پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۷۲۷
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۷
کمبود تراشه در جهان به دنبال شیوع کرونا و به تبع آن، تعطیلی کارخانه‌ها و افزایش میزان تقاضای جهانی، علاوه بر تولیدکنندگان کامپیوتر‌ها و گوشی‌های هوشمند، خودروسازان را نیز به دردسر انداخته است و حالا اتحادیه اروپا برنامه‌هایی برای کمک به تولیدکنندگان خود دارد. این اتحادیه «قانون تراشه ها» (Chips Act) را تصویب کرده است تا اروپا بتواند در حوزه تولید تراشه‌ها و قطعات الکترونیکی و نیمه هادی مورد نیاز، خودکفا شود.

شعار سال: پس از آنکه کمبود جهانی تراشه‌ها و قطعات نیمه‌هادی، خطرات ناشی از اتکا به تأمین‌کنندگان آسیایی و امریکایی را پررنگ‌تر کرد، کمیسیون اروپا برنامه‌هایی برای «اکوسیستم» جدید تراشه‌سازی اعلام کرد تا اتحادیه اروپا را رقابتی و خودکفا نگه دارد. این اقدام اتحادیه اروپا پس از آن صورت گرفت که واشنگتن سال گذشته «قانون تراشه برای امریکا» را با اهداف مشابه تعیین کرد. ایالات متحده سال گذشته قانون CHIPS for America خود را با هدف افزایش توانایی خود در رقابت با فناوری‌های چینی اعلام کرد.

نیویورک تایمز در گزارشی یادآور شده است با وجود تلاش‌های اروپا برای یکه تازی در این امر، موانع زیادی بر سر راه دارد. یکی از این موانع، عدم دسترسی اروپا به مواد معدنی کمیاب است و این مواد را باید خارج از اتحادیه جست‌و‌جو کند. بی‌علاقه بودن شرکت‌های بزرگ به سرمایه‌گذاری سنگین در این مسیر هم یکی دیگر از مشکلات اتحادیه اروپاست که با آن دست و پنجه نرم می‌کند، اما به هرحال اتحادیه اروپا از قوانین جدید برای افزایش انعطاف‌پذیری و حاکمیت در زنجیره‌های تأمین نیمه‌هادی منطقه‌ای استفاده خواهد کرد.

تولید تراشه، جزء حیاتی استراتژی دیجیتال اروپا

به‌تازگی رئیس اتحادیه اروپا در یک سخنرانی از «قانون آینده تراشه اروپایی» خبر داده است. «اورزولا فن درلاین» که ریاست کمیسیون اروپا را به عهده دارد، یادآورشد: حالا دیگر خودکفایی بیشتر در تولید تراشه، جزء کلیدی و حیاتی استراتژی دیجیتالی اتحادیه اروپا به‌شمار می‌رود. وی کمبود جهانی تراشه در جهان در دوران شیوع کرونا را گواه نگرانی‌های خود قرار داد و یادآورشد: چنین شرایطی منجر به کندشدن تولید طیف وسیعی از محصولاتی شده است که از تراشه‌ها برای پردازش داده‌ها استفاده می‌کنند. این محصولات از خودروها و قطارها گرفته تا تلفن‌های هوشمند و سایر لوازم الکترونیکی مصرفی، مورد استفاده هستند و نمی‌توان نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بود. دامنه گسترده استفاده از تراشه‌ها در محصولات فناورانه امروز، زمینه ساز نگرانی اصلی قانونگذاران اتحادیه اروپا درباره ظرفیت اروپا برای تولید تراشه بوده است به‌همین دلیل هم تلاش کردیم تمرکز بیشتری بر آن داشته باشیم.

رئیس اتحادیه اروپا گفت: بدون تراشه‌ها عملاً هیچ دستگاه یا محصول دیجیتالی هم در جهان وجود ندارد. درهمین زمانی که ما صحبت می‌کنیم، تمام خطوط تولید درحال فعالیتند اما باوجود افزایش چشمگیر میزان تقاضا، این تولید با سرعت بسیارکم انجام می‌شود و دلیل اصلی آن نیز به کمبود تراشه‌ها و قطعات نیمه هادی بازمی‌گردد.
ازسوی دیگر آمار و تحقیقات ما نشان می‌دهد درحالی که تقاضای جهانی برای تراشه‌ها و محصولات دیجیتال رشد فزاینده‌ای یافته است و می‌توان از این ظرفیت بیشترین بهره را گرفت، سهم اروپا در کل این زنجیره، از طراحی تا تولید کاهش داشته است. ازسوی دیگر ما به تراشه‌های پیشرفته تولید شده در آسیا وابسته هستیم. بنابراین فقط موضوع رقابت‌پذیری ما نیست بلکه این امر مربوط به حاکمیت فناوری نیز می‌شود. وی هدف از اجرای «قانون تراشه ها» را پیوند دادن ظرفیت‌های تحقیق، طراحی و آزمایش ظرفیت‌های اتحادیه اروپا دانست و خواستار هماهنگی بین سرمایه گذاری‌های اتحادیه اروپا و همچنین سرمایه گذاری‌های ملی در این زمینه برای افزایش خودکفایی اتحادیه شد. وی افزود: هدف این است که به‌طور مشترک یک اکوسیستم تراشه اروپایی ایجاد کنیم و بازارهای جدیدی را برای فناوری نوآور اروپایی توسعه دهیم.

رئیس اتحادیه اروپا تلاش برای تقویت ظرفیت تراشه‌های اروپایی را به تلاش دو دهه قبل این اتحادیه برای توسعه سیستم ناوبری ماهواره‌ای گالیله تشبیه کرد و گفت: امروزه ماهواره‌های اروپایی، سیستم ناوبری را برای بیش از 2 میلیارد تلفن هوشمند در سراسر جهان ارائه می‌دهند. بنابراین بیایید این بار با تراشه‌ها و قطعات نیمه هادی جسور باشیم.

مسابقه‌ای برای رهبری فناوری و صنعت

در اظهارات بعدی، تیری برتون، کمیسر فرانسوی بازار داخلی اروپا و دنیای دیجیتال، ضمن ابراز تأسف از وابستگی اتحادیه اروپا به تراشه‌های آسیایی، خواستار همه جانبه بودن این قانون شد و گفت: این کمیسیون می‌خواهد تلاش‌های کشورهای عضو را در یک استراتژی منسجم ادغام کند. وی تراشه‌ها را فراتر از قطعات اصلی برای خودروسازان، سازندگان گوشی‌های هوشمند و گیمرهای ویدیویی دانست و گفت: مسابقه برای پیشرفته‌ترین تراشه‌ها مسابقه‌ای برای رهبری فناوری و صنعت است.

وی افزود: قانون تراشه‌های اروپایی شامل تحقیقات، افزایش ظرفیت تولید و همکاری بین‌المللی می‌شود و این اتحادیه باید به‌دنبال ایجاد صندوق اختصاصی تراشه‌های اروپایی باشد، چراکه کمبود این قطعات، یکی از بزرگ‌ترین موانع بازگشت اتحادیه اروپا از اثرات ناشی از کروناست.

از نظر برتون، «قانون تراشه» 3مؤلفه دارد که نخستین مورد آن، ایجاد یک استراتژی تحقیق توسط مؤسساتی مانند IMEC در بلژیک، LETI/CEA در فرانسه و Fraunhofer در آلمان است. وی مؤلفه دوم را یک برنامه جمعی برای افزایش ظرفیت تولید تراشه در اروپا دانست و گفت: قانون برنامه‌ریزی شده برای حمایت از نظارت و انعطاف‌پذیری زنجیره تأمین تراشه در طراحی، تولید، بسته بندی، تجهیزات و تأمین کنندگان طراحی شده است وهدف ما حمایت از توسعه ابرکارخانه‌های اروپایی برای تولید حجم بالایی از پیشرفته‌ترین تراشه‌هاست که 2نانومتر یا کمتر قطر دارند و بسیار کم مصرف هستند.

وی ادامه داد: آخرین مؤلفه «قانون تراشه اروپا» هم چارچوبی را برای همکاری و مشارکت بین‌المللی تعیین می‌کند. درواقع ایده ما این نیست که همه چیز را خودمان در اروپا تولید کنیم، بلکه معتقدیم علاوه بر افزایش انعطاف‌پذیری تولیدات داخلی، باید با داشتن یک استراتژی ویژه، به زنجیره‌های تأمین خود تنوع مناسبی ببخشیم. به این ترتیب وابستگی بیش از حد به یک کشور یا منطقه کاهش می‌یابد. همچنین اتحادیه اروپا همچنان می‌خواهد رتبه برتر خود در زمینه مقصد برتر سرمایه‌گذاری جهانی خارجی را حفظ کند.

بنابراین ما از سرمایه گذاری‌های خارجی برای افزایش ظرفیت تولید خود بویژه در فناوری‌های پیشرفته استقبال می‌کنیم و البته از طریق «قانون تراشه»، شرایط مناسبی را برای امنیت عرضه و حفظ سرمایه در اروپا ایجاد می‌کنیم.

برتون افزود: تنها اتحادیه اروپا در این زمینه به فکر نیفتاده است. درحال حاضر امریکا هم به این بحث ورود کرده و به‌دنبال یک سرمایه‌گذاری عظیم تحت «قانون تراشه امریکایی» است که از مؤلفه‌های آن می‌توان به تأمین هزینه ایجاد یک مرکز تحقیقاتی و همچنین کمک به طراحی و افتتاح کارخانه‌های تولیدی پیشرفته با هدف افزایش تاب‌آوری زنجیره‌های تأمین تراشه‌ها و قطعات نیمه‌هادی امریکا اشاره کرد.

وی یادآورشد: ازسوی دیگر با توجه به نیاز جهانی، تایوان خود را برای برتری در تولید تراشه آماده می‌کند و چین نیز تلاش دارد، خود به تولیدکننده اصلی تراشه تبدیل شود. بنابراین در چنین بازاری اروپا نمی‌تواند و نباید عقب‌نشینی کند.

در سایر اسناد مرتبط با این قانون اتحادیه اروپا آمده است: قانون تراشه‌ها مبتنی بر سایر اقدامات دیجیتالی است که قبلاً توسط کمیسیون اتحادیه اروپا ارائه شده است. از این اقدامات دیجیتالی می‌توان به تلاش برای مهار قدرت غول‌های اینترنتی اشاره کرد. افزایش پاسخگویی پلتفرم‌های مختلف بخشی دیگر از این اقدامات محسوب می‌شود و از دیگر موارد می‌توان به تنظیم برنامه‌های کاربردی پرخطر همچون هوش مصنوعی و همچنین مقابله با اطلاعات غلط آنلاین اشاره کرد. افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و مهارت‌های دیجیتال منطقه‌ای هم بخشی دیگر از این موارد به شمار می‌روند.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران  ، تاریخ انتشار:  27 شهریور   1400، کدخبر: ، www.irannewspaper.ir،587176

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین