پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۴۲۸۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۱
توزیع هدیه خبرنگاری در نشست‌های خبری همواره یکی از معضلاتی است که گاهی باعث آبروریزی برای برگزارکنندگان و حتی برای خبرنگاران می‌شود. صف کشیدن خبرنگاران بعد از نشست خبری برای امضا کردن برگه‌ای مبنی بر تحویل هدیه، راهنمایی شدن به سوی اتاقی که هدیه خبرنگاران داده می‌شود و حتی انگشت نما شدن خبرنگاران برای دریافت هدیه از وقایع تلخی است که یادآوری آن نیز ناگوار است.
شعار سال: بالاخره روز (۱۷ مرداد) که به نام روز خبرنگار نامگذاری شده بود را در سال ۱۴۰۰ پشت سر گذاشتیم و سیل پیام‌های تبریک از سوی دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و شخصیت‌های گوناگونی بود که در فضای مجازی و گوشی‌های خبرنگاران جاخوش کرده بود. جا دارد در این میان از یک معضل و آسیبی به نام «هدیه خبرنگاری» یاد کنیم که ابزاری برای سوء استفاده برخی خبرنگارنما‌ها شده است.

توزیع هدیه خبرنگاری در نشست‌های خبری همواره یکی از معضلاتی است که گاهی باعث آبروریزی برای برگزارکنندگان و حتی برای خبرنگاران می‌شود. صف کشیدن خبرنگاران بعد از نشست خبری برای امضا کردن برگه‌ای مبنی بر تحویل هدیه، راهنمایی شدن به سوی اتاقی که هدیه خبرنگاران داده می‌شود و حتی انگشت نما شدن خبرنگاران برای دریافت هدیه از وقایع تلخی است که یادآوری آن نیز ناگوار است.

نوع برخورد خبرنگاران با مساله هدیه خبری جالب است. برخی آن را حق خود می‌دانند و معتقدند این هدیه هزینه‌ای است که از بودجه فلان شرکت، اداره یا سازمان تامین شده و اگر دریافت نکنیم، هزینه موردنظر برگردانده می‌شود و یا آن را به دیگران می‌دهند.

برخی دیگر از خبرنگاران دریافت هدیه خبرنگاری که معمولا کارت هدیه است را حق خود می‌دانند و بعضی نیز آن را جزو هزینه‌های رفت و آمد خود حساب می‌کنند.

بار‌ها شاهد توزیع کارت هدیه بدون نظارت و توجه ... بوده ام و برخی نیز حاتم بخشی می‌کنند و در این میان حضور خبرنگارنما‌ها که در سال‌های اخیر و در سایه کم توجهی اداره فرهنگ و ارشاد و مسئولان مربوطه رشد فراوانی داشته اند، باعث سوءاستفاده‌های فراوانی شده به گونه‌ای که خبرنگاران زحمتکش و فعال را بدنام کرده و بازار خبرنگارنما‌ها هر روز گرمتر می‌شود.
 
خبرنگاران و چالشی به نام هدیه خبرنگاری
 
بار‌ها شنیدم که میان مسئولان و روابط عمومی ادارات یا شرکت‌ها با خبرنگارنما‌ها برای دریافت یک کارت هدیه برخورد و دعوا در گرفته و برای جلوگیری از اینگونه تنش‌ها به آنان نیز کارت هدیه داده و مسیر را برای دیگر خبرنگارنما‌ها باز کردند.

از مشخصات خبرنگارنما‌ها می‌توان به زمان حضورشان در بزنگاه‌ها اشاره کرد. این افراد گاهی در آخرین دقایق برنامه، آفتابی می‌شوند و در تحلیل‌ها و نشست‌ها نیز فقط نظاره گر هستند و اگر در حین برگزاری مراسم یا نشست، مطمئن شوند از کارت هدیه خبری نیست، خیلی سریع جلسه را ترک می‌کنند.

سخن در این زمینه فراوان است، ولی جا دارد تا مسئولان، آقایان روابط عمومی و فرهنگ و ارشاد راه حل‌هایی را برای حفظ آبروی خبرنگاران واقعی درنظر بگیرند تا مبادا در آینده با چالش‌هایی سخت‌تر از آن مواجه شوند.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از آران مغان
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین