پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۸۶۹
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که برجام یک تعهد همه جانبه‌ی بین‌المللی است گفت: تغییر و تحول در آمریکا ارتباطی به اجرای برجام ندارد کما این که این آمریکا است که با ا انجام هر اقدامی در انزوا قرار می‌گیرد و ما نگران خود نیستیم.

شعار سال:

کمال دهقانی ، با اشاره به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تاثیر آن دراجرای برجام گفت: برجام یک قرارداد بین‌المللی است و تنها قرارداد بین ایران و آمریکا نیست و اتحادیه‌ی اروپا و قدرت‌های شورای امنیت و آلمان نیز در آن توافق حضور دارند که بر مبنای آن قطعنامه‌ی 2231 صادر شد و این خود نشان می‌دهد که این تعهد چند جانبه بین‌المللی است.

وی با تاکید بر این که با تغییر و تحول در یک کشور، نمی‌توان خدشه‌ای به این قرارداد وارد کرد افزود: آمریکا در عرصه‌ی روابط بین‌المللی همچون سایر کشورها به دنبال منافع خود است و طبیعتا برای رسیدن به این منافع باید پایبند به توافقات و قراردادهای بین‌المللی باشد. ممکن است خیلی از مسائل در شعارها و تبلیغات انتخاباتی مطرح شود ولی طبیعتا کسی که رئیس جمهور یک کشور قدرتمند می‌شودبا اطلاعات و واقعیات موجود اقداماتش را انجام می‌دهد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: در هر صورت اگر آمریکا هر اقدامی انجام دهد ما نگرانی نداریم چون در نهایت این آمریکا است که در انزوا قرار می‌گیرد و به ضرر منافعش تمام می‌شود.

به گفته‌ی وی، برجام رویه‌ی خود را دارد و ایران نیز بر اساس قانون مصوب مجلس در مورد انجام اجرای اقدامات متقابل و متناسب اقداماتی را انجام می‌دهد. قطعا تغییر و تحول در دولت و کشوری نباید بنای موضع گیری درباره‌ی این گونه موارد شود.

دهقانی در مورد تاثیر ریاست جمهوری آمریکا بر حمایت دولتی ایالات متحده از عربستان و اقداماتش در منطقه گفت: موضوع عربستان تنها مربوط به ترامپ نیست و کل کشورهای غربی متوجه اشتباهات استراتژی و دخالت‌های بی مورد عربستان در پرورش تروریسم شده است.

وی گفت: عربستان در طول سالهای گذشته با اتکا به درآمد نفتی و رشد و توسعه‌ی فرهنگ افراطی و تکفیری پول خرج کرده و اقداماتی همچون حمله به یمن و اتفاقات 11 سپتامبر را رقم زده که عمده تروریست‌های آن تابعیت سعودی داشتند.

وی ادامه داد: اکثر تحلیلگران بر این باورند که عربستان سیاست‌های اشتباهی را در پیش گرفته و به نظر می‌رسد که این کشور نیز متوجه اشتباهات استراتژیک خود در حمله به یمن شده است که در نهایت منجر به شکست آنها شد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در دولت اوباما نیز از سیاست‌های عربستان انتقاد شد و باعث سردی روابط بین عربستان و آمریکا گردید گفت: عربستان برای حفظ امنیتش به کشورهای غربی متکی است و امنیت ذاتی ندارد و وضعیتش در آینده مشخص نیست، به طور کلی در آینده نزدیک دیگر هیچ کشوری تمایل به حمایت از عربستان ندارد و در مورد نحوه مواجهه ترامپ با عربستان نیز می‌توان در آینده ارزیابی و تحلیل کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 19 آبان 1395، کد مطلب: 95081913523   : www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین