پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۲۱۰۴
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
حسن روحانی تا دو هفته دیگر دولت را تحویل می‌دهد و پاستور را در حالی با دست خالی ترک می‌کند که سرنوشت برجام به رویکرد دولت بعد گره خورده است. این در حالی است که پیش بینی می‌شد پیش از آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی، مذاکرات احیای برجام به نتیجه رسیده، آمریکا به این توافق برگردد و تحریم‌های اقتصادی ایران برداشته شود.

شعار سال: حال، همه چیز در خصوص آینده برجام به تصمیم و اراده دولت بعد موکول شده و باید دید دولت سیزدهم تن به مذاکره خواهد داد یا از تفکر افرادی مثل آیت‌الله علم‌الهدی که گفته بود شر برجام را از میان ببرید حمایت خواهد کرد؟

مذاکرات احیای برجام باید با تیم حقوقی کاربلد ادامه پیدا کند

معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار در مجلس، گفت: اول از همه برای چندین بار باید تکرار کنیم که برجام را ایران به هم نزد و هیچگاه هم از این توافق بین‌المللی خارج نشد و این آمریکا بود که زیر میز زد و در ادامه طرف‌های دیگر ما هم به تعهدات خود عمل نکردیم.

وی افزود: روزی که برجام به امضا رسید حتماً می‌بایست پیش‌بینی‌های لازم حقوقی می‌شد که به این راحتی و سادگی طرف مقابل خسارت وارد نمی‌کرد، پس باید قبول کنیم که خود برجام هم مشکلات اساسی داشت.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: اگر افراد حقوقی و کاربلدی در تیم مذاکره‌کننده بودند، امروز شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم. اکنون هم باید توجه داشت که اگر موارد حقوقی به دقت بررسی نشود باز هم امکان اینکه خسارت به کشور وارد شود زیاد است.

سعیدی اظهار داشت: جدای از این بحث‌ها اگر ایران بخواهد به رشد اقتصادی معقول برسد نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی است و با وجود تحریم‌ها این اتفاق محقق نمی‌رسد و حقیقتاً این فشار‌های اقتصادی اثر مستقیم بر زندگی مردم گذاشته است. دیگر آن دوران گذشت که صورت مسئله را پاک کنیم و بگوییم تحریم‌ها بر کشور و معیشت مردم تاثیر نگذاشته است.

وی با اشاره به اینکه برای موفقیت در مذاکرات برجام باید سه مولفه رعایت عزت، حکمت و مصلحت را باید هم دید، گفت: رهبری هم به این موضوعات اشاره کرده بودند، پس این سه نکته نه در برجام، بلکه در تمام مناسبات‌های بین‌المللی باید مورد توجه قرار بگیرد، مخصوصاً کشور‌های همسایه که ظرفیت خوبی برای ما دارند.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به اینکه تیم مذاکره‌کننده بعدی ایران باید انعطافاتی هم از خود نشان دهد یا نه؟ گفت: بازی دیپلماسی یک اصل دارد و آن هم هزینه و فایده است. پس انعطاف در مذاکره با رویکرد حفظ منافع کشور هم می‌تواند باشد، اما اینکه انعطاف باعث شود ما از ارزش‌های خود دور شویم به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

آن دوران گذشت که بگوییم تحریم‌ها تاثیر ندارد


سعیدی یادآور شد: تیم مذاکره‌کننده باید عالم و باتجربه باشد. یعنی باید ذهن فعال و خلاقی داشته باشند تا متناسب با برخورد‌های طرف مقابل، تصمیم‌گیری کنند. اگر این حالت رخ ندهد بدون‌شک طرف مقابل این را می‌فهمد و مذاکره برای ما ذلت‌آور می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حتماً باید مذاکرات برجام در دوران ریاست جمهوری آقای رییسی ادامه پیدا کند و اگر بنا بود دنبال مذاکره نرویم پس چرا روزی که آمریکا از برجام خارج شد ما به این توافق پایبند ماندیم؟ پس موضع نظام، ماندن در برجام بود. حال در اینکه باید اصلاحاتی در این توافق رخ دهد و منافع و حقوق کشورمان حفظ شود تردیدی نیست. از این‌رو به اعتقاد من باید مذاکره با قدرت و جدیت دنبال شود، اما با تیمی که مسائل حقوقی را خوب می‌فهمد و می‌تواند تضمین‌های لازم را از طرف مقابل بگیرد.

رئیسی درباره توافق هسته‌ای چه تصمیمی باید بگیرد؟


غلامرضا نوری نماینده بستان آباد در مجلس یازدهم، گفت: آقای رییسی در خصوص برجام باید یک تصمیم انقلابی، مهم و البته شجاعانه بگیرد. به باور من، دولت جدید پس از روی کار آمدن متوجه خواهد شد که باید مسیر مذاکره برای احیای برجام را ادامه دهد.

وی افزود: ما باید مسائل مورد اختلاف خود را با جامعه بین‌المللی حل کنیم چرا که اداره بهتر کشور با این رویکرد امکان‌پذیر است. با تفکر افرادی که می‌گویند برجام را دور بیندازید یا ولش کنید نمی‌شود مملکت را به جلو هدایت کرد.

نوری تصریح کرد: دولت جدید وقتی سکان امور را به دست بگیرد و با واقعیت‌ها روبرو شود مجبور می‌شود تصمیم‌های واقعی و منطقی اتخاذ کند. روند مذاکره در دولت‌های یازدهم و دوازدهم روش درستی بود و باید ادامه پیدا کند و حتی معتقدم در دولت آقای رییسی باید سرعت این موضوع هم به‌مراتب بیشتر از گذشته شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت رویداد ۲۴، تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۲۷۱۷۱۱، www.rouydad۲۴.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین