پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۶۹۸۵
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۵
شرکت تامین‌کننده خارجی این دارو بدون هماهنگی و اطلاع شرکت سهاکیش بخشی از محموله وارداتی را به صورت ویال مایع عرضه می‌کند که بلافاصله پس از اطلاع و ارسال نامه به شرکت پخش نسبت به جمع‌آوری دارو‌های مذکور اقدام می‌کند.
شعارسال: شرکت بازرگانی سهاکیش در واکنش به خبر واردات داروی دسفرال تقلبی توسط این شرکت اعلام کرد:

دسفرال وارداتی شرکت سهاکیش از نوع پودر لیوفیلیزه بوده است که به میزان ۳۵۰ هزار عدد تائیدیه آزمایشگاه مرجع را نیز اخذ کرده است.

شرکت تامین‌کننده خارجی این دارو بدون هماهنگی و اطلاع شرکت سهاکیش بخشی از محموله وارداتی را به صورت ویال مایع عرضه می‌کند که بلافاصله پس از اطلاع و ارسال نامه به شرکت پخش نسبت به جمع‌آوری دارو‌های مذکور اقدام می‌کند. شرکت خارجی متعهد می‌شود ظرف دو هفته آینده داروی دسفرال پودر، جایگزین دارو‌های جمع‌آوری شده فوق شود و به سرعت توزیع خواهد شد.

جهت اطمینان به مصرف‌کنندگان و انجمن تالاسمی، تنها دسفرال‌های نوع لیوفیلیزه از سوی شرکت سهاکیش توزیع خواهد شد.
 
یونس عرب با اشاره به اینکه شرکت نوارتیس به تعهداتش عمل نکرد و دولت هم خیلی دیر در زمینه تخصیص ارز به این شرکت برای واردات داروی دسفرال اقدام کرد، افزود: این وضعیت باعث شد که داروی دسفرال دچار کمبود شود و سازمان غذا و دارو برای این دارو اعلام نیاز به واردات فوریتی کرد و به همین دلیل شرکت سهاکیش حدود ۱۰۰ هزار ویال از این دارو را از ترکیه وارد کرد.

وی افزود: سازمان غذا و دارو ابتدا با بررسی این دارو‌ها مجوز توزیع آن‌ها را صادر کرد، اما در ادامه متوجه وجود مشکلاتی در ارتباط با این دارو شدیم. براساس گزارش بیماران مغایرت‌هایی در ارتباط با این دارو وجود داشت. از جمله اینکه در سامانه تیتک اعلام شده بود که این دارو از نوع پودر لیوفیلیزه است، اما مشخص شد که داروی وارداتی از نوع مایع است. دسفرال سال‌ها به صورت پودر لیوفیلیزه به ایران می‌آمد. همچنین مغایرت‌هایی در بسته‌بندی این دارو وجود داشت. از جمله اینکه تاریخ مصرف روی بسته و ویال دارو با یکدیگر متفاوت بود. روی بروشور نیز غلط‌های فاحش و بی‌سابقه‌ای وجود داشت. در واقع دارو عملا متعلق به نوارتیس بود، اما متوجه تقلبی و مشکل‌دار بودن آن شدیم و در نتیجه سازمان غذا و دارو نیز پس از بررسی مجدد دستور ریکال آن را صادر کرد.

عضو هیات مدیره و دبیر انجمن تالاسمی ایران گفت: در حال حاضر بیمارانی داریم که به دلیل تقلبی بودن داروی دسفرال، سهمیه دارویی آن‌ها از بین رفته است و سازمان غذا و دارو برنامه‌ای برای جایگزینی این دارو‌ها ارائه نکرده است. به این ترتیب این بیماران عملا حدود سه ماه است که با کمبود داروی دسفرال مواجه شده‌اند و این کمبود دارو حتی از توزیع داروی تقلبی هم بدتر است.

وی با اشاره به اینکه شرکت سهاکیش داروی دسفرال مایع را از شرکت WORLD MEDICINE در ترکیه وارد کرده است، افزود: با توجه به شکایات صورت گرفته جلوی واردات محموله بعدی این دارو از این شرکت را نیز گرفتیم. بیماران زیادی با انجمن تماس گرفته‌اند و از عوارض مصرف این داروی تقلبی شکایت کرده‌اند. عوارضی از بستری شدن در CCU تا عوارض سطحی گوارشی و پوستی.

عرب تاکید کرد: از همه خنده‌دارتر اینکه در سامانه تیتک این دارو با عنوان پودر لیوفیلیزه ثبت شده، اما در واقع این دارو مایع است و این نشان می‌دهد که اصلا مدیریت درستی روی این سامانه وجود ندارد. ما می‌خواهیم علیه سازمان غذا و دارو، شرکت واردکننده و شرکت نوارتیس شکایت کنیم.

به گفته وی حدود ۱۰۰ هزار ویال از داروی تقلبی دسفرال توسط شرکت سهاکیش وارد شده بود که از میزان مصرف این دارو در کشور اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما قطعا بخشی از آن مصرف شده است.
 
 
 
دسفرال وارداتی توسط هلال احمر تقلبی از آب درآمد و ریکال شد! + جوابیه
 
 
 
دسفرال وارداتی توسط هلال احمر تقلبی از آب درآمد و ریکال شد! + جوابیه
 
 
دسفرال وارداتی توسط هلال احمر تقلبی از آب درآمد و ریکال شد! + جوابیه
 
 
دسفرال وارداتی توسط هلال احمر تقلبی از آب درآمد و ریکال شد! + جوابیه
 
 
 
دسفرال وارداتی توسط هلال احمر تقلبی از آب درآمد و ریکال شد! + جوابیه
 
 
 
دسفرال وارداتی توسط هلال احمر تقلبی از آب درآمد و ریکال شد! + جوابیه

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از فانا، تاریخ انتشار:
۶ و۷ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۳۷۵۳۴و   ۳۷۵۱۳، /phana.ir/
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین