پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۴۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹
دستیار رییس جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: ک زمانی به من می‌گفتند چقدر خوب است که الان دستیار ویژه در حقوق شهروندی داریم و می‌توانیم مقابل گزارش‌های امثال احمد شهید جواب داشته باشیم اما من می‌گفتم من به پاسخ مقابل احمد شهید افتخار نمی‌کنم. هرگاه جامعه خودم اصلاح شد و از مشکلات دست و پاگیر نجات یافت، آن وقت خوشحال می‌شوم. بدون شک اگر جامعه من اصلاح شود اخبار آن در همه دنیا پخش خواهد شد و این باعث افتخار است. ما نمی‌خواهیم کارهای شعاری انجام بدهیم که دیگران خوششان بیاید .

شعارسال: الهام امین زاده با اشاره به مسائل مربوط به حقوق شهروندی عنوان کرد: آقای رییس‌جمهور از سال ۹۲ بر حقوق شهروندی تاکید داشتند. در این سه سال ما در معاونت حقوقی مطالعات و جلساتی را داشتیم و موضوع حقوق شهروندی تقریبا در سطح نخبگان به یک گفتمان تبدیل شد. با توجه به تاکید رییس‌جمهور بر احترام به حقوق شهروندی ساختار جدیدی در نهاد ریاست‌جمهوری ایجاد شد .

او افزود: در همین راستا بنده به عنوان دستیار ویژه رییس جمهور در مساله حقوق شهروندی انتخاب شده‌ام. این نشان می‌دهد هیچ دستگاه و وزارتخانه دیگری نمی‌توانست این کار را به صورت مستقل انجام دهد. برای همین هم آقای رییس‌جمهور چنین تصمیمی را اتخاذ کرد. علیرغم این که برخی دستگاه‌ها مایل بودند این کار را انجام دهند، آقای رییس‌جمهور تاکید داشتند که باید از موازی‌کاری پرهیز شود.

دستیار ویژه رییس‌جمهور در حقوق شهروندی یادآور شد : رییس‌جمهور تاکید داشتند که آنچه به عنوان نظارت و برنامه‌ریزی برای حقوق شهروندی وجود دارد، باید در حوزه دستیار ویژه رییس‌جمهور در حقوق شهروندی انجام شود. متاسفانه برخی افراد با اهداف دیگری می‌خواهند خود را در قالب برنامه حقوق شهروندی قرار بدهند. درحالیکه هماهنگی دستگاه‌های مربوط حقوق شهروندی در هر وزارتخانه نیز برعهده ما گذاشته شده است، بنابراین تمام سیاست‌ها و رویکردهای مربوط به حقوق شهروندی را دستیار ویژه انجام می‌دهد.

او ادامه داد: سند حقوق شهروندی را تهیه کردیم در همین سه ماه اخیر حداقل ۲۰ ساعت با آقای رییس‌جمهور در همین زمینه جلسه داشتیم و این سند مرور مجدد شد. با توجه به نیازها و پتانسیل‌هاجدید، سند جدیدی هم تهیه شد.

امین‌زاده گفت: الان خود رییس‌جمهور باید تصمیم بگیرد که این سند به شکل لایحه یا قانون باشد یا یک سند فراقوه‌ای. ما هم اکنون صرفا خود را درون قوه مجریه موظف می‌دانیم. دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها باید مواردی که مربوط به حقوق مردم است، رعایت کنند. ما معتقدیم اولین خاکریزی که هر دستگاهی در آن با مردم مواجه است، موضوع ارباب رجوع است . برای همین هم باید موضوع تکریم ارباب رجوع و پنجره واحد مورد تاکید قرار گرفته و در یک زمان و مکان مشخص مشکل شهروندان مورد رفع و رجوع قرار گیرد.

او ادامه داد: شورای عالی اداری چند هفته پیش سند حقوق شهروندی در امور اداری را برای تایید ارسال کرد و قرار است چند هفته آینده در جلسه بعدی شورای عالی اداری این طرح بررسی و تایید شود. ما معتقدیم این قدم مهمی است که در فضای اداری به حقوق شهروندی توجه کنیم. هر شهروندی به هر دستگاهی که مراجعه می‌کند باید اول در تابلوی اعلانات حقوق و مزایای خود را مشاهده کند.

دستیار ویژه رییس‌جمهور و حقوق شهروندی خاطرنشان کرد: البته ما نیاز داریم که در سطح جامعه حقوق شهروندی شناخته شود. توزیع حقوق بین افراد مختلف متفاوت است، ما باید افراد را متوجه مساله کنیم. اما باید با احترام حقوق افرد را به آنها یادآور شویم. همه این مسائل در سند شهروندی حقوق اداری دیده شده است .

او گفت: در حوزه حقوق شهروندی دیدارهایی داشتیم و NGO هایی را در نظر گرفتیم. مثلا در استانداری تهران دیدار داشتیم و نامه‌های بسیاری را از این موسسات دریافت کردیم، مبنی بر اینکه مایل هستند در مورد حقوق شهروندی با ما همکاری داشته باشند. باید این ارتباطات برقرار شود. اگر ما می‌خواهیم در حقوق شهروندی در استان ها کار شود، اگر قرار باشد امام جمعه یا مسئولانی که به طور مستقیم با مردم در ارتباط هستند، به این مساله ورود پیدا کنند، باید این مساله آسیب،شناسی شود و ببینیم در کجای حقوق شهروندی مشکلات بیشتری داریم.

امین زاده تاکید کرد: در حال حاضر آسیب‌شناسی‌های لازم را انجام می‌دهیم تا ببینیم مردم به کدام حقوق‌ها بیشتر احتیاج دارند. بعد وارد کار می‌شویم و به دستگاه‌های مربوط از طریق دولت هشدار می‌دهیم در صورت نیاز هم از NGO ها کمک می‌خواهیم. اگر هم نیاز به آموزش بیشتر باشد، از نهادهای آموزشی کمک می‌خواهیم.

امین‌زاده با تاکید بر اینکه اول از همه باید از هرگونه موازی‌کاری در موضوع حقوق شهروندی جلوگیری کنیم، گفت: نباید در ورودمان به مساله حقوق شهروندی اهداف فردی وجود داشته باشد. حقوق شهروندی نباید یک شعار باشد که یک دستگاه از آن به عنوان یک برند استفاده کند، در این صورت به بحث حقوق شهروندی آسیب می‌رسد. در توجه به حقوق شهروندی افراد و شهروندان باید اصل باشند. برای همین لازم است همه دستگاه‌ها با تشکیلاتی که آقای رییس‌جمهور برای محوریت حقوق شهروندی مشخص کرده‌اند، هماهنگ باشند .

او افزود: فرآیند مربوط برای پیگیری حقوق شهروندی یک فرایند مقطعی و مربوط به دولت یازدهم نیست، یک فرآیند تدریجی ، تکاملی و مشارکتی است. در زمینه حقوق شهروندی مردم هم باید مشارکت داشته باشند. نمی‌توانیم بگوییم که فقط دولت وظیفه پیگیری حقوق شهروندی دارد. در زمینه تحقق حقوق شهروندی مشکلاتی هم وجود دارد که باید این مشکلات را از سر راه برداریم .

امین‌زاده با اشاره به همکاری دولت و قوه قضاییه در زمینه حقوق شهروندی گفت: ما اقدامات خود را در تعامل با قوه قضاییه انجام می‌دهیم چون معتقدیم مسائل مربوط به حقوق شهروندی که در خارج از قوه مجریه است، باتعامل قابل حل و فصل است . به صورت کلی ما حافظ منافع مردم در حقوق شهروندی هستیم. در همین راستا از وزارتخانه‌ها خواهش کردیم که حقوق شهروندی خاص وزارتخانه خود را برای ما ارسال کنند. برای همین هم قرار است هر وزارتخانه سند حقوق شهروندی خود را به ما بدهد .

دستیار ویژه رییس‌جمهور در حقوق شهروندی با اعلام این خبر که ستاد حقوق بشر قوه قضاییه نیز در زمینه پیگیری حقوق شهروندی اعلام همکاری کرده‌اند، گفت: متاسفانه برخی ناهماهنگی‌ها و موازی‌کاری‌ها در مساله حقوق شهروندی در داخل خود قوه مجریه وجود دارد. در حالی که در جلسه‌ای با حضور برخی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی آقای رییس‌جمهور تاکید داشتند که معاونت‌های مربوط به حقوق شهروندی دستگاه‌های اجرایی منحل شوند و همه فعالیت‌ها زیر نظر نهاد دستیاری ویژه رییس‌جمهور در حقوق شهروندی باشد و تاکید داشتند که اهداف فردی و صنفی در حقوق شهروندی نباید دنبال شود.

او افزود: سند حقوق شهروندی که احتمالا تا روزهای آینده منتشر خواهد شد، یک سند خلاصه و کلی است. مردم فرصت ندارند هزاران صفحه حقوق شهروندی را مطالعه کنند. منشور حقوق شهروندی باید اعلام ‌کننده حقوق کلیه مردم باشد. برای همین منشور مادر به صورت مرکزی باقی می‌ماند و منشورهای دیگر حول آن قرار می‌گیرد .

او گفت: کل یک مجموعه گاهی به دلیل اینکه با سیاست آغشته شده است، تخریب می‌شود. ما در پیگیری حقوق شهروندی کار کلان انجام می‌دهیم .

امین‌زاده خاطرنشان کرد: یک زمانی به من می‌گفتند چقدر خوب است که الان دستیار ویژه در حقوق شهروندی داریم و می‌توانیم مقابل گزارش‌های امثال احمد شهید جواب داشته باشیم اما من می‌گفتم من به پاسخ مقابل احمد شهید افتخار نمی‌کنم. هرگاه جامعه خودم اصلاح شد و از مشکلات دست و پاگیر نجات یافت، آن وقت خوشحال می‌شوم. بدون شک اگر جامعه من اصلاح شود اخبار آن در همه دنیا پخش خواهد شد و این باعث افتخار است. ما نمی‌خواهیم کارهای شعاری انجام بدهیم که دیگران خوششان بیاید .

اوبا بیان اینکه من معتقدم برخی قوانین مزاحم حقوق شهروندی در داخل کشور وجود دارد، گفت: ما یک سری آیین‌نامه دست و پاگیر در کشور داریم در همین راستا برخی از بانوان فعال اقتصای یک سری از قوانین مزاحم کسب و کار را جمع‌آوری و برای ما ارسال کرده‌اند. علاوه بر این هم با خانم سیاوشی صبحت‌هایی کردم و قرار است در همین راستا در جلسه فراکسیون زنان نیز حضور داشته باشم. بهتر است که قوانین ما همگی یک پیوست فرهنگی داشته باشند. اغلب موارد قوانین ما به این دلیل دور زده می‌شود که پیوست فرهنگی ندارد. قرار است در این زمینه‌ها با نمایندگان صحبت ‌هایی داشته باشیم به ویژه در زمینه حقوق بانوان.

امین‌زاده با اشاره به اینکه در راستای پیگیری حقوق شهروندی پیش‌بینی کرده‌ایم که شش کارگروه تشکیل دهیم، گفت: این کارگروه‌ها آسیب‌ها را شناسایی می‌کنند و به ما می‌گویند. اما در حال حاضر یک سری گزارش‌هایی را از مردم دریافت کرده‌ایم که فعلا همین‌ها را بررسی می‌کنیم. متاسفانه علیرغم تاکیدهای رییس‌جمهور در زمینه پیگیری حقوق شهروندی، انتظار داریم نهاد ریاست جمهوری همکاری بیشتری داشته باشد و امکانات بیشتری به ما بدهند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا ، تاریخ انتشار خبر 16 آبان 1395، کدمطلب: 426075 ،www.ilna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
0
0
خانم امین زاده ، مثل همیشه فقط شعار میدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین