پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۶۸۶۳
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۵
رضا مومنی مقدم گفت: فدراسیون در این چهار سال ثبات مدیریتی نداشت، وقتی داورزنی به وزارت رفت، احمد ضیایی، علی فتاحی و داوری رئیس و سرپرست فدراسیون بودند. تیم ملی هم ثبات کادر فنی نداشت و بعد هم با شیوع کرونا از اردو و تمرین خبری نبود.
شعار سال: رضا مومنی مقدم مربی و کارشناس والیبال، ناکامی تیم ملی در المپیک را به عدم ثبات مدیریت فدراسیون و سرمربی ربط می‌دهد. به نظر او برای ریشه یابی اتفاقی که در المپیک توکیو برای تیم ملی افتاد، باید به اتفاقات بعد از ریو نگاه کرد. کارشناس والیبال نه ولادیمیرآلکنو را مقصر محض ناکامی تیم ملی در المپیک می‌داند و نه فقط داورزنی رئیس فدراسیون. به نظر او دلایل و شرایط زیادی این قضیه را برای والیبال ایران رقم زد. او معتقد است، اما فدراسیون برای المپیک ۲۰۲۴ پاریس از حالا باید دست بکار شود.

چرا تیم ملی در المپیک توکیو ناکام بود؟
نباید تنها به نتایج تیم در المپیک توکیو نگاه کرد، بلکه باید ببینیم از المپیک ریو تا توکیو چه در والیبال گذشته است. فدراسیون در این چهار سال ثبات مدیریتی نداشت، وقتی داورزنی به وزارت رفت، احمد ضیایی، علی فتاحی و داوری رئیس و سرپرست فدراسیون بودند. تیم ملی هم ثبات کادر فنی نداشت و بعد هم با شیوع کرونا از اردو و تمرین خبری نبود. سعید معروف در این مدت یکسال و نیم تمرین نداشت و لیگ چین هم مدام به تعویق می‌افتاد تا در نهایت دو هفته‌ای جمع و جور شد. با وجود همه این مسائل تیم ما در لیگ ملت‌ها آن صلابت و ثبات همیشگی را نداشت. همین مساله به تیم ضربه زد.

به نظر شما تغییر سرمربی چقدر تاثیرگذار بود؟
تیم ملی والیبال با کولاکوویچ چند سالی کار کرد و نتایج خوبی مثل سکوی سوم قهرمان قهرمانان قاره ها، قهرمانی آسیا و حتی سهمیه المپیک را با او گرفت، اما با شیوع کرونا و به دلیل اینکه هیج مسابقه‌ای تا المپیک نبود، قراردادش را فسخ کردند، بعداز جلساتی که برگزار شد از بین مربی ایرانی و خارجی، ولادیمیر آلکنو انتخاب شد. در حالی ما نباید سیستم کشور‌های عربی را داشته باشیم، یعنی از مربی برای دو، سه ماه کار نتیجه بخواهیم و او هر چند اسم و رسم دار باشد، به خاطر عدم نتیجه گیری برکنار شود، درست مثل آلکنو. حتی ما وقتی ولاسکو به ایران آمد سال اول حضورش یعنی ۲۰۱۱ و۲۰۱۲ تیم ملی نتیجه نگرفت و در انتخابی المپیک به استرالیا باخت و به المپیک لندن نرفت، اما با حضور مستمر ولاسکو در تیم، آشنایی اش با روحیه وفرهنگ ما، بعداز آزمون و خطاها، تیم نتایج خوبی گرفت.

آلکنو مقصر اصلی ناکامی تیم ملی در لیگ ملت‌ها بود؟
آلکنو مقصر ناکامی تیم ملی در لیگ ملت‌ها نیست. اگر بعد از انتخاب سرمربی، اردو‌ها زودتر شروع می‌شد، حتی اردو‌های مقطعی و کوتاه مدت، مثل لهستان به آمادگی بهتر تیم کمک می‌کرد. ژاپن حریف دیرینه ما که در این یکسال و نیم دو بار تیم ملی والیبال را شکست داده، تنها به دلیل ثبات سرمربی اش یویجی ناکاگایچی و حضور فیلیپ بلن فرانسوی کنارش خوب نتیجه گرفته و حالا در رنکینگ جهانی هم جایگاهی بالاتر از تیم ما دارد. چرا که در این چهار سال اصولی کار کرده و نتیجه اش صعود از دور مقدماتی المپیک به مرحله دوم بود. در مقابل تیم ما افت خیلی بدی کرد و حالا در ردیف تیم‌های تونس و ونزوئلا قرار گرفته است.

برای نتیجه در المپیک ۲۰۲۴ پاریس چه باید کرد؟
ما باید برای المپیک پاریس از حالا برنامه ریزی سه ساله داشته باشیم، هم از نظر مدیریت و هم کادر فنی تیم ملی و تغییر نسل بازیکنان هم باید زودتر انجام شود. با تعیین تکلیف می‌توان در المپیک پاریس، نتیجه خوب که نه، اما نتیجه در خور شان والیبال ایران گرفت. البته که تیم ملی والیبال می‌تواند در پاریس هم حتی روی سکو برود، اما به شرطی که همه چیز در حد تیم‌های اول تا سوم المپیک باشد. مساله مهمی که در این چهارسال خبری از آن نبود.

با ناکامی تیم ملی در المپیک، خیلی‌ها به داورزنی رئیس فدراسیون انتقاد کردند. این مساله را چطور می‌بینید؟
متاسفانه، نبود رویکرد درست و ندادن مشاوره خوب از هیات رئیسه به رئیس فدراسیون، باعث می‌شود تا در وقت برد بگویند ما بودیم و به وقت باخت خودشان را کنار بکشند. در حالی که برد و باخت برای همه است. شانه خالی کردن از نتیجه تیم، کار غیر حرفه‌ای است. اگر اعضای هیات رئیسه درباره مساله‌ای نقد و نظری دارند باید در جلساتشان مطرح کنند تا به جمع بندی برسند، وقتی همه درباره مساله به جمع بندی رسیدند و امضا کردند، باید پای آن بایستند؛ بنابراین همه اعضای هیات رئیسه باید هم ناکامی را گردن بگیرند و هم موفقیت و البته برنامه ریزی برای وضعیت بهتر والیبال را. شاید حالا بهتر باشد که داورزنی بیشتر شفاف سازی کند، درباره اینکه همان موقع چه کسانی موافق یا مخالف آلکنو بودند.

چطور؟
فکر می‌کنم ۷۰،۸۰ درصد اعضای هیات رئیسه غیر والیبالی هستند، که بنابراین نظرات آن‌ها در باره والیبال کارشناسانه نیست. آن‌ها شاید بتوانند درباره اسپانسر و یکسری شرایط مالی فدراسیون نظر بدهند، اما درباره مسائل فنی نه. با این شرایط بهتر است هیات رئیسه فدارسیون خانه تکانی کند. به نظرم بد نیست داورزنی درباره یکسری مسائل مثل اینکه چرا برای اعضای کمیته فنی مثل بهنام محمودی حکم صادر نشده شفاف سازی کند.

حضور بهروز عطایی روی نیمکت تیم ملی والیبال را چطور می‌بینید؟
عطایی جزو مربیان خوب والیبال ایران است. اما به نظرم باید به او فرصت داده شود، تا تاثیرگذاری اش را ببینیم. او حالا هم درتیم جوانان و هم تیم ملی کار می‌کندو به طور حتم موافق و مخالف هم دارد. هرچند نتیجه با دو تیم تاثیر زیادی در آینده برای تصمیم استفاده از مربیان ایرانی دارد. چرا که فدراسیون با عملکرد او با تیم ملی در قهرمانی آسیا، می‌تواند درباره مربیان ایرانی برنامه ریزی کند.

اگر تیم ملی بدون ستاره‌ها و با ترکیب جدید در جام ملت‌های مردان آسیا با عطایی، نتیجه نگیرد، فاجعه است؟
فاجعه نیست، چرا که عطایی تیم متحول شده را دست گرفته است. تیمی با ترکیب بازیکنان جوان‌تر. البته که تیم دوم هم بازیکنان خوبی مثل میثم صالحی از ستون‌های تیم کنار میلاد عبادی پور، هست. حتی جواد کریمی پاسور تیم، یا صابر کاظمی و بردیا سعادت پشت خط زن ها، علی اصغر مجرد سرعتی زن خوبی داریم. در واقع ترکیب تیم ملی بدون با تجربه‌ها هم تیم خیلی خوبی است و ما باز هم از آن توقع تکرار قهرمانی آسیا را داریم. هر چند این رقابت‌ها در توکیو با وجود ژاپن میزبان و با تجربه چالش خیلی بزرگ و سختی برای بهروز عطایی محسوب می‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرآنلاین، تاریخ انتشار:۶ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۵۴۸۶۶۳، www.khabaronline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین