شعار سال: واقعیت آنست که پس از معاون اول رییس جمهور، مهمترین عضو کابینه دولت، وزیر آموزش و پرورش میباشد، لذا وزیر آموزش و پرورش باید شخصی باشد که با حضور خود، این جایگاه مهم را تنزل نداده بلکه در ترفیع و تحکیم آن مؤثر افتد و در یک کلام بتواند از کیان و منزلت و معیشت آموزش و پرورش در موقعیت پرچالش فعلی به شایستگی مدافعه کرده و بر وزانت حوزه حساس تعلیم و تربیت بیافزاید.
این روزها هر گروه و تشکلی سعی در پیشنهاد و جا انداختن گزینههای احتمالی خود برای وزارت آموزش و پرورش داشته و انتشار لیستهای متعدد نشان از تحرک ذینفعان و بعضاً دلسوزان حوزه تعلیم و تربیت دارد.
فارغ از کیستی وزیر آتی میتوان ویژگیهای یک وزیر ششدانگ و چالشهای پیش رو را به شرح زیر خلاصه نمود:
1- عدالت آموزشی:
وجود مدارس طبقاتی و رنگارنگ و همچنین وجود مافیای قدرتمند کنکور یکی از معضلات عینی حوزه تعلیم و تربیت ماست. وزیری که بتواند ضمن برچیدن تدریجی کنکور با اجرای اصل سیام قانون اساسی مبنی بر رایگان بودن آموزش و پرورش تدریجا به مدارس طبقاتی و تبعیضآمیز پایان دهد منجی بخش عدالت بر باد رفته آموزشی خواهد بود.
2- اشراف بر مسائل آموزش و پرورش:
آموزش و پرورش یک ابر وزارتخانه بوده و شاید مخاطبان و شرکای آموزش و پرورش به تنهایی با الباقی دولت برابری نماید. اداره چنین وزارتخانهای مستلزم شناخت عمیق و اشرافیت بر مسائل آموزشی و پرورشی میباشد. تشخیص و تنظیم اولویتهای وزارتخانه با مشورت اهالی فن و داشتن نقشه راه معقول و برنامه عملیاتی برای حل و فصل آنها از الزامات یک وزیر مورد انتظار جامعه فرهنگیان است.
3- منزلت و معیشت معلمان و بودجه ناکافی آموزش و پرورش:
یکی از شرکای اصلی آموزش و پرورش جامعه دو میلیونی شاغلین و بازنشستگان فرهنگی میباشد.
در دهههای اخیر منزلت و معیشت معلمان همواره سیر نزولی داشته و باعث خمودگی و بیانگیزگی معلمان شده است. پیگیری مصوبه لایحه رتبهبندی معلمان و اجرای بیتنازل آن تسکینی بر الام تاریخی فرهنگیان خواهد بود.
تلاش، رایرنی و چانهزنی مؤثر برای ارتقاء سطح بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی و درآمدهای دولت کاری سترگ و البته شاق میباشد.
4- سیاستزدگی و استفاده ابزاری از آموزش و پرورش :
یکی از چالشهای مهم وزیر آتی حفظ استقلال آموزش و پرورش از گزند نهادهای مهاجم و دستاندازی سایر قواست. در دهههای اخیر دخالت بی حد و حصر نمایندگان در عزل و نصبها و استفاده ابزاری سایر نهادها از نجابت فرهنگیان و امکانات آموزش و پرورش محل اشکال و تنازع بی حد و حصر بین وزارتخانه و متعرضین بوده است.
وجود وزیری مقتدر میتواند ضمن حفظ استقلال و حراست از کیان آموزش و پرورش وارد تعاملات برد_ برد با سایر قوا و نهادهای هدف گردد.
5- صلاحیت حرفهای و شایستگیهای شغلی:
داشتن صلاحیتهای حرفهای و شایستگیهای شغلی؛ کف بایستههای یک وزیر آموزش و پرورش میباشد. داشتن اقتدار، تجربه کافی در دو حوزه آموزشی و پرورشی، شجاعت و شهامت مدافعه از کیان آموزش و پرورش ، بالانس مطالبات شرکای آموزش و پرورش در اندرونی و بیرون از وزارتخانه، داشتن برنامه منسجم و استراتژیک منطبق بر اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای حداقل یک دوره چهارساله از دیگر ویژگیهای یک وزیر مقتدر و کارآمد خواهد بود.
همه این شرط و شروط زمانی محقق خواهد شد که وزیر آتی فردی مجرب، مطلوب، محبوب و برخاسته از بدنه آموزش و پرورش بوده و در یک کلام روح رهبری این وزارتخانه عظیمالجثه و بیمار را دارا باشد.
امیدواریم دولت آتی با انتخاب وزیری کاربلد و مقتدر از بدنه آموزش و پرورش به مطالبات به حق و انباشته شرکای آموزش و پرورش و فرهنگیان نجیب جواب مناسب و مساعد دهد.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی صدای معلمان ، تاریخ انتشار:22 تیر 1400، کدخبر: 21290، www.sedayemoallem.ir