پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۳۶۱۵۹۶
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۳
بر اساس آمار رسمی خودشان ، برق را بطور متوسط 92 تومان می خرند و با افتی قابل توجه به دست مصرف کننده می رسانند و با منطقی که هنوز برای شهروندان ایرانی جای سوال و اعتراض دارد، بشکلی سلیقه ای و تصاعدی می فروشند! سوال اینجاست که باید تا کی شاهد روزه سکوت وزارت نیرو در برابر حجم اعتراضات و انبوه نارضایتی های شهروندانی با توجیهاتی غیرقابل قبول برای عموم مردم باشیم؟ واقعا به چه کسانی داریم حقوق می دهیم و چه کاری را برای ما جلو برده اند و انجام داده اند؟ وزارت نیرو وفق قانون موظف به شفاف سازی در محاسبات ، تغییر الزامی در شیوه محاسبه نرخ تصاعدی و عادلانه کردن نرخ خدمات نسبتا انحصاری برق است. آقا/ خانم وزارت نیرو ، راندامان شما در تولید برق چقدر است، چرا جرات ندارید به مردم بگویید؟ چقدر پرتی در انشعابات و رساندن برق به درب منازل دارید، چرا شفاف حرف نمی زنید؟ بر این قاعده ، معلوم است که قیمت برق چرا باید اینگونه محاسبه شود.

  شعار سال:  بر اساس گزارش‌های تهیه شده از سوی دفتر نظارت و کنترل بر عملکرد بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران، متوسط نرخ خرید برق از نیروگاه‌ها در شش ماهه نخست سال، با ۲.۷ درصد افزایش به ۹۲۱ ریال بر کیلووات ساعت رسید.

به گزارش  روابط عمومی شرکت مدیریت شبکه برق ایران، این نرخ در مدت مشابه سال قبل برابر ۸۵۹ ریال بوده که حکایت از افزایش ۲.۷ درصدی دارد.
 
یکی از مهمترین دلایل این افزایش، تغییر سقف قیمت پیشنهاد انرژی در بازار عمده فروشی  از ۶۰۰ به ۶۴۲ ریال است که از تاریخ ۱۱خرداد سال ۱۴۰۰ اجرایی شده است.
 
از سوی دیگر افزایش بی سابقه نیاز مصرف و کمبود تولید نیروگاه ها در ۶ ماهه نخست امسال (به خصوص کاهش تولید نیروگاه‌های برقابی) موجب بروز شرایط بحرانی در بهره برداری از شبکه شد که به تبع آن، افزایش قیمت های پیشنهادی نیروگاه ها را نیز در بر داشته است.
 
بدیهی ست تغییرات خرید برق در تکنولوژی های متفاوت یکسان نبوده است به طوری که میزان افزایش نرخ خرید برق از نیروگاه های سیکل ترکیبی به طور متوسط برابر ۶.۱۱ درصد، نیروگاه های بخار برابر ۹.۱۳ درصد و نیروگاه های گازی ۱.۴ درصد بوده و متوسط نرخ خرید برق از  نیروگاه های برقابی یک دهم درصد کاهش داشته است.
 
  پیشتر  معاون اول رئیس‌جمهور آیین‌نامه اجرایی تعیین قیمت خرید برق براساس سازوکار بازاربورس را ابلاغ کرده است. این آیین‌نامه که ماده ۴۴ برنامه ششم محسوب می‌شود به نیروگاه‌های برق با ظرفیت تولید بیش از ۲ مگاوات این امکان را می‌دهد تا با عرضه در بورس کالا و بدون دخالت دولت نسبت به فروش برق خود اقدام کنند.
 
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 12  مهر  1400، کدخبر: ، www.irna.ir،84493662

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین