارای باتری خراب و سالم دیده میشود.
به استناد به این آمار، ۳ اپراتور بیش از ۱۳ هزار سایت با باتری خراب در کشور دارند.
چه عوامل دیگری در ناپایداری این روزهای شبکه موبایل در کشور دخیل هستند؟اما علاوه بر قطعی برق و نبود باتریهای مناسب در سایت ها، اپراتورها دلایل دیگری را هم در وضعیت امروز مقصر میدانند.
تاثیر منفی قطعیهای مکرر حادث شده برق بر طول عمر باتریهای پشتیبان یا همان عدم امکان ریکاوری سریع باتریها از مهمترین این دلایل است.
تاثیر دمای هوا روی کارایی باطریها و افزایش هزینهها جهت تامین سیستم خنک کننده و خرابی سیستمهای سرمایش سایتها به دلیل مشکلات برق از دیگر دلایل است.
اپراتورها گفته اند که با افزایش هزینهها و خسارتها به دلیل خرابی و جایگزینی باتری پشتیبان بر اثر قطعی مکرر برق مواجه شده اند.
فرسوده بودن تجهیزات بخش پاور، هزینه بالای به روزرسانی، نوسازی و نگهداری تجهیزات بخش پاور از دیگر عوامل موثر بر این قطعیها اعلام شده است.
نقش نظارتی وزارت ارتباطات چه شد؟اگرچه طبق اعلام این گزارش، نتایج بررسی و تحلیل گزارشات و بازدیدهای انجام شده در راستای سنجش میزان پایداری باتریهای پشتیبان سایتهای اپراتورها به آنها منعکس شده است، اما این سوال مطرح میشود که نتیجه این گزارش و انعکاس آن به اپراتور چه بوده است وقتی که وضعیت شبکه تا این حد به مرحله بحرانی رسیده است؟
رگولاتوری در این گزارش مدعی شده که رفع خرابی یا جایگزینی باتریهای پشتیبان سایتها را از اپراتورهای تلفن همراه پیگیری کرده است و نتیجه این پیگیریها این بوده که از ۵۷۶ سایت فاقد باتری پشتیبان یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب، تاکنون مشکل ۱۱۲ سایت رفع شده و رفع خرابی سایر سایتها هم در حال پیگیری است.
این سازمان در گزارش خود آورده که برای پیگیری رفع خرابی یا جایگزینی باطریهای پشتیبان سایتها از طریق مکاتبه و برگزاری جلسه ۳۴ جلسه با اپراتورها برگزار کرده است. معضل در جلسه بودن کارمندان و بروکراسی اداری، یکی از اشکالات همیشگی سیستم اداری کشور بوده است. جلساتی که در اغلب موارد از جمله در این موضوع، مشخص شده که پرتعداد و کم بهره برگزار میشوند.
مانور هم برگزار کردند، وضع شبکه خوب گزارش شداین سازمان در ادامه گزارش خود به انجام مانور برای احراز آمادگی و بررسی صحت عملکرد منابع پشتیبان سایتها و مراکز حساس، هم استناد کرده است.
نتیجه این طور گزارش شده که «مانور، دو روز قبل از برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در شهرهای تهران، مشهد، شیراز و تبریز برگزار شد» و «با توجه به بازدیدهای انجام شده، گزارش منفی در گزارش بازدیدها مشاهده نشد».
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۰، www.farsnews.ir