پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۳۵۱۵۲۱
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
رئیس شورای عالی برندهای پوشاک ایران با اشاره به انتقادات وارد شده به البسه ورزشکاران کاروان اعزامی به المپیک توکیو ۲۰۲۰ گفت: از ظرفیت برندهای پوشاک کشور در این خصوص استفاده مناسبی صورت نگرفته است.
شعار سال: کیکاووس سعیدی، دبیر کل کمیته ملی المپیک، درباره انتقادات به لباس کاروان ورزشی ایران در المپیک گفته است: طراحی لباس در تخصص ما نیست و برای کار حرفه‌ای به گروه مد و لباس وزارت فرهنگ ارجاع دادیم. ۲۳۰ طرح ارائه شد که مورد بررسی قرار گرفت و این طرح انتخاب شد. ما از تولیدکنندگان خارجی با قیمت پایین‌تر پیشنهاد داشتیم، اما به خاطر حمایت از تولید داخلی به این سمت رفتیم. به هر حال این سلیقه است و دیده‌ام کشور‌های دیگر هم از لباس کاروان خود گلایه داشتند.

دبیر کل کمیته ملی المپیک در پاسخ به این سوال که شما از لباس در زمان اعزام رونمایی کردید، آیا فکر نمی‌کنید اگر این کار در روز‌های قبل انجام می‌شد امکان اصلاح در آن وجود داشت، تصریح کرد: شرایط کرونا اجازه نداد. ما قرار بود ۲ هفته قبل مراسم داشته باشیم لغو شد، بعد قرار بود هفته قبل در آکادمی این برنامه را اجرا کنیم که لغو شد. روسای فدراسیون‌ها این لباس را دیده بودند، اما به هر حال سلیقه‌ای است و هر کس یک رنگ را دوست دارد. حتی وزیر ورزش هم آن را دیده بود.

در همین ارتباط فاطمی رئیس شورای عالی برند‌های پوشاک ایران با ارائه توضیحاتی اعلام کرد اصلا از ظرفیت برند‌های پوشاک کشور در این خصوص استفاده مناسبی صورت نگرفته است.

در توضیحات رئیس شورای عالی برند‌های پوشاک ایران آمده است:

با توجه به مشکلات بوجود آمده در انتخاب البسه المپیک در دوره قبل مقرر شد طی یک فراخوان از طراحان و تولیدکنندگان ایرانی جهت ارائه طرح‌های پیشنهادی برای ورزشکاران المپیک ۲۰۲۰ دعوت بعمل آید. برهمین اساس در اسفند ماه ۹۷ فراخوان مورد نظر که کلیه معیار‌های تخصصی طراحی، شرایط دوخت و نحوه انتخاب طرح در آن مشخص شده بود در رسانه‌ها اطلاع رسانی شد.

پس از اتمام مهلت ارائه طرح‌ها، جلسه‌ای جهت داوری اولیه با حضور دو ورزشکار، دو نماینده از کمیته ملی المپیک، دو کارشناس طراحی و یک تولیدکننده پوشاک برگزار گردید که بنابر نظر هیئت داوری هیچیک از طرح‌ها شرایط لازم برای انتخاب اولیه را احراز نکرده و مقرر شد در طی یک مهلت ده روزه مجددا نواقص طرح‌های موجود رفع و از گروه‌های دیگر از جمله شورایعالی برند‌های پوشاک ایران برای ارائه طرح دعوت بعمل آید.

برهمین اساس جلسه‌ای با حضور جناب آقای عارف نیا و چندتن از مدیران کمیته ملی المپیک با اعضای شورای‌سیاستگذاری شورای عالی برند‌های پوشاک ایران برگزار گردید. در این جلسه که دبیر محترم کارگروه مد و لباس کشور سرکار خانم شفاپور نیز حضور داشتند کلیه نظرات کمیته ملی المپیک در خصوص طرح البسه المپیک مطرح و از شورا در جهت ارائه طرح درخواست مساعدت شد.
 
نادیده گرفتن ظرفیت برندهای پوشاک ایران در طراحی لباس المپیک توکیو

علیرغم محدودیت‌های زمانی، شورای عالی برند‌های پوشاک ایران با همکاری چند برند مطرح خود منجمله کانی‌راش، ناریان، درسا، بادی اسپینر، زیبو سله بن، ال‌سی‌من و چرم مشهد اقدام به برگزاری جلسات کارشناسی متعدد در زمینه طراحی البسه مورد نیاز کاروان در حوزه‌های مختلف نمود که درنهایت ۵ طرح منتخب جهت ارائه به کمیته ملی المپیک آماده شد.

طی مراحل اولیه ارزیابی که از اسفند ماه ۱۳۹۸ آغاز شد، برند‌های درسا، کانی راش، ناریان، زیبو، بادی اسپینر و ال سی من در کنار چند برند و طراح دیگر از طریق مانکن‌های زنده طرح‌های خود را در معرض قضاوت اعضای تصمیم‌گیرنده کمیته المپیک قرار دادند.

این جلسات با تغییر تاریخ بازی‌های المپیک تا پایان سال ۱۳۹۹ همچنان ادامه پیدا کرد.

شورای عالی برند‌های پوشاک و اعضای آن، فارغ از کلیه مناسبات، بنابر وظیفه ملی خود و تقاضای کمیته ملی المپیک و دبیرخانه کارگروه مد و لباس به مثابه یک تامین کننده عادی در تمام مراحل ارزیابی شرکت نموده و طرح‌های خود را در معرض قضاوت وزیر محترم ورزش و کمیته تصمیم‌گیرنده قرار دادند. قابل توجه‌است که در کلیه جلسات برگزار شده طرح‌های متعلق به اعضا شورا به عنوان طرح‌های برگزیده مطرح بوده‌اند.

طی مرحله نهایی ارزیابی بنابه به اعلام دبیر وقت کارگروه مدولباس سرکار خانم شفاپور، طرح‌های شورا و برند تعطیلات به بخش نهایی البسه ورزشی راه پیدا کردند.

نهایتا در تاریخ ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در یک اطلاع‌رسانی عجیب، ساعت ۸ شب به این شورا اطلاع داده شد که می‌بایست در جلسه‌ای که روز بعد یعنی ۸ اردیبهشت با حضور وزیر محترم ورزش و ریاست کمیته ملی المپیک برگزار می‌شود به همراه برند تعطیلات البسه ورزشی خود را به نمایش گذاشته تا تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ شود. اما در کمال تعجب در روز بعد لباس‌های متعلق به شرکت دیگری هم که در هیچکدام از مراحل اولیه و ارزیابی‌های متعدد کمیته ملی المپیک و دبیرخانه کارگروه مد و لباس حضور نداشت نیز به نمایش درآمد. اما گویا تصمیم نهایی برای برگزیدن فرد سوم از قبل گرفته شده بود و جلسه آخر فقط برای نمایش و قانونی جلوه دادن مراحل کار برگزار شده است؛ لذا این شورا حق خود می‌داند نه بعنوان بالاترین سازمان مردم نهاد در حوزه برند‌های پوشاک ایران (با بیش از ۱۲۰ برند پوشاک ایرانی) بلکه بعنوان یک شرکت‌کننده عادی که براساس درخواست کمیته ملی المپیک و دبیر کارگروه مد و لباس و با صرف هزینه‌های گزاف و بدون هیچ انتظاری و فقط بعنوان وظیفه ملی در این فرآیند شرکت کرده است، این سوالات را مطرح نماید و در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب موضوع را همراه با تصاویر طرح‌های ارائه شده توسط این شورا رسانه‌ای نماید. باشد تا مردم عزیز ایران خود در خصوص آنچه اتفاق افتاده است قضاوت نهایی را انجام دهند.

۱- برچه اساسی و معیاری برند سوم بدون آنکه در هیچیک از مراحل انتخابی شرکت نماید به ناگاه در روز نهایی اجازه ارائه طرح‌های خود را پیدا می‌کند؟ چه شخص یا اشخاصی از این برند برای شرکت در جلسه آخر حمایت کرده‌اند؟ اگر امکان شرکت برای این برند بوده چرا به دیگر اشخاص این اجازه داده نشده‌است؟

۲- به لحاظ طراحی، پارچه، زیباشناختی و رعایت محدودیت‌های مطرح شده چه مزیتی در البسه شرکت کننده سوم وجود داشته که به طرح‌های این شورا و برند تعطیلات ترجیح داده شده است؟

۳- براساس فراخوان اولیه می‌بایست طرح‌های برتر براساس نظر نهایی کمیته ملی المپیک انتخاب شوند طرح نهایی نیز از بین ۳ طرح برتر و براساس انتخاب مردمی، انتخاب می‌شد. برچه اساس و تصمیمی انتخاب نهایی توسط مردم انتخاب نشد؟

لذا با توجه به مطالب بالا این شورا به عنوان نهاد حمایتی از برند‌ها و طراحان ایرانی تحت نظارت اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک که سال‌ها در حوزه‌های تولید و صادرات تلاش‌های بی بدلیلی انجام داده است منتظر پاسخ مقتضی از طرف ان مقام عالی میباشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۰، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین