پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۷۸۲
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۷
رئیس پیشین کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر «بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور» گفت: این امر در وهله اول نیازمند باور مسئولان به قدرت جهانی اسلام و قرآن است و در درجه دوم باید اقدامات قاطع و جدی برای ترویج فرهنگ و سبک زندگی دینی و مقابله با فرهنگ و سبک زندگی غربی انجام شود و لذا در سطوح بالای فرهنگی کشور باید از افراد متخصص و انقلابی حوزه و دانشگاه استفاده کرد.
شعار سال: رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات‌شان در اولین دیدار با هیئت دولت سیزدهم به مسئله فرهنگ اشاره کرده و فرمودند: «ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد. ما مشکل داریم در ساختار فرهنگی کشور؛ و یک حرکت انقلابی لازم است. البتّه «حرکت انقلابی» یعنی خردمندانه و عاقلانه. معنای «انقلابی بودن» بی‌هوا حرکت کردن و بی‌حساب حرکت کردن نیست. [حرکت]انقلابی باید باشد، بنیانی باید حرکت بشود، در عین حال برخاسته از اندیشه و حکمت باشد. فرهنگ واقعاً زیربنا است؛ خیلی از این خطا‌هایی که ما در بخش‌های مختلف انجام می‌دهیم، ناشی از فرهنگ حاکم بر ذهن ما است. اگر ما اسراف داریم، اگر ما تقلید کورکورانه داریم، اگر ما سبک زندگی غلط داریم، این‌ها ناشی از مشکلات فرهنگی است؛ فرهنگِ حاکم بر ذهن‌ها است که در عمل، این مشکلات را به وجود می‌آورد. زندگی‌های تقلیدی، زندگی‌های تجمّلاتی و اشرافی‌گری، غالباً منشأ و ریشه فرهنگی دارد. در واقع نرم‌افزار این حوادث، فرهنگ کشور و فرهنگ حاکم غلط و انحرافی‌ای است که بر بعضی ذهن‌ها مسلّط است.»

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد سالک، عضو جامعه روحانیت مبارز و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نهم، در گفتگو با ایکنا، درباره چرایی تأکید رهبر معظم انقلاب بر بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور گفت: بیانات رهبر معظم انقلاب در اولین دیدار هیئت دولت سیزدهم در حقیقت یک منشور برنامه‌ریزی شده در موضوعات مختلف و بر اساس اولویت‌ها برای دولت بود و این اعضای دولت هستند که متناسب با تخصص و حوزه مأموریتی خود باید از مفاد این منشور استفاده کنند.

وی با اشاره به ضربه سخت وارده به دین و فرهنگ در هشت سال گذشته گفت: آثار این ضربه را در گسترش سبک زندگی غربی در میان مردم می‌توان مشاهده کرد و نوع رفتار، پوشش و ارتباطات اجتماعی در قالب مسائلی مانند بدحجابی، سگ‌گردانی و تمایل به داشتن سگ و کاهش تمایل به ازدواج صحیح و فرزندآوری از نمود‌های بارز این مسئله است در حالی که خود غرب امروز گرفتار این سبک زندگی است.

حجت‌الاسلام سالک اظهار کرد: متأسفانه این وضعیت نامطلوب فرهنگی در سایه عدم مدیریت فضای مجازی و رها کردن این فضا از سوی دولت رخ داده که باعث شده بخشی از مردم ما غرب را بهشت برین خود تصور کنند در حالی که فساد پشت پرده آن بسیار عمیق است، لذا فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره بازسازی انقلابی حوزه فرهنگ مبتنی بر توصیه هفتم بیانیه گام دوم انقلاب، مربوط به سبک زندگی اسلامی، است که باید توسط دستگاه‌های فرهنگی احیا شود.

وی با بیان اینکه این امر نیازمند یک عزم ملی است، گفت: این عزم ملی باید در دولت و مجلس شکل قانونی و اجرایی پیدا کند و مردم از طریق رسانه‌ها نسبت به آثار مثبت سبک زندگی اسلامی و تبعات منفی سبک زندگی غربی توجیه و اقناع شوند. این توجیه کردن مردم و فرهنگ‌سازی رسالت تمام دستگاه‌های فرهنگی است.

توجه دولت به پیوست فرهنگی و پیوست عدالت در لوایح و مصوبات

عضو پیشین کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: علاوه بر این مسئله، در ماده ۲ برنامه پنجم توسعه کل کشور بر برخورداری همه طرح‌ها و برنامه‌ها از «پیوست فرهنگی» تأکید شده بود که متأسفانه دستگاه‌ها زیر بار تنظیم این پیوست نمی‌رفتند، اما رهبر معظم انقلاب در این دیدار پیوست جدیدی را اعلام کردند و فرمودند مصوبات و لوایح دولت، باید «پیوست عدالت» داشته باشند.

عضو جامعه روحانیت مبارز افزود: قطعاً پیوست عدالت با یک پیوست فرهنگی می‌تواند پاسخگوی نیاز روز باشد. به عبارتی متن عدالت، فرهنگ دینی است که همان قرار دادن هر چیز در سر جای خودش است و مسئولان دولت باید باور کنند که فرهنگ زیرساخت صنعت، تولید و خدمات است.

خروج دولت از وضعیت تصمیم‌گیری جزیره‌ای

حجت‌الاسلام سالک درباره اقداماتی که دولت سیزدهم در راستای تحقق بیانات رهبر معظم انقلاب به ویژه در حوزه فرهنگ انجام دهد، گفت: اولین و مهمترین اقدام این است که دولت باید از حالت جزیره‌ای و بخشی‌نگری خارج شود. الان مشکل این است که برای نمونه در حوزه صنعت وزارتخانه‌ها بخشنامه‌های مختلفی صادر می‌کنند که بعضاً در تعارض و تضاد با هم است و این مسئله تولیدکننده و کارآفرین را گرفتار این تعدد بخشنامه‌ها و بوروکراسی پیچیده و ناکارآمد می‌کند و این امر به رشد تولید ملی و حتی فرهنگ ضربه می‌زند.

وی تصریح کرد: رئیس‌جمهور باید این وضعیت تصمیم‌گیری جزیره‌ای دولت را جمع کرده و یک هماهنگی حداکثری میان وزارتخانه‌ها ایجاد کنند تا یک بخشنامه در یک موضوع به منزله نظر نهایی دولت صادر شود و یک ثبات مطلوب در اقتصاد، فرهنگ، تولید و ... شکل بگیرد.

ارتقای فرهنگ دینی با شکل‌گیری مدیریت بومی فضای مجازی

حجت‌الاسلام سالک بیان کرد: دومین اقدام دولت که مربوط به حوزه فرهنگ است شکل دادن به مدیریت بومی فضای مجازی و اجرای دستورات رهبری در زمینه شبکه ملی اطلاعات است. دولت در این راستا باید به پیام‌رسان‌های داخلی کمک کند تا مهاجرت مردم با اعتماد به این پیام‌رسان‌ها شکل بگیرد و میزان استفاده از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی به حداقل برسد. این امر نقش اساسی در ارتقای فرهنگ دینی جامعه خواهد داشت و الا ابتذال موجود در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی آمریکایی و صهیونیستی بیش از این به فرهنگ دینی و اسلامی ضربه می‌زند.

سالک درباره الزامات و ابزار‌های بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور گفت: اگر اقتصاد و فرهنگ را دو اولویت اصلی کشور بدانیم، بخشی از تحول در حوزه اقتصاد از مسیر فرهنگ می‌گذرد و دولت باید با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، فرهنگ اقتصاد مقاومتی را در جامعه اشاعه دهد که اتفاقا ماده ۲۰ و ۲۱ این سیاست‌هاست؛ این وظیفه تمام دستگاه‌های اجرایی در کنار نهاد‌های فرهنگی است.

وظیفه مهم کمیسیون فرهنگی در مسیر بازسازی انقلابی حوزه فرهنگ

وی با اشاره به وظایف مهم کمیسیون فرهنگی مجلس در این رابطه گفت: کمیسیون فرهنگی باید با برگزاری جلسه با تمام دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغی یک آسیب‌شناسی جامع از وضعیت فرهنگی کشور انجام دهد و براساس مسائل ضابطه‌مند و قانونی برای هر دستگاه و جلوگیری از موازی‌کاری و تحمیل هزینه‌های اضافی، این دستگاه‌ها را برای این بازسازی انقلابی سازماندهی کند.

حجت‌الاسلام سالک با تأکید بر اینکه بازسازی انقلابی حوزه فرهنگ، نیاز به نیرو‌های متناسب با این اقدام دارد، گفت: باید متخصصان فرهنگی و دین‌شناسانی که با عمق معارف دینی آشنا و از طرفی مسلط به ادبیات و علم روز هستند، به کار گرفته شوند تا تصمیمات انقلابی به همان تعبیر رهبر معظم انقلاب عقلانی و خردمندانه باشد.

دولت و مجلس حمایت از گروه‌های فرهنگی انقلابی را جدی بگیرند

حجت‌الاسلام سالک درباره نقش گروه‌های مردمی انقلابی فعال در حوزه فرهنگ در بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور گفت: در دوره‌ای که رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بودم حدود ۲۶۵ مرکز فرهنگی مردمی خودجوش را شناسایی کردیم و با آن‌ها در کمیسیون جلساتی برگزار کردیم و جدول ۱۷ لایحه بودجه را برای حمایت از این نهاد‌ها و گروه‌های فرهنگی تنظیم کردیم. امروز کمیسیون فرهنگی باید این اسناد را مبنا قرار دهد و به فرمان هفت ماده‌ای رهبر معظم انقلاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۹۳به ویژه مواد ۲ و ۳ آن که استفاده از جوانان مؤمن انقلابی، حمایت از فعالیت‌های آن‌ها در عرصه فرهنگ و برداشتن موانع از سر راه آنهاست، توجه کند.

وی ابراز کرد: کمیسیون فرهنگی این رسالت مهم را بر عهده دارد که با هماهنگی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱، حمایت مؤثری از این نهاد‌ها انجام دهد و این به معنی تحقق مشارکت مردم در حوزه فرهنگ است؛ لذا مشکلی به لحاظ قانونی و اسناد بالادستی نداریم و مشکل اول باور نداشتن مسئولان به اهمیت حوزه فرهنگ است. مجموعه مسئولان باید باور داشته باشند که اسلام و معارف قرآنی می‌توانند جهانی شده و بر دنیا حاکم شوند و این باور هم نباید فقط لفظی باشد. اگر مسئولان به این امر باور و اعتقاد داشته باشند زیرمجموعه‌ها نیز راه می‌افتند و اشکال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی دیگر از نهاد‌های فرهنگی همین امر است.

رئیس کمیسیون فرهنگی در مجلس نهم با بیان اینکه مشکل دوم عدم اقدامات قاطع و جدی برای مقابله با فرهنگ غربی و سبک زندگی غیر دینی است، گفت: البته این نیازمند تدبیر، تفهیم و برنامه‌ریزی است و در حوزه فرهنگ نمی‌توان چماقی برخورد کرد و برای همین در سطوح بالای حوزه فرهنگ باید از افراد متخصص و انقلابی حوزه و دانشگاه استفاده کرد و این‌ها رقم‌زننده همان عزم ملی برای تحول اساسی در ساختار فرهنگی کشور است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایکنا، تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۰، کد خبر: ۳۹۹۴۸۹۸، iqna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین