پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۰۲۶۰
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳
هانی‌زاده: طالبان الان دو شاخه است؛ یکی نزدیک به داعش و وهابیت که به ابزارهای خشونت آمیز برای به دست گرفتن قدرت معتقدند و در حال پیش‌روی در شهرهای مختلف افغانستان است تا دولت قانونی اشرف غنی را سرنگون کند و بخش دیگری از طالبان به عنوان مجموعه تحول خواه و معتقد به دولت سازی که اخیرا در روسیه و ایران با مقامات این کشورها دیدار داشتند و از چندین ماه پیش با آمریکا نیز مذاکره کردند.
شعارسال: یک کارشناس مسایل منطقه گفت: با تشدید فضای امنیتی در افغانستان باید گفت که شرایط ناپایداری در منطقه در حال شکل گیری است که طبعا بر ایران و سایر کشور‌ها فشار شدیدی را وارد می‌کند.

حسن هانی‌زاده  با اشاره به تحولات افغانستان و گسترش گروه‌های خشونت طلب در این کشور اظهار کرد: خروج عجولانه آمریکا شرایط بحرانی را در افغانستان و منطقه رقم می‌زند، چون طالبان مجموعه‌ای خشونت طلب است که اگر قدرت را در دست بگیرد یک چالش برای افغانستان و ایران و کل منطقه است.

وی معتقد است: طالبان الان دو شاخه است؛ یکی نزدیک به داعش و وهابیت که به ابزار‌های خشونت آمیز برای به دست گرفتن قدرت معتقدند و در حال پیش‌روی در شهر‌های مختلف افغانستان است تا دولت قانونی اشرف غنی را سرنگون کند و بخش دیگری از طالبان به عنوان مجموعه تحول خواه و معتقد به دولت سازی که اخیرا در روسیه و ایران با مقامات این کشور‌ها دیدار داشتند و از چندین ماه پیش با آمریکا نیز مذاکره کردند.

این کارشناس مسایل منطقه تصریح کرد: شرایط افغانستان مناسب نیست؛ با توجه به این که ترکیه در حال انتقال برخی گروهک‌های تروریسی از سوریه است و دولت بایدن هم شرایطی فراهم کرده که از طریق بحران آفرینی داخلی برای کشور‌ها هزینه نظامی کمتری به لحاظ انسانی و مالی پرداخت کند و به نظر آمریکا در حال تخلیه پایگاه‌های نظامی خود است. از این رو شاهد هستیم که غرب و شرق آسیا درگیر بحران می‌شوند و این شرایط امنیتی ناپایداری را در منطقه ایجاد می‌کند که طبعا بر ایران و سایر کشور‌ها فشار شدیدی را وارد می‌کند.

هانی‌زاده درباره اعتماد به طالبان و تغییرات سیاسی که گفته می‌شود در بخشی از آن‌ها شکل گرفته است، گفت: طالبان بخشی از مجموعه و ساختار اجتماعی افغانستان است و به عنوان یک مجموعه اجتماعی و قومیتی نمی‌تواند با قدرت نظامی در برابر آن‌ها ایستادگی کرد. آن‌ها دارای رگه‌های عمیق در جامعه افغانستان هستند و باید شرایط به گونه‌ای باشد که مجموعه تحول خواه این گروه نسبت به بخش خشونت طلب آن به لحاظ داخلی و خارجی ترجیح داده شوند.
 
 
گروهی از طالبان نزدیک به داعش و گروهی دیگر تحول‌خواه هستند
 

وی با اشاره به مذاکرات ایران با گروه‌هایی از طالبان اظهار کرد: ایران با گروه‌هایی از آن‌ها مذاکره کرد و به نتیجه هم رسید، اما دست‌هایی در کار است که طالبان خشونت طلب را تقویت و گروه‌های تحول خواه را ضعیف کند. در عین حال ایران چاره‌ای جز مذاکره با مجموعه طالبان ندارد و مذاکره‌ای هم که انجام شد در چارچوب مذاکرات با مجموعه تحول خواه از طالبان بود. این گروه تجربه دو دهه گذشته و اقدام و تحولات سیاسی و امنیتی که پشت سر گذاشتند را دارند و می‌دانند که با اعمال زور و استفاده از ابزار خشونت نمی‌توان اعمال قدرت کرد.

هانی‌زاده تصریح کرد: به نظرم مذاکرات با طالبان برای پیوستن به دایره گروه‌های سیاسی خواهان قدرت در افغانستان امکان پذیر و موثر است به شرطی که برخی کشور‌ها تلاش نکنند به گروه‌های خشونت طلب در این کشور فرصت بروز و ظهور دهند، اما متاسفانه شاهدیم که عربستان، امارات، پاکستان و آمریکا دنبال این هستند که مجموعه خشونت طلب را روی کار بیاورند.


شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۴۰۰۰۴۲۰۱۴۳۰۲، isna.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین