پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۴۷۲
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴
هیئت داوران سیزدهمین جشنواره روابط عمومی ایران با بیان اینکه روابط عمومی‌ها در زمینه احترام به ارباب رجوع و پاسخگویی مسئولانه به مردم کوشا بوده‌اند، آورده است: تکریم ارباب‌رجوع و صیانت از کرامت انسان‌ها باید شعار استراتژیک روابط عمومی‌ها باشد.

شعارسال: هیئت داوران سیزدهمین دوره جشنواره برترین‌های روابط عمومی ایران که هفته گذشته برگزار شد ضمن معرفی برگزیدگان این دوره بیانیه‌ای به شرح ذیل صادر کرد:

خداوند منان را سپاسگزاریم که بر ما و خانواده بزرگ و فرهیخته روابط عمومی ایران منت نهاد تا در سایه همدلی و با نیت ارتقای کمی و کیفی فعالیتهای روابط عمومیها در سازمانها، نهادها، شرکتها و وزارتخانه‌ها، سیزدهمین دوره جشنواره برترینهای روابط عمومی ایران را برگزار کنیم.

مقصود اصلی برپایی جشنواره، فراهم ساختن فرصتی رشدآفرین برای ارزیابی آثار و فعالیتهای روابط عمومیها بر پایهء معیارها و شاخصهای علمی است تا مدیران و کارشناسان روابط عمومیها بتوانند جایگاه و رتبه خود را در گسترهء وسیع خدمت به سازمان و مخاطبان بیابند و با درکی روشن از شرایط زمانه و امکانات دنیای فناوریهای ارتباطی، آرمانهای سازمان، نیازها و انتظارات مخاطبان و نتایج ارزیابی آثار و فعالیتها، بتوانند به نقاط قوت و ضعف خود پی ببرند و با تکیه بر پژوهش و برنامه‌ریزی، با گام‌هایی استوارتر از گذشته، مسیر رشد و تعالی را بپیمایند.

بدون شک، همت و اراده دبیرخانه سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی در ادامه برگزاری جشنواره برترین‌های روابط عمومی ایران، نشان از ضرورت تداوم این رقابت سازنده دارد و همه روابط عمومیها باید با بهره‌گیری سنجیده از نتایج این آوردگاه تعالی بخش، هرچه بیشتر به جایگاه آرمانی خود در خدمت به سازمان و مخاطبان، نزدیکتر و نزدیکتر شوند.

ارزیابی آثار سیزدهمین جشنواره، حکایت از آن دارد که اگرچه بسیاری از روابط عمومیها گامهایی در راستای رشد کمی و کیفی برنامه‌ها و فعالیتهای خود برداشته‌اند، هنوز باید آرزو کنیم که این واحدها نخست به خودباوری و اعتمادبه‌نفس قوی برسند و به این حقیقت واقف شوند که می‌توانند قلب اطلاعاتی، ارتباطی، مشورتی و تسهیل‌گر در همه ارتباطات و مناسبات درون و برون سازمانی باشند و سپس از حاشیه به متن آیند و افق دید خود را از سطح امور، به ژرفای پدیده‌ها و فرآیندهای سازمانی، گسترش دهند.

آشکارتر بگوییم که تغییرات، بهبودها، پیشرفتها و نوآوری‌ها در صحنه روابط عمومیها بسیار کمتر از انتظارات و ظرفیتهای بالقوه است و حتی در مواردی، شاهد روزمرگی و کم‌نفسی در روابط عمومیها هستیم.

به هر صورت، در این دوره جشنواره، حدود سه هزار 300 اثر از سوی 161 سازمان، شرکت و نهاد به دبیرخانه جشنواره رسید؛ این آثار بر اساس معیارهای دقیق و از پیش طراحی شده در معرض دو نوبت داوری قرار گرفتند و برترینها برگزیده شدند.

اینک توصیه‌ها و دیدگاههای هیئت‌داوران، ضمن احترام و ارج نهادن به همهء تلاشگران میدان پرجنب و جوش روابط عمومی به قرار زیر به استحضار می‌رسند:

1بخش پژوهش ارتباطی

در این بخش که زیربنا و بنیان اصلی هرگونه برنامه‌ریزی و اقدام در روابط عمومی است و می‌تواند بستر مناسبی برای شناخت دیدگاهها و دستیابی به چند و چون بازار و جامعه و کشف نیازهای مخاطبان باشد، هنوز راههای نرفتهء فراوانی وجود دارند و می‌توان گفت که وضعیت، بسیار نامطلوب است.

پژوهش، ارزیابی و سنجش، پیش و پس از هر فعالیت ارتباطی، نقشی اساسی در قوام بخشیدن به برنامه‌ها و اقدامها و تعیین اثربخشی و موفقیت فعالیتهای روابط عمومی دارد؛ بی‌تردید، بها ندادن به اطلاع‌یابی و بسنده کردن به اطلاع‌رسانی را باید دلیل اصلی این رویکرد نامطلوب دانست.

البته ناگفته نماند که برخی روابط عمومیها، با درک اهمیت و جایگاه پایه‌ای پژوهش، کارهای ارزنده‌ای در این حوزه عرضه کرده‌اند و در مقایسه با سال قبل، گام‌های امیدوارکننده‌ای به جلو برداشته‌اند.

2بخش برنامه‌ریزی ارتباطی و پیوستهای ارتباطی

همه برنامه‌ها و فعالیتهای روابط عمومی باید در چارچوب یک برنامه‌ریزی ارتباطی مدون و نظام‌ یافته و برخاسته از نتایج تلاش‌های پژوهشی انجام گیرند.

دل بستن صرف به رویکرد عملیاتی، فقط به حجم و فراوانی کارها می‌افزاید و ژرفانگری و تفکر علمی را فدای سطحی‌نگری و رویکردهای اجرایی می‌کند و گاهی سایه روزمرگی را بر کارها می‌گستراند.

متأسفانه تعداد روابط عمومیهایی که به برنامه‌ریزی ارتباطی پایبند بوده‌اند، هنوز خیلی کم است.

3بخش مدیریت راهبردی در روابط عمومی

آثار ارسالی به دفتر جشنواره در این بخش نشانگر آن است که مدیریت در روابط عمومیها بیشتر رنگ و بوی اجرایی و کمتر قالب و گرایش راهبردی دارند. سال گذشته نیز این نقصان را یادآور شدیم و امسال هم اکیداً و دلسوزانه توصیه می‌کنیم که برای توانمندسازی مدیران روابط عمومی در جهت درک عمیق چرایی و فلسفه وجودی روابط عمومی، باید فکری اساسی شود.

البته مدیران روابط عمومی، خود، باید در این زمینه همت کنند و به‌تدریج به جایگاه و دیدگاهی برسند که مدیریت روابط عمومی را یک پدیده استراتژیک با افقهای گسترده ببینند و از غرق شدن در کارهای اجرایی که ارزش متوسط یا پایین دارند، بپرهیزند.

4بخش خلاقیت و نوآوری

گرچه در لابه‌لای آثار و فعالیتها، نشانه‌هایی از تفکر خلاقانه و در نتیجه آن، رگه‌هایی از نوآوری مشاهده می‌شود، این میزان، نه تنها متناسب با ظرفیت و استحقاق روابط عمومیها برای رشد و شکوفایی نیست، بلکه از انتظارات و تعاملات جامعه امروزی که شاهد نوآوری در بسیاری از حوزه‌های دانش و معرفت بشری است، بسیار فاصله دارد.

خلاقانه بیندیشید و به اندیشه‌های نو برسید تا نوآوری از بطن چنین اندیشه‌هایی بجوشد و روح، نشاط و حلاوت جدیدی به تلاشهایتان ببخشد.

5بخش ارتباطات رسانه‌ای

مطبوعات، رادیو، تلویزیون، وبگاهها، شبکه‌های اجتماعی و دیگر مجاری ارتباطی، بسترها و امکانات فراوانی در حوزهء پیام‌رسانی و تأثیرگذاری بر افکار عمومی، همچنین اطلاع‌یابی از دیدگاههای مخاطبان و جریانات اجتماعی در اختیار روابط عمومیها قرار می‌دهند؛ اما متأسفانه شیوه بهره‌گیری از این رسانه‌ها در بسیاری از روابط عمومیها هنوز تابع سلیقه‌های شخصی و اسیر در لایه‌های اولیه توانمندیهای رسانه‌ای است.

فقط دل بستن به خبرنویسی و ارسال اخبار به رسانه‌ها و گذاشتن آن در سایت سازمان و تمرکز بر برگزاری کنفرانس‌های خبری، روابط عمومی‌ها را به سر منزل مقصود نمی‌رساند. از رسانه‌ها باید برای نیل به هدفهای گوناگون، اعم از اطلاع‌یابی، اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی، ترغیب، اقناع و نفوذ در ذهنها و قلبها استفاده کرد.

بر روابط عمومیها واجب است که قالب و محتوای ارتباطات رسانه‌ای خود را به‌سوی کارکردهای جدی‌تری سوق دهند.

همچنین تعامل رسانه‌ای، تولید اطلاعات برای رسانه‌های متفاوت و سوق دادن اخبار سخت به سمت اخبار نرم و تنوع‌بخشیدن به تولید محتواهای رسانه‌ای، بیش‌ازپیش باید مدنظر قرار گیرد.

6بخش اطلاع‌رسانی

در اختیار داشتن یک برنامهء جامع اطلاع‌رسانی و استفاده درست از هر رسانه یا مجرای ارتباطی، از الزامات راهبردی روابط عمومی است. هریک از مجراهای اطلاع‌رسانی، اعم از کاتالوگ، بروشور، روزنامه، رادیو، تلویزیون، وبگاه، لوحهای فشرده، نمایشگاه، همایش، تبلیغات، کتاب، جزوه، نشریه درون سازمانی، فیلم، سرود و موارد مشابه، می‌توانند روابط عمومی را در نیل به اهدافش یاری رسانند؛ اما درباره روابط عمومیهایی که هیچ اثری در حوزه اطلاع‌رسانی و بهره‌گیری از مجاری ارتباطی گوناگون ارسال نکرده‌اند یا فقط به یکی دو مورد بسنده کرده‌اند و یا حتی فهرستی از اقداماتشان را بیان و مستند نکرده‌اند چه باید گفت؟ داوری را به عهده خودشان می‌گذاریم.

7ارتباطات الکترونیکی

بسیاری از روابط عمومیها کوشیده‌اند که بهره‌گیری از ارتباطات الکترونیکی را هماهنگ با رشد فناوری و به اقتضای شرایط زمانه، آغاز کنند، اما در مواردی مشاهده می‌شود که هنوز درک درست و درخوری از ظرفیتها و امکانات مجاری ارتباط الکترونیکی وجود ندارد. مدیران ارشد، به‌ویژه در استانها، باید حمایت خود را از روابط عمومیها به‌ویژه در زمینه حرکت از ابزارهای ارتباطی سنتی به‌سوی ابزارها و مجاری ارتباطی نوین و الکترونیکی افزایش دهند.

نیروی انسانی، آموزش، تأمین فناوری و لوازم و اقدامات عملی در حوزه ارتباطات الکترونیکی از ملزومات حیاتی روابط عمومی‌ها در عصر حاضر است. راه‌اندازی وبگاه، کار خوبی است، اما اگر به‌خوبی اداره و روزآمدسازی آن جدی گرفته نشود، هیچ امتیازی ندارد.

8بخش تکریم ارباب‌رجوع

روابط عمومیها طی یکسال گذشته گامهای مؤثری در زمینه احترام به ارباب‌رجوع و پاسخگویی مسئولانه به خواستها و نیازهای آنان برداشته‌اند و کوشیده‌اند که با بهره‌گیری از آموزه‌های راهگشای اسلامی ـ ایرانی و هماهنگ با اصول و سیاستهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، با مردم به‌گونه‌ای رفتار کنند که در شأن "ولی نعمت" بودن مردم باشد.تکریم ارباب‌رجوع و صیانت از کرامت و عزت انسانها باید شعار استراتژیک روابط عمومی باشد.

9بخش مهندسی فرهنگی و فرهنگ‌سازی

رشد فرهنگی و فرهنگسازی در دو حوزه درون سازمانی و برون سازمانی، یکی از نقاط درخشان طیف گسترده وظایف و مأموریت‌های روابط عمومی هاست. روابط عمومی، از یک‌سو باید به کمک برنامه‌های سنجیده، فرهنگ سازمانی خاص و مطلوبی را در میان اعضای سازمان ایجاد و تقویت کند و از سوی دیگر به تأمین نیازهای عام فرهنگی مخاطبان، بهای کافی بدهد. ارزیابی آثار نشان می‌دهد که روابط عمومیها در این حوزه، باید تلاشهای جدی‌تری به عمل آورند، گرچه کوششهای معدودی از روابط عمومیها در این میدان، شایسته تقدیر است.

هیئت‌داوران جشنواره سیزدهم از اینکه موضوع اصلی دوازدهمین سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی به «روابط عمومی و تغییر برای پیشرفت» اختصاص یافته است، قویاً ابراز خرسندی می‌کند و امیدوار است که در سال آینده شاهد آثار ارزشمندی در این حوزه باشد.

ما وظیفه خود می‌دانیم از تمامی روابط عمومیها که با شرکت فعالانه خود بر شکوه و غنای جشنواره افزودند، صمیمانه سپاسگزاری کنیم و به همه، خدا قوت بگوییم و همه تلاشهای آنها را ارج بگذاریم.

امید دیگرمان این است که روابط عمومیها در طراحی و اجرای برنامه‌ها و فعالیتهایشان از متخصصان و استادان، همچنین توانمندی‌های حرفه‌ای مؤسسات تخصصی کشور در حوزه روابط عمومی بهره بگیرند و در جهت ارتقای قوام علمی کارهایشان بیش‌ازپیش بکوشند.

هیئت داوران سیزدهمین جشنواره برترین¬های روابط عمومی کشور:

داود زارعیان، سید شهاب سیدمحسنی، محمدرضا کریمی، امیدعلی مسعودی، امیرمسعود امیر مظاهری، حمید شکری خانقاه، عطاالله ابطحی، مجید بوجارزاده، علی فروزفر

همچنین هیئت داوران سیزدهمین جشنواره برترین های روابط عمومی ایران، اسامی برترین های روابط عمومی را در سال 1394 اعلام کرد.

روابط عمومیها در این جشنواره، در 9 رشته و در دو سطح ملی و استانی مشارکت داشتند و از بین 166 روابط عمومی که با ارسال بیش از سه هزار و 300 اثر در این رقابت، مشارکت داشتند و در نهایت در سطح ملی 25 روابط عمومی و در سطح استانی 18 روابط عمومی و جمعاً 43 روابط عمومی به عنوان "برتر" در یکی از رشته های مذکور انتخاب و معرفی شدند.

الف- اسامی برترین های روابط عمومی ایران در سطح ملی:

رشته ارتباطات رسانه ای: وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان حفاظت محیط زیست، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی

رشته اطلاع رسانی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گروه خودروسازی سایپا، شرکت گسترش انرژی پاسارگاد، سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی

رشته توسعه فرهنگ خاص: شرکت سهامی بیمه ایران

رشته پژوهش ارتباطی: بانک توسعه تعاون، گروه خودروسازی سایپا، شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده های نفتی ایران

رشته برنامه ریزی ارتباطی: شرکت فرودگاههای کشور، شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، شرکت بیمه ملت

رشته مدیریت راهبردی: سازمان ملی استاندارد ایران، سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران، شرکت خدمات اول مخابرات

رشته خلاقیت و نوآوری: بانک کشاورزی، شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

رشته تکریم ارباب رجوع: بانک قوامین، بانک آینده

رشته ارتباطات الکترونیک:مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت

ب- اسامی برترین های روابط عمومی ایران در سطح استانی:

رشته ارتباطات رسانه ای: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران، نظام مهندسی ساختمان استان تهران، شرکت گاز استان خراسان رضوی

رشته اطلاع رسانی: شرکت آب و فاضلاب اهواز، شرکت توزیع نیروی برق شهرستان اصفهان، سازمان منطقه آزاد انزلی، رشته توسعه فرهنگ خاص، شرکت آب و فاضلاب استان تهران

رشته پژوهش ارتباطی: شرکت آب و برق خوزستان، رشته برنامه ریزی ارتباطی، شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان، شرکت توزیع برق تبریز، شرکت فولاد مبارکه اصفهان

رشته مدیریت راهبردی: شرکت توزیع برق تهران بزرگ، شرکت فولاد مبارکه اصفهان

رشته خلاقیت و نوآوری: اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر، شهرداری اصفهان

رشته تکریم ارباب رجوع: دانشگاه علوم پزشکی زنجان، رشته ارتباطات الکترونیک، اتاق بازرگانی، کشاورزی، صنایع و معادن تهران، شرکت منطقه 8 عملیات انتقال گاز

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار خبر 29 آبان 1395، کدمطلب: 1245099 ،www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین