در ادامه محسن هاشمی گفت: نیت همه شما خیر بوده و این که این اتفاق در سطح شهر میافتاد، ولی قانونمند نبود، اما اکنون با اینگونه بروکراسی کار بیشتر خواهد شد.
محمد سالاری در ادامه گفت: در ابتدا بیاد بگویم در این خصوص فرایند مشخصی وجود نداشته و ما میخواهیم این فرایند را به وجود آوریم و در خصوص این بحث که جایگاه شهرداری دیده نشده باید بگویم همین که نماینده میراث حضور دارد و نمایندگان شهرداری به عنوان ناظر حضور دارند خیلی کار شده است.
وی ادامه داد: بسیاری از کسانی که در این حوزه کار میکنند پیگیر هستند چرا که بحثها در این موضوع سلیقهای است و میراث فرهنگی برای هر کسی یک نوع جواب میدهد. این یکی از مشکلات جدی بین شهرداریهای کشور و میراث است. اینجا فرایند مشخصی است و شهرداری با ایجاد رونق برای احیای و مرمت بناهای تاریخی این کار را کرده است.
وی ادامه داد: در خصوص ترکیب کمیته باید گفت مدیر کل میراث مدیر بافت تاریخی و نماینده شورا که باید باشند و لی معاون شهر سازی و معاون اجتماعی منطقه نیز میبایست نقطه نظرات در این حوزه را بیان کنند، اما اینکه ما اینا را بدون حق رای گذاشتیم برای این بود که میراث زیر بار نمیرفت.
در ادامه علی اعطا پیشنهاد خود را پس گرفت و ماده ۲ به رای گذاشته شد و به تصویب رسید.
در ادامه و بعد از تصویب ماده ۳ علی اعطا در خصوص تبصره ۳ ماده ۴ پیشنهادی را مطرح کرد.
اعطا گفت: در تبصره ۳ ماده ۴ کلیه تصمیمات مربوط به بررسی طرح توجیهی تغییر کاربرد و احیا در همان کمیته فنی بررسی شود و به سایر کمیتهها از جمله کمیته نما، شورای معماری و کمیسیون داخلی ارسال نشود.
وی افزود: اینکه به شورای معماری و کمیسیون داخلی ارسال نشود کاملا منطقی است، اما در خصوص کمتیه نما موضوع فرق دارد چرا که در رابطه با بناهای تاریخی وظایفی ویژهای بر عهده دارد و کمیته نما بررسی میکند که آیا طرح مرمت بنا خارج از معیارهای مرمتی نباشد. ترکیب تخصصی کمیته نما به گونهای است که از ارزشهای نمای ساختمانهای با ارزش صیانت میکند.
حجت نظری در ادامه گفت: وقتی شما در خصوص ملک ثبت شده توسط میراث صحبت میکنید یعنی تمام اجزا باید همانگونه که هست حفظ شود. هیچ تغییری در آن نمیتوانید ایجاد کنید و اساسا میراث این اجازه را نمیدهد. از رطفی اگر تصمیمات به کمیته نما ارسال شود یعنی فرایند فرسایندهتر خواهد شد یعنی مانع تراشی برای مردم در حالی که مای میخواهیم کار مردم را تسهیل کنیم.
نظری در خصوص بناهای واجد ارزش نیز گفت: چون تشخیص با میراث است با نظارت میراث انجام میشود.
در ادامه احمد مسجد جامعی نیز گفت: بیشتر همین فضاهایی که بهره برداری میشده ثبت شده نیست؛ بنابراین یک بخشی از فضاهای ما به این صورت است و لذا خوب است که کمیته نما به این موارد توجه کند، افزون بر این که ورود کمیته نما به این بناها یک عرف پذیرفته شده جهانی است. به عنوان مثال در شانزه لیزه پاریس ما خانه ایران داشتیم و جای با ارزشی بود و خود نما نیز با ارزش بود، اما موقعی که در خود شازه لیزه خواستند برای بنا تصمیم گیری کنند کمیته نما وارد شد.
در ادامه نماینده شهرداری نیز گفت: ما دنبال کم کردن فرایند صدور پروانه مرمت هستیم. علاوه بر این در حال حاضر نمای بناهای تاریخی و ارزشمند را کمیته نما تصویب نمیکند بلکه میراث فرهنگی تصویب میکند لذا مخالف ارجاع این امر به کمیته نما هستیم..
در ادامه محمد سالاری گفت: دغدغه اقای اعطا درست است. نما در موضوعات بناهای تاریخی بایستی توجه شود، اما در همین ترکیب کمیته کسانی که بایستی در این ارتباط نظر دهند وجود دارند. ضمن اینکه ادر بحث نما قرار نیست نماهای جدیدی ایجاد شود. نهایتا در حد احیا و مرمت است. از طرفی این افرادی که در این کمیته هستند صلاحیتشان ممتازتر از افرادی است که در کمیته نما هستند.
در ادامه پیشنهاد علی اعطا به رای گذاشته شد و به تصویب نرسید.در بررسی مواد این لایحه نماینده شهرداری به تشریح بناهای تاریخی و ارزشمند پرداخت و گفت: در حال حاضر در تهران ۳۳۰ بناهای ثبت شده و ۲۳۰۰ بنای ارزشمد داریم و بنای ثبت شده به بنایی گفته میشود که در کل کشور مشخص هستند و لوح ثبتی دارند. اما بناهای ارزشمند که اخیرا لایحهای توسط وزارت میراث فرهنگی ارایه و توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد بناهایی هستند که در لیست بناهای ثبت شده نیتسند، ولی یک سری مشخصههایی دارند یا یک واقعه مهم در آن صورت گرفته و یا مربوط به فرد خاصی است و ا معماری خاصی داشته است.
نمانیده شهرداری گفت: این بناها قبلا توسط ادارت میراث فرهنگی تشخیص داده میشدند، اما اکنون کمیسیونی در وزارت میراث تشکیل شده تا این بناها به اداره میراث فرهنگی کل استان معرفی شود.
محمد سالاری در خصوص ماده ۶ گفت: شورای شهر تهران در راستای تشویق به احای و مرمت بنای ارزشمند کسب و کار که بنا میکنید عوارضی نمیگیرد و لذا پروانه دائم هم نمیدهد و حق فروش ندارد ضمن اینکه این حق کسب و پیشه برای همیشه نیست.
در ادامه ماده ۶ به تصویب رسید.
در ادامه علی اعطا در بررسی ماده ۷ این لایحه با پیشنهادی نسبت به ساخت و ساز ۲۰ درصد مساحت بنای واجد ارزش به عنوان فضای پشتیبانی مخالفت کرد و گفت: یکی از عواملی که آثار ثبتی را در معرض خروج از ثبت قرار میدهد الحاقات ساختمانی است.
وی گفت: در واقع ساختمانهای که به بناهای واجد ارزش تاریخی، الحاق میشود موجب میشود تا کارشناسان اثری را از ثبت خارج کنند.
اعطا تاکید کرد: با تصویب ماده ۷ طرح یاد شده که بر مجوز احداث ۲۰ درصد بنا تأکید دارد، ممکن است بعدا با انبوه بناهای ثبتی که از فهرست بناهای ثبت شده خارج میشوند مواجه شویم.
در ادامه حجت نظری گفت: این دغدغه درستی است و مشخصا جایی مانند کاخ گلستان این مشکل را داریم، چون بنای مجاور به حریم منظر اخ تجاوز کرده و یونسکو کی از دلایل برای خروج این بنا از لیست آثار تاریخی دارد همین است. اما بحث الحاقات جدا است و مشکلی به وجود نمیآورد به عنوان شهرداری خانه میناییرا تملک کرده و آن جا شده موزه خیابان ولیعصر در همان حیاط کافه احداث کرده الحاق در فضای مجاور ایجاد کرده و هیچ مشکلی به وجود نیامده است. اصل موضوع اجتناب ناپذیر است و برخی موارد نیاز به یک سری الحاقات وجود دارد.
در ادامه سید محمود میرلوحی نیز به عنوان موافق پیشنهاد اعطا گفت: مسئله ساختمانهای تاریخی در کشور باید مورد توجه قرار گیرد. امروز وقتی به مسجد وکیل نگاه میکنیم میبینیم با یک ناودان نا متجانس کل منظر بنا را تحت تاثیر قرارداده است.
وی ادامه داد: اما در برخی مواقع هم خوب کار شده و در برخی مکانها بدون آنکه به اصل اثر خللی وارد شود اقداماتی مورد نیاز بوده اینها قبول، اما با بیست درصد ممکن است قاعده را به هم بزند مسیر کارهای تجاری و غیر مرتبط با موضوع را باز میکنیم. اگر لازم است باید بر اساس طرحی باشد که به خود نما و بنا لطمه وارد نشود. یا ۵ درصد باشد یا الحاقاتی که به اصل اثر لطمه وارد نکند.
سالاری گفت: وقتی ساختمانی واجد ارزش شناخته میشود و کاربری متناسب با این ارزش پیدا میکند باعث رجوع بیشتر میشود این رجوع بیشتر نیاز به یک سری الحاقات دارد لذا در اینجا ما به منظور تشویق مرمت و احیای بناهای تاریخی در صورت نیاز به احداث الحاقات جدید در صورت تایید کمیته فنی که میراث آنجا نماینده دارد و مشروط به حفظ کالبد بنا حداکثر تا بیست درصد و با تاکید بر فضای پشتیبانی غیر تجاری باشد. البته من موافقم که این بیست درصد ۱۰ درصد بشود.
در ادامه علی اعطا گفت: این کار در یک مساحت مختصر با سازه سبک به لحاظ کارشناسی توجیه دارد سازه سبک یعنی سازهای غیر بنایی که قابل جمع شدن است لذا این عدد برای فضای غیر تجاری به ۵ درصد کاهش پیدا کند به شرط احداث سازه سبک اصلاح شود. در همه جای دنیا نیز الحاقات را از طریق سازه سبک دارند انجام میدهند.
در ادامه ناهید خداکرمی نیز با این پیشنهاد موافقت کرد و گفت: دنیا امروز دارد به سمت استفاده از سازهها سبک سازگار با محیط زیست میرود.
در ادامه شادمهری نماینده شهرداری نیز گفت: کمیته میتواند تصمیم بگیرد الحاقات چه سازهای داشته باشد و نوع سازه را اعضای کمیته مشخص کند.
این پیشنهاد به تصویب اعضای شورا رسید.
در نهایت این لایحه با بررسی تمامی ۸ ماده آن به تصویب رسید.
با تصویب این لایحه کافهها، گالریها و امثال این مشاغل میتوانند با دارا بودن شرایط قانونی در املاک با کاربری مسکونی دایر شوند و شهرداری مکلف است امکان این فعالیت را فراهم و مجوزهای لازم را صادر کند.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اقتصاد نیوز، تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۴۲۸۵۹۸، www.eghtesadnews.com