پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۲۸۲
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸
سفر فدریکا موگرینی به ایران، گزارش سه ماهه سوم برجام به مجلس،سفر وزیر خارجه نیجر ورایزنی های مقام های مجلس قبرس و دانمارک در تهران، سفر معاونان وزیر خارجه به اوکراین،عراق و قرقیزستان و انتخاب رئیس جمهوری لبنان از مهمترین اخبار حوزه سیاست خارجی در هفته گذشته بود.

شعار سال: «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه تازه از سفر مسکو و نشست سه جانبه ایران، روسیه و سوریه برگشته بود که خبر ورود «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران توجه همه کارشناسان و صاحب نظران روابط بین الملل را به خود جلب کرد.
موگرینی در جریان سفر به تهران با حسن روحانی رئیس جمهوری نیز دیدار و درباره آخرین وضعیت روابط دوجانبه و تحولات منطقه گفت و گو کرد.
«حسن روحانی» رئیس جمهوری در دیدار بااین دیپلمات ارشد اروپایی، سختگیری برخی کشورهای منطقه علیه شهروندان به ویژه زنان را معارض اصول انسانی دانست و گفت: «ایران آماده است تا در راستای ترویج حقوق شهروندی در جوامع منطقه با اتحادیه اروپا همکاری گسترده داشته باشد.»
موگرینی همچنین طی 2 دور گفت و گو با «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه، درباره روابط دوجانبه ایران و اتحادیه اروپا و تحولات منطقه به ویژه بحران جاری در سوریه و راه های پایان بخشیدن به آن رایزنی کرد.
علیرغم گمانه زنی هایی در مورد سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران مبنی بر مذاکره درباره ایجاد دفتر این اتحادیه در تهران، یک منبع آگاه اعلام کرد: در مذاکرات ظریف و موگرینی مسئول سیاست خارجی در مورد ایجاد دفتر اتحادیه اروپا در تهران صحبتی به میان نیامد.
هفته گذشته نیز تهران کانون رفت و آمدهای دیپلماتیک بود و مقامات خارجی در چارچوب دیدار های دوجانبه با مقامهای سیاسی، اقتصادی و پارلمانی کشورمان توسعه و تقویت مناسبات با ایران رامورد بررسی و گفت و گو قرار دادند.
*
معاون وزیر خارجه اسلوونی در تهران/ هماهنگی برای سفر رئیس جمهوری اسلوونی
«داریا بادواژ کورت» معاون وزیر امور خارجه اسلوونی یکی از میهمانانی بود که در سفر هفته گذشته خود به تهران با محمدجواد ظریف دیدار و گفت و گو کرد.
وی با اعلام این خبر که رئیس جمهوری اسلوونی به زودی به ایران سفر می کند گفت: «همزمان باسفر رئیس جمهوی اسلوونی، سفارت این کشور در تهران نیز افتتاح خواهد شد.»
خانم کورت در جریان سفر به تهران با «مجید تخت روانچی» معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه نیز ملاقات کرد؛ اجرای برجام، موضوعات منطقه ای همچون سوریه و یمن و وضعیت بالکان نیز از دیگر محورهای گفت و گوهای معاونان وزرای خارجه دو کشور بود.
اواسط هفته گذشته نیز «بدر بن حمد البوسعیدی» قائم مقام وزیر امور خارجه عمان که به تهران آمده بود با ظریف دیدار کرد و در خصوص ابعاد مختلف روابط دوجانبه و راه های تعمیق و گسترش مناسبات دو کشور تبادل نظر و رایزنی کرد.

**
سفر وزیر خارجه نیجر به تهران/ آمادگی نیجر برای افتتاح سفارت در تهران
«ابراهیم باکوبا» وزیر خارجه جمهوری نیجر نیز هفته گذشته در سفر به تهران با ظریف دیدار کرد.
وزیر امور خارجه در دیدار وی از آمادگی ایران برای گسترش و تعمیق همکاری های دوجانبه با نیجر خبر داد و گفت: محدوده وسیعی از همکاری ها در حوزه های مختلف، بین ایران و نیجر قرار دارد.
باکوبا با بیان اینکه «آماده افتتاح سفارت نیجر در تهران هستیم» از ظریف هم برای دیدار رسمی از نیجر دعوت به عمل آورد.

**
استقبال ظریف از برگزاری همایش وابستگان نظامی ایران
وزیر امور خارجه همچنین هفته گذشته در یک همایش با حضور وابستگان نظامی و نمایندگان دفاعی و انتظامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران سخنرانی و تاکید کرد: «ایران با تکیه بر آرمان ها و گفتمان اصیل انقلاب اسلامی قدرت اول منطقه است.»
ظریف ضمن استقبال از برگزاری این همایش گفت: «سیاست و روابط خارجی مجموعه ای از اقداماتی است که توسط دستگاه های مختلف شکل می گیرد و این اقدامات در سایه یک نظام منسجم ملی می تواند در جهت اهداف کشور باشد.»

**
برجام؛ گزارش سه ماهه سوم/ چالش ها، رفع تحریم ها و فعالیت های هسته ای
وزارت امور خارجه هفته گذشته، گزارش سه ماهه سوم در اجرای برجام را در چهار بخش «رصد و نظارت»، «رفع تحریم‌ها«، «فعالیت‌های هسته‌ای» و «چالش‌ها» به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه کرد.
نخستین گزارش سه‌ماهه از اجرای برجام در فروردین ماه 1395 و دومین گزارش سه‌ماهه در تیرماه 1395 تقدیم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی شد.
تعامل و روابط دستگاه دیپلماسی با مجلس منجر به این شد تا هفته گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه ای با 200 امضاء ، از اقدامات وزیرخارجه و مذاکره کنندگان هسته ای ایران در برجام قدردانی کردند.
همچنین در هفته گذشته نشست مشترک وزیر امور خارجه با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی و تبادل نظر درباره آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی و روابط پارلمانی با مجالس جهان برگزار شد.
محمد جواد ظریف و شورای معاونان این وزارتخانه، میزبان این نشست با حضور رییس، نواب رییس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بودند.

**
دیپلماسی پارلمانی/ رئیس مجلس قبرس در تهران
«دیمیتری سیلورس» رئیس مجلس قبرس در صدر یک هیات پارلمانی به تهران آمد؛ وی در جریان این سفر سه روزه علاوه بر دیدار با «حسن روحانی» رئیس جمهوری و «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی با آیت الله «اکبر هاشمی رفسنجانی» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه و «علی اکبر ولایتی» رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت وگو کرد.
رئیس جمهوری در دیدار رئیس مجلس نمایندگان قبرس، از گسترش و تعمیق روابط ایران و قبرس ‏استقبال کرد و بهره گیری از تمامی ظرفیت ها و توانمندی های موجود را برای تقویت این همکاری ها ‏ضروری دانست.‏
*
سفر رییس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان دانمارک
«سورن اسپرسن» رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان دانمارک نیز از دیگر میهمانان اروپایی هفته گذشته تهران بود.
وی علاوه بر دیدار و گفت و گو با رئیس مجلس و وزیر امور خارجه ، با «علاء الدین بروجردی» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ملاقات و گفت و گو کرد.
لاریجانی در دیدار اسپرسن، بی تفاوتی کشورهای مدعی دموکراسی نسبت به کشتار زنان و کودکان در یمن را نشان دهنده برخورد دوگانه با مسائل حقوق بشری و عمق تنزل اخلاق در عرصه سیاست جهانی دانست گفت: «با جنگ و خونریزی نمی‌توان در کشوری دموکراسی برقرار کرد.»
رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس دانمارک با بیان اینکه «اکنون زمان آن رسیده تا مناسبات ایران و دانمارک را در تمامی زمینه ها گسترش دهیم» تاکید کرد: «در این راه، رفت و آمد مقامات سیاسی و پارلمانی دو کشوراهمیت فراوانی دارد.»

**
عضویت در آ.سه.آن و شانگهای/ از تایید مجلس تا علاقه روس ها
آئین نود و سومین سالگرد اعلام جمهوریت ترکیه هفته گذشته ، با حضور دیپلمات های خارجی و جمعی از سفیران خارجی در سفارت ترکیه در تهران برگزار شد.
«ابراهیم رحیم پور» معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه از میهمانان ویژه این مراسم بود و در حاشیه این مراسم با خبرنگاران سیاست خارجی گفت و گو کرد.
رحیم پور در مورد عضویت ایران در پیمان مودت آ.سه.آن، عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای ، نقش و جایگاه ایران در چارچوب رژیم حقوقی دریای خزر و آمادگی ایران برای میانجیگری بین ترکیه و عراق به درخواست دو کشور صحبت کرد.
معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه با بیان اینکه «پیمان مودت آ.سه.آن را پس از تایید مجلس امضاء می کنیم» گفت: «ظریف به احترام مجلس برای امضاء این پیمان نرفت تا مجلس ابتدا نظر کتبی خود را به ما اعلام کند.»
وی همچنین در ارتباط با اظهارات نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر این که پس از برجام راه تهران برای عضویت در پیمان شانگهای باز شده است، گفت: «روس ها و سایر کشورهای عضو شانگهای هم علاقه مند عضویت ایران در این پیمان هستند.»
*
سفر رحیم پور به قرقیزستان و اوکراین
رحیم پور همچنین هفته گذشته در صدر هیاتی دیپلماتیک عازم بیشکک پایتخت قرقیزستان شد. وی با این سفر با «ارلان عبدلدایف» وزیر امور خارجه قرقیزستان دیدار و روند رو به گسترش مناسبات دوستانه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان را مورد گفت و گو قرار داد.
عبدلدایف وزیر خارجه قرقیزستان نیز با ابراز خرسندی از گسترش مناسبات دو کشور بویژه در سه سال اخیر گفت: مشتاقانه منتظر سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به بیشکک هستیم و این سفر را برای ایجاد تحرک در روابط دو کشور بسیار مهم می دانیم.
معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه همچنین ابتدای هفته گذشته در چارچوب سفر سه روزه به اوکراین رفته بود و علاوه بر دیدار با «پاول کلیمکین» وزیر امور خارجه و «سرگئی کیسیلیتسا» معاون وزارت امور خارجه این کشور با «آنا گوپکو» رئیس کمیته امور خارجی پارلمان اوکراین نیز ملاقات و درباره راهکارهای توسعه روابط دو کشورجداگانه مذاکره کرد.

**
تحولات سیاسی لبنان/ میشل عون رئیس جمهوی لبنان شد
روز دوشنبه هفته گذشته ژنرال «میشل عون» رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح در پارلمان لبنان با اکثریت آرای نمایندگان مردم لبنان در پارلمان این کشور به عنوان سیزدهمین رئیس جمهوری لبنان انتخاب شد.
حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با «میشل عون» انتخاب وی را به عنوان رییس جمهوری کشور لبنان تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که در دوره جدید، روابط تهرانبیروت بیش از پیش گسترش یابد.
روحانی با بیان اینکه «جمهوری اسلامی ایران همواره از ملت، دولت و مقاومت لبنان حمایت می کند» این انتخاب را پیروزی همه جناحهای سیاسی لبنان دانست و تاکید کرد: « آماده توسعه همه جانبه روابط با بیروت هستیم.»
روحانی همچنین در پیامی به «میشل عون» ضمن تبریک مجدد انتخاب وی به عنوان رییس جمهوری لبنان، تصریح کرد که بدون شک، حضور او در مسند ریاست جمهوری لبنان، نویدبخش شکوفایی و اقتدار آن کشور در عرصه داخلی و منطقه‌ای، و نماد تقویت وحدت و روحیه ایثار و مقاومت ملت شریف لبنان خواهد بود.
ظریف هم در یک پیام تبریک توئیتری نوشت: «به همه لبنانی‌ها برای انتخاب رئیس جمهور «عون» تبریک می گویم.»
«علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی نیز طی تماس تلفنی با «نبیه بری»رئیس مجلس نمایندگان لبنان، انتخاب «میشل عون» به عنوان رئیس جمهوری این کشور را تبریک گفت.
لاریجانی همچنین گفت: دولت و مجلس ایران همانند گذشته در کنار ملت لبنان و محور مقاومت در مبارزه با رژیم صهیونیستی و تروریسم تکفیری ایستاده است.

**
مواضع سخنگوی وزارت امور خارجه
«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه با استقبال از توافق گروه های لبنانی، انتخاب «میشل عون» را به ریاست جمهوری این کشور تبریک گفت و تاکید کرد: ایران ضمن تبریک به مردم، گروه های مختلف سیاسی و شخص جناب آقای میشل عون، امیدوار است که در دوره ریاست جمهوری ایشان، شاهد رشد و شکوفایی لبنان و همچنین گسترش هرچه بیشتر روابط دو کشور باشیم.
قاسمی همچنین هفته گذشته در موضع گیری دیگری اظهارات ملا ذبیح الله سخنگوی طالبان افغانستان در خصوص حمایت جمهوری اسلامی ایران از این گروه را تکذیب کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران همواره در میان کشورهای منطقه در مبارزه با گروه های تروریستی نقش پیشتاز داشته و در مبارزه با این گروه ها تا کنون هزینه های مادی و معنوی بسیاری پرداخته است.»
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین هفته گذشته در موضع گیری جداگانه ادعای یک مقام ارشد نظامی آمریکا مبنی بر ارسال سلاح و موشک از سوی ایران به یمن را تکذیب و رد کرد.
قاسمی در پاسخ به ادعای دریاسالار کوین دونگان گفت: «این گونه ادعاهای کذب در حالی مطرح می شود که به رغم انتقادات فراوان و اعتراض وجدان های بیدار جامعه بشری و سازمان های مردم نهاد، ارسال و فروش تسلیحات مرگبار توسط تولید کنندگان تسلیحات و جنگ افروزان و سودا گران مرگ و نیستی، به عربستان سعودی همچنان ادامه دارد.»

**
تسلیم استوارنامه سفرا/ آغاز ماموریت 4 دیپلمات خارجی در تهران
وزارت امور خارجه نیز در هفته گذشته شاهد برگزاری مراسم های ویژه دیدار سفرای جدید کشورهای خارجی در تهران و انجام تشریفات خاص تسلیم استوارنامه به وزیر امورخارجه بود.
در یک روز 4 دیپلمات با ظریف دیدار کردند؛ «آدریان کوزیاسکی» سفیر جدید رومانی، «گئورگه لئوکا»، «گنتی گاژلی» و «خوان آلفردو ساودرا» سفرای آکرودیته مولداوی، آلبانی و کلمبیا در تهران، ضمن دیدارهای جداگانه با وزیر امور خارجه، رونوشت استوارنامه های خود را به وی تقدیم کردند.
سفرای جدید انگلستان، سوئد، مولداوی، کلمبیا، سیرالئون، آلبانی در تهران نیز با حسن روحانی رئیس جمهوری دیدار و استوارنامه های خود را به وی تقدیم کردند.
از طرفی سفیران جدید جمهوری اسلامی ایران در نامیبیا، قطر، نروژ، مقدونیه، اوگاندا، غنا، صربستان و بلغارستان نیز پیش از عزیمت به محل ماموریت خود هفته گذشته با رئیس جمهوری دیدار و گفت وگو کردند.
«وحید کریمی» سفیر جدید ایران در نامیبیا، «محمد علی سبحانی» سفیر جدید ایران در قطر، «محمد حسن حبیب الله زاده» سفیر جدید ایران در نروژ، «حسین کریمی» سفیر جدید ایران در مقدونیه، «مرتضی مرتضوی» سفیر جدید ایران در اوگاندا، «نصرت الله مالکی» سفیر جدید ایران در غنا، «حسین ملاعبدالهی» سفیر جدید ایران در صربستان و «حمیدرضا ناطق نوری» سفیر جدید ایران در بلغارستان در این دیدار گزارشی از محل ماموریت خود به رییس جمهوری ارائه کردند.
**
رایزنی های جابری انصاری در عراق
«حسین جابری انصاری» معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه نیز هفته گذشته را در عراق به سر برد؛ جابری انصاری در این دور از سفر، آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه را همراهی می کرد.
وی با «نزار خیرالله» معاون سیاسی وزارت خارجه عراق در بغداد دیدار و در خصوص روابط و مناسبات دو جانبه و تحولات منطقه ای گفت و گو و تبادل نظر کرد.
معاون عربی و آفریقای وزیر امورخارجه با اشاره به اینکه افراط گرایی و تروریسم تهدیدی جدی برای منطقه و جهان است، تاکید کرد: ایران به حمایت همه جانبه خود از دولت و ملت عراق در رویارویی با تروریسم ادامه خواهد داد.
جابری انصاری پیش از سفر به عراق در تهران با «ایو رسیه» قائم مقام وزیر خارجه سوئیس دیدار کرد. وی در این دیدار حملات سعودی علیه شهروندان و زیربناهای یمن را نه یک اشتباه بلکه اقدامی متعمدانه و با هدف درهم شکستن مقاومت مردم یمن دانست و اظهارداشت: این گونه اقدامات و محاصره کامل اقتصادی اهداف تجاوزگران را محقق نخواهد کرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرانا)، تاریخ انتشار 14 آبان 95 ، کد مطلب: 82294074: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین