پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۳۷۲۱
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۹
دست اندازی و تجاوز و چپاول مواریث فرهنگی اشکال غریبی به خود گرفته است. در تازه‌ترین این سوءاستفاده‌ها، خرده سفال‌های باستانی از سطح محوطه‌ها گردآوری شده و تبدیل به گردنبند شده و به فروش می‌رسد.
شعار سال: دست اندازی و تجاوز و چپاول مواریث فرهنگی اشکال غریبی به خود گرفته است. در تازه‌ترین این سواستفاده‌ها، خرده سفال‌های باستانی از سطح محوطه‌ها گردآوری شده و تبدیل به گردنبند شده و به فروش می‌رسد.

شاید عاملان این اقدام ندانند که این خرده سفال‌ها جزئی از میراث فرهنگی محسوب می‌شوند و در مطالعات باستان‌شناسی اهمیت بسیار زیادی دارند و از روی آن‌ها می‌توان دوره و قدمت محوطه، اندازه استقرارگاه و ترسیم الگو‌های استقرارگاهی را انجام داد.

با تداوم این اقدام، سطح تپه‌های باستانی از سفال‌های شاخص تهی می‌شود.

از دیگر سو، خریداران چنین اشیایی هم بعد از مدتی آن‌ها را دور می‌اندازند. در نتیجه، سفالی که مثلاً متعلق به شهر استخر در فارس بوده از بافت اصلی خود جدا شده و سر از تهران و تبریز و مشهد در می‌آورد.
خریداران این قبیل اشیا که متعلق به مواریث فرهنگی‌اند باید بدانند که با خرید چنین اشیایی صدمه جبران ناپذیری به محوطه‌های باستانی و در نتیجه تاریخ و فرهنگ کشور می‌زنند.

در ادامه چند نمونه از این سوءاستفاده‌ها نمایش داده می‌شود. لازم است یگان حفاظت وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری در مقابل این کاسبی مخرب بایستد و آن را متوقف کند.

اخطار جامعه باستان‌شناسی به یگان حفاظت و بخش حقوقی وزارتخانه میراث فرهنگی

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از میراث باشی
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین