پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۴۵۸۷
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۹
رئیس سابق کمیته ملی المپیک گفت: دولت به درستی به ورزش توجه نکرد و تجهیزات ورزش‌کاران را تامین نکرده و با گمرک نیز برخورد نکرد.

شعار سال:مصطفی هاشمی‌طبا، رئیس پیشین کمیته ملی المپیک و رئیس اسبق سازمان تربیت‌بدنی کشورمان پیرامون نتایج کسب شده در المپیک توکیو اظهار داشت: به‌نظرم این المپیک هم مانند باقی المپیک‌هایمان بود و فکر می‌کنم المپیک لندن یک اتفاق خاص و خیلی خوب بود. ایران معمولا همین‌ حدود مدال کسب کرده و اتفاق عجیبی رخ نداده.

هاشمی‌طبا با اشاره به عملکرد احسان حدادی، درباره هزینه‌های انجام شده برای ورزش‌کاران ایرانی عنوان کرد: نمی‌توانیم هزینه را با نتیجه مقایسه کنیم. مثلا احسان حدادی ورزش‌کاری بود که فدراسیونش روی او قمار کرد و خب البته برنده این قمار هم نشد. اگر این‌کار را نمی‌کردند همین مردم اعتراض می‌کردند که چرا حدادی را به المپیک نفرستادید و هزینه نکردید؟ بخش کارشناسی با فضای عمومی تفاوت دارد. معلوم بود حدادی نتیجه نمی‌گیرد اما حتما فدراسیون به اجبار ریسک کرده. البته که اگر من بودم، تصمیم دیگری می‌گرفتم که ممکن بود عزیزان ناراحت شوند. این هزینه‌ها در دنیا هم مرسوم است و همه برای ورزش‌کارانشان هزینه می‌کنند تا نتیجه لازم را بگیرند.
 
او در ادامه با اشاره به مدال نقره کسب شده توسط حسن یزدانی تاکید داشت: مثال دیگر می‌شود حسن یزدانی؛ شما هر چقدر هم که برای حسن یزدانی هزینه می‌کردید، نتیجه معلوم نبود. ورزش‌کاران که با پول بیشتر قوی نمی‌شوند. در یک لحظه حریف قدرتمندش همه چیز را برگرداند و کشتی‌گیری که جلو بود، شکست خورد. هزینه لازم و حمایت لازم را از کشتی کردیم و نشد. با چک یک میلیون دلاری که قهرمان نمی‌سازند. داوران نیز حسن را اذیت کردند و درحالی‌که می‌توانستد به او در وقت اول بازی امتیاز دهند این‌کار را نکردند.
 
معاون پیشین ریاست‌جمهوری درباره نتایج والیبال و شرایط رئیس فدراسیون نیز بیان کرد: اگر از نظر قانونی و بحث بازنشستگی اتفاقی افتاده، باید بازرسان برخورد کنند ولی داورزنی شایسته بود و تلاش خودش را کرد. باید قبول کنیم که تیم ملی والیبال ما به نسبت از باقی رقبا ضعیف‌تر است و این امری طبیعی‌ست. البته که دولت هم می‌توانست بهتر به والیبال توجه کند که نکرد. من خودم هم به عنوان یک شهروند به آلکنو نقد دارم ولی خب دیگر نمی‌توان کاری کرد.
 
هاشمی‌طبا درمورد عدم توازن بودجه‌های فدراسیون‌ها اذعان داشت: حقیقت دارد که بودجه‌های فوتبالی بیش از حد معمولند اما بودجه تیم‌های فوتبالی را اسپانسر می‌دهد نه دولت و ورزش اما فدراسیون‌های دیگر به طور مستقیم از دولت بودجه می‌گیرند. البته که شاید دولت می‌توانست حتی بیشتر هم کمک کند که نکرد.
 
باسابقه‌ترین رئیس کمیته ملی المپیک درباره روند نتایج ایران در المپیک‌ها خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم به جز لندن که به‌خاطر دوپینگ‌های گسترده دیگر کشورها مدال بیشتری گرفتیم، مسیر المپیکی ما همیشه یک حد معمول بوده. ما برنامه‌ای برای المپیک نداریم و وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک از قبل برای المپیک برنامه نریختند. مدال‌هایی که ما گرفتیم، همگی بر اساس شانس و درخشش ستاره‌هایمان بوده. من سابقه حضور در چندین المپیک را دارم و در بحث مدال‌گیری ورزش‌کارانمان تجربه زیادی دارم. مثلا یک دوره در آتن فقط یک طلا داشتیم که آن‌هم هادی ساعی بود و یک دوره هم مثلا المپیک لندن ۷ طلا گرفتیم. مشکل ما برنامه ریزی‌ست و اگر هم برنامه‌ای ریخته شده باشد، به‌نظرم به درستی انجام داده نشده است.
 
هاشمی‌طبا درمورد عملکرد دولت حسن روحانی در حوزه ورزش تصریح داشت: دولت به درستی به ورزش توجه نکرد و حامی آن نبود‌. مثلا در ورزشی مثل ژیمناستیک به ورزش‌کاران و فدراسیون گفته‌اند به‌خاطر کمبود بودجه، به جای یک وسیله ۲ میلیونی بروید یک وسیله ۲۰ هزار تومانی را بخرید. یا مثلا در ورزش‌هایی هم‌چون قایق‌رانی و تیراندازی دولت به جای برخورد با گمرک و آزاد کردن وسایل و تجهیزات ورزش‌کاران، منفعل بود. باید امور را تسهیل می‌کردند تا شرایط برای ورزش‌کاران و افتخارآفرینی‌شان فراهم شود اما نشد.
 
رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی درباره این‌که دولت جدید برای ورزش باید چه‌کار کند، گفت: دولت جدید باید به مسئله ورزش در حین دانش‌آموزی و آموزش و برگزاری ورزش‌ها در آموزش و پرورش توجه ویژه‌ای کند. هرچند که این یک پروسه طولانی‌ست ولی وقتی آموزش و پرورش را جدی بگیرند در آینده می‌توانند از محصولات آن استفاده کرده و در ورزش نتیجه بگیرند.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا  ، تاریخ انتشار:  20 مرداد   1400، کدخبر: ، www.dana.ir،1757772

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین