پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۰۳
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
آلودگی محیطی و بوی تعفن ناشی از زهکش روباز و فاضلابی سیاه منصور دزفول چندین دهه است که در این شهر به یک بحران زیست محیطی برای مردمانش تبدیل شده است.
شعارسال: «در خانه هم از بوی تعفن آرامش نداریم»، این جمله را احمد شهروند ساکن شهر سیاه منصور دزفول می گوید.

کافیست اهل دزفول باشی و نام شهر سیاه منصور را بشنوی تا بی هیچ تاملی بوی بد و تعفن مانندی که گریبان این شهر را گرفته برایت تداعی شود. بوی بدی که حتی کابوس رانندگان عبوری از سیاه منصور شده چه رسد به مردمانی که سالهاست با این بوی نامطبوع زندگی کرده اند. مردمانی که از این بو بلکه به بی نتیجه بودن اعتراض هایشان و مظلومیت نفس هایشان گله دارند و ریه هایی که دیگر طعم هوای پاک و خوشبو را به فراموشی سپرده اند.

سیاه منصور یکی از ۹ شهر اقماری دزفول است که با وجود حضور در بخش مرکزی اما مرکز ثقل سه بخش مرکزی، چغامیش و سردشت است و فاصله این منطقه که سه سال از تبدیل آن به شهر می گذرد از دزفول پنج کیلومتر است اما از چنان مشکلات جدی و تهدیدآمیزی رنج می برد که گویی سایه واژه شهر بر مردمانش سنگینی می کند.

زهکش ۲.۵ کیلومتری سیاه منصور سالهاست که به محل ورود فاضلاب انسانی زندان و فاضلاب صنعتی کارخانه خمیرمایه و فاضلاب بخشی از مناطق دزفول تبدیل شده است. هر چند ورود فاضلاب این زهکش به رودخانه فصلی گلال سیاه منصور موجب شده مردمان و کشاورزان روستاهای پایین دست سیاه منصور نیز در این درد بزرگ زیست محیطی سهیم باشند و هر روز با آلودگی ها و بیماری های ناشی از آن دست و پنجه نرم کنند.

* بوی نامطبوع قابل تحمل نیست

احمد شهروند سیاه منصوری در همین رابطه اظهار می کند: بوی بد فاضلاب زهکش از هواکش کولر نیز وارد منازلمان می شود و هیچ گونه آرامشی برای ما نگذاشته است.

وی می افزاید: هنگام غروب و به ویژه زمانی که فاضلاب به داخل زهکش ریخته می شود این بو بیشتر می شود که قابل تحمل نیست.

این شهروند سیاه منصوری با بیان اینکه در این فاضلاب بیماری ها و میکروب های زیادی وجود دارد که سلامت ما و فرزندانمان را تهدید می کند، می گوید: این فاضلاب از وسط مسیر مدارس و منزل های مسکونی عبور می کند و باعث شده در تمام لحظه ها سلامتی ما تهدید شود .

احمد در ادامه خطاب به مسئولان عنوان می کند: سالهاست بزرگترین آرزوی اهالی سیاه منصور رفع این مشکل و استشمام بوی خوب است اما گویا مسئولان سلامتی و آرزویی که حق طبیعی ما است اصلا برایشان ارزشی ندارد. حال می خواهم ببینم کدام یک از مسئولان توان یک روز زندگی در این وضعیت را دارند.

* زندگی برای شهروندان سخت شده است

شهردار سیاه منصور نیز اظهار می کند: متاسفانه توسعه شهری سیاه منصور محدود شده و زهکش این شهر به دلیل ساختارهای صنعتی که در منطقه ایجاد شده و عدم رعایت قوانین پسماند به یک فاضلاب شهری تبدیل شده است.

امید حیدری می افزاید: فاضلاب زندان دزفول، فاضلاب چندین کارخانه و شرکت تولیدی از جمله کارخانه خمیرمایه و فاضلاب بخش شرقی دزفول به دلیل عدم برخورداری از پمپ خانه فاضلاب به زهکش سیاه منصور وارد می شود.

وی تصریح می کند: این فاضلاب پس از ورود به زهکش سیاه منصور به رودخانه فصلی این شهر یعنی رودخانه گلال سرازیر می شود که در مسیر این رودخانه ۵۰ هزار نفر از مردمان مناطق روستایی ساکن هستند و زمین های کشاورزی زیادی از این زهکش تامین آب می شوند.

شهردار سیاه منصور دزفول با بیان اینکه بوی نامطبوع این زهکش آلوده به مواد سمی و صنعتی خطرناک است که ساکنان شهر سیاه منصور را به ستوه آورده و زندگی را برای آنان سخت کرده، ادامه می دهد: شدت آلودگی و بوی تعفن ناشی از فاضلاب صنعتی و انسانی زندگی در این شهر را سخت کرده است.

* آسیب دیدن کولرها به دلیل اسید فاضلاب

حیدری عنوان می کند: شدت آلودگی صنعتی زهکش فاضلاب شهر سیاه منصور به حدی است که به دلیل اسیدی بودن و متصاعد شدن بخار سمی از آن حتی کولرهای گازی اهالی این شهر نیز آسیب دیده و رادیاتور آنها سوراخ می شود و مردم این منطقه همواره در پی صرف هزینه برای تعمیر کولرهای خود هستند.

وی با بیان اینکه تنها راهکار حل مشکل آلودگی ناشی از زهکش این شهر اجرای طرح فاضلاب و ساماندهی آن است، ادامه می دهد: مدیران شهرستان وعده داده اند که تا اواخر مردادماه جاری فاز اول تصفیه خانه کارخانه خمیرمایه راه اندازی می شود اما در خصوص فاضلاب زندان ما همواره با پاسخ نبود اعتبار مواجه بوده ایم.

* اعتبار ملی تامین شود

شهردار سیاه منصور اظهار می کند: اعلام آمادگی کرده ایم تا برای تامین هزینه ورود فاضلاب انسانی زندان به چاه های سنتی برای کاهش موقتی این معضل همکاری کنیم اما به طور کلی معضل زهکش سیاه منصور یک معضل فراشهرستانی است و با توجه به اینکه زندان فجر مربوط به شمال خوزستان است باید از اعتبارات شمال خوزستان برای این مشکل استفاده کرد.

حیدری تقاضا می کند که مسئولان شهرستان و استان به ویژه فرماندار، نماینده دزفول در مجلس و استاندار از طریق بودجه های ملی در پی رفع این مشکل برآیند چرا که بودجه شهرستانی و استانی کفاف حل این موضوع را نمی کند.

* رفع مشکل نیازمند ۳۰ میلیارد تومان است

وی اعتبار مورد نیاز برای رفع مقدماتی مشکل زهکش سیاه منصور را بیش از ۱۰ میلیارد تومان برشمرد و گفت: در حالی که رفع کامل و بدون نقص مشکل مذکور اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان را طلب می کند ضمن اینکه ما قول می دهیم در صورت تامین بودجه اولیه در کمتر از سه ماه اقدامات اجرایی را حداقل برای رفع بوی نامطبوع انجام دهیم.

حیدری همچنین با بیان اینکه برخی کشاورزان پایین دست رودخانه فصلی گلال از فاضلاب آلوده این زهکش برای آبیاری مزارع کشاورزی و شستشوی محصولات کشاورزی استفاده می کنند، اضافه می کند: این زهکش ۲.۵ کیلومتری از سه راهی سیاه منصور آغاز و به سه راهی حمزه ختم می شود ضمن اینکه روستاهای زیادی از جمله علی شلگهی و اسلام آباد در پایین دست رودخانه فصلی سیاه منصور که فاضلاب زهکش وارد آن می شود قرار دارند.

شهردار سیاه منصور همچنین با اشاره به مشکلات متعدد این شهر، می افزاید: در دو سال گذشته خدمات زیادی از جمله آسفالت، جدول کشی، روشنایی معابر و ورودی شهر و ایجاد یک زمین چمن در این شهر توسط شهرداری و شورای شهر صورت گرفته اما اهالی سیاه منصور بزرگترین خواسته خود را حل معضل زهکش و رفع این بوی بد عنوان می کنند.

حیدری عنوان می کند: مردم این شهر چه گناهی کرده اند که بخاطر توسعه کارخانه ها و شهرک های صنعتی و ساخت و سازهای غیرمجاز که سیاه منصور هیچ سهمی از آنها ندارد باید تاوان بدهند.

وی تاکید می کند: معضلات زیرساختی سیاه منصور و از جمله مشکل زهکش فاضلاب روباز آنقدر زیاد و بزرگ هستند که با اعتبارات ناچیز سیاه منصور و اعتبارات بحران استانی قابل حل نیستند بنابراین تنها راه حل همیشگی این معضل زهکش تامین و تخصیص بودجه از طریق ملی است که امیدوار هستیم مسئولان پس از ۲۰ سال از وجود این بوی نامطبوع به فکر رفع دائمی آن برآیند.

* بی توجهی مسئولان ادامه دارد

عضو شورای شهر سیاه منصور نیز اظهار می کند: پنج دوره است که در شوراهای مختلف مشغول خدمت به مردم سیاه منصور هستم. در تمام این سالها از راه های مختلف پیگیر رفع مشکل آلودگی و بوی بد زهکش سیاه منصور هستیم اما متاسفانه کوچکترین همکاری با ما نمی شود.

عزت الله صادق منصوری می افزاید: از ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته معضل زهکش و بوی بد آن گریبان مردم این منطقه را گرفته است اما تا کنون هیچ مسئولی درصدد رفع این مشکل برنیامده، امیدوار هستیم حال که احساس مسئولیتی در قبال دردهای مردم سیاه منصور ندارند حداقل از خدا بترسند.

وی ادامه می دهد: مردم سیاه منصور، مردمان نجیب و زحمتکشی هستند که واقعا این مشکل و بحران بزرگ زیست محیطی شایسته آنها نیست و هر روز بیشتر از، روز قبل سلامت مردم این منطقه تهدید می شود.

این عضو شورای شهر همچنین اضافه می کند: آلودگی فاضلاب این زهکش، بیماری های بسیار زیادی را برای اهالی سیاه منصور به دنبال داشته چرا که مطابق با برخی شنیده ها بیش از ۸۰ نوع مرض و انگل در این فاضلاب وجود دارد.

* مقصران بحران زیست محیطی سیاه منصور

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با آلودگی زیست محیطی ناشی از زهکش فاضلابی سیاه منصور اظهار می کند: در زهکش فاضلاب شهر سیاه منصور علاوه بر فاضلاب انسانی ندامتگاه دزفول، فاضلاب شهری و فاضلاب صنعتی شهرک های صنعتی نیز سرریز شده ضمن اینکه این زهکش در انتها به رودخانه فصلی ریخته می شود که مشکلات زیست محیطی فراوانی برای منطقه ایجاد کرده است.

عباس پاپی زاده افزود: اداره آب و فاضلاب، شرکت شهرک های صنعتی، شهرداری دزفول و سازمان آب مقصران بحران کنونی زهکش فاضلاب سیاه منصور هستند.

* تاکید به رفع بحران

وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با شهرداران شهرهای مسیر زهکش سیاه منصور و بازدید استاندار خوزستان از این زهکش عنوان می کند: استاندار خوزستان در بازدید خود از زهکش این فاضلاب نسبت به تکمیل تصفیه خانه فاضلاب کارخانه خمیر مایه تاکید کرد.

پاپی زاده یادآور می شود: در این بازدید استاندار خوزستان همچنین قول پرداخت نیمی از اعتبار مورد نیاز برای ساماندهی زهکش فاضلاب کوی آیت الله مدرس دزفول که به زهکش سیاه منصور نیز واریز می شود را داد ضمن اینکه مقرر شد شهردار دزفول اجرای قطعه اول این زهکش در کوی مدرس را آغاز کند که ما نیز با توجه به همت شهرداری دزفول به آنها در جهت رفع این معضل کمک شایانی از نظر اعتبارات خواهیم کرد.

* منفعل عمل کردن شهرداری سیاه منصور

وی با انتقاد از منفعل عمل کردن شهرداری سیاه منصور نسبت به رفع این مشکل، گفت: مسئولان شهرداری دزفول هنوز هیچ اقدام عملی انجام نداده اند پس تا زمانی که هیچ اقدامی در جهت اجرای طرح برای رفع مشکل مذکور نکرده اند در انتظار مساعدت دیگر مسئولان نباشند.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی، صحبت های اخیر مسئولان شهرداری سیاه منصور را فرافکنی و سیاه نمایی عنوان کرد و افزود: در چهار سال گذشته ما حتی دستگاه قضایی را نیز برای برخورد با عاملان این بحران زیست محیطی وارد عمل کرده ایم اما شهرداری سیاه منصور عملا کم کاری کرده است.

پاپی زاده با بیان اینکه در گذشته چنین مشکل زیست محیطی برای شهر شمس آباد دزفول نیز رخ داده بود، تصریح می کند: مسئولان شهرداری شمس آباد با جدیت تمام در پی رفع مشکل برآمدند و ما نیز با تمام توان از نظر مالی به آنها کمک کردیم. در واقع آنها کاری را آغاز کردند و سپس از ما تقاضای مساعدت کردند، بنابراین شهرداری سیاه منصور نیز ابتدا به صورت عملی در پی رفع این بحران زیست محیطی برآید تا ما نیز بتوانیم با مشاهده عملیات، به صورت کارساز از نظر مالی آنها را مساعدت کنیم.

* لزوم ورود آب و فاضلاب خوزستان

معاون عمرانی استاندار خوزستان نیز پیرامون معضل زیست محیطی شهر سیاه منصور دزفول اظهار می کند: بر اساس آخرین پیگیری استاندار خوزستان با وزیر نیرو قرار است یک میلیارد دلار جهت حل مشکلات فاضلاب شهرهای استان اختصاص دهند که قدم مثبتی جهت حل مشکل این مناطق است.

احمد سیاحی می افزاید: این موضوع باید از طریق اعتبارات استانی پیگیری و حل شود، اعتبارات شهرداری سیاه منصور پاسخگوی حل این معضل نیست.

وی عنوان می کند: با توجه به اینکه این مشکل بر اثر ورود فاضلاب های شهری و صنعتی به زهکش کشاورزی ایجاد شده و متعاقب آن مشکلات زیست محیطی بسیاری برای مردم منطقه به وجود آورده است، شرکت آب و فاضلاب استان باید به طور جدی برای حل آن اقدام کند و ما این موضوع را پیگیری می کنیم، اوایل هفته آینده یک گروه کارشناسی به محل اعزام می شود.

عوامل شبکه بهداشت سیاه منصور در رابطه با مشکلات و بیماری های ناشی از این زهکش فاضلاب آلوده حاضر به گفتگو نشدند.

* از وعده تا عمل مسئولان

نبود فضاهای فرهنگی، تفریحی، ورزشی، کمبود فضاهای آموزشی، ساخت و سازهای غیرمجاز، بیکاری و عواقب اجتماعی آن، عدم پیشرفت های عمرانی به دلیل مشخص نبودن حریم شهری، عدم برخورداری از آب شرب سالم و کافی و دست آخر بحران زیست محیطی مذکور که انواع بیماری ها را در خود دارد، مشکلاتی هستند که هر کدام در مقاطع زمانی مختلف در سیاه منصور دزفول بروز کرده و در پس بی توجهی و پاس کاری های مسئولان اکنون به کوهی از مشکلات تبدیل شده اند که مشخص نیست تیشه رفع آنها چه زمانی قرار است زده شود.

بحران زیست محیطی ناشی از زهکش فاضلابی روباز که سیاه منصور را به شهر «بو» معروف کرده چندین دهه است که این شهر را به یک شهر با دید منفی برای مردم مناطق مختلف شهرستان تبدیل کرده است. مشکلی که بزرگی آن به اندازه سلامت جان ۱۰ هزار انسان است اما در تمام این سال ها مسئولان چشمان خود را بر روی این درد بزرگ بسته اند و لجبازی های سیاسی، بهانه های مالی و پاس دادن هایشان آرامش و سلامت مردمان این دیار را قربانی کرده است.

در چند سال اخیر بارها جلساتی در شهرستان برای رفع این معضل برگزار شده، جلساتی که خروجی آن تنها چند مصوبه بدون عمل و بدون سود است، اما چند روزی است که رسانه ها در یک حرکت جمعی در پی اعتراض به این بحران زیست محیطی و همدردی با اهالی سیاه منصور بر آمده اند تا شاید مرهمی باشد بر دردهای چندین ساله آنها و تلنگری به مسئولان که قریب به ۴۰ سال است این درد زیست محیطی و غم بزرگ مردمان سیاه منصور را می بینند و حتی می گویند اما کاری نمی کنند بحرانی که اگر از همان سال های پیش برطرف می شد اکنون نه تنها این همه فاجعه زیست محیطی به بار نمی آورد بلکه به هزینه بسیار کمتری نیز برای رفع شدن نیاز داشت.

حال باید منتظر ماند و دید وعده های تکراری مسئولان شهری و استانی چه زمانی رنگ حقیقت به خود می گیرد و مردمان سیاه منصور چه زمانی باید برای برخورداری از هوای مطبوع و قدم زدن با آرامش و بی دغدغه در خیابان های شهر خود جشن بگیرند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری Bhse ، تاریخ انتشار: 19 مرداد 1395، کدخبر: -، www.bhse.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین