پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۶۲۲۱۶
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰
اعتراضاتی که به دنبال قبوض نجومی برق به راه افتاده موجب شد تا برخی مسئولان برای رسیدگی به این موضوع وارد میدان شوند. طی ماه گذشته برای اکثر خانوار‌های ایرانی قبوض برق با مبالغ بسیار بالا صادر شد که موجی از انتقاد و اعتراض را به دنبال داشته است. بسیاری از چهره‌های مطرح نیز به صدور قبوض برق نجومی در فضای مجازی اظهارنظر کردند و گویا همین امر موجب نامه نگاری برخی از نمایندگان مجلس با وزیر نیرو شده است.

شعار سال:رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در این رابطه می‌گوید: بسیاری از افرادی که با قبوض نجومی رو به رو شده‌اند توان پرداختش ندارند به همین دلیل مراجعات بسیاری به ادارات برق استان‌ها می‌شود لذا از آقای محرابیان و مجموعه وزارت نیرو درخواست تجدیدنظر داریم البته کمیسیون انرژی نیز این موضوع را تا احقاق حق مردم و استرداد وجوه پرداختی آن‌ها پیگیری خواهد کرد.
 
استان‌های گرمسیر تعرفه گرمسیری دارند یعنی به دلیل گرمای بالا و ضرورت استفاده بیشتر از وسایل سرمایشی باید بهای کمتری برای مصرف برق پرداخت کنند، اما استانی مانند گلستان با وجود آنکه دمای آن تا ۵۵ درجه افزایش یافت چنین تعرفه‌ای ندارد و با توجه به اعمال تعرفه عادی، قبوض برق مردم افزایش نجومی پیدا کرده است. اگرچه وزارت نیرو معتقد است افزایش قیمت قبوض برق صرفا شامل حال پرمصرف‌ها شده است اما اعتقاد برخی از مشترکین هم بر این است که در جدول پرمصرف‌ها نمی‌گنجند.
 
از حدود یک ماه گذشته با صدور قبوض برق تابستانه مشترکین خانگی اخبار و گزارشات متعددی از افزایش چشمگیر قبوض برخی از مشترکان به گوش می رسید اما سوال اصلی مردم علت این افزایش قیمت با وجود قطعی های مکرر در فصل گرما بود.
 
افزیش ناگهانی قبوض برق واکنش های متعددی را به دنبال داشت و بخشی از مردم با به اشتراک گذاشتن قبوض برق خود و مقایسه آن با بازه زمانی مشابه در فضای مجازی نسبت به این اقدام انتقاد کردند. مشترکان خانگی تاکید داشتند که میزان مصرف برق آنان نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته و این افزایش قیمت با وجود قطعی های گسترده برق در فصل تابستان برخلاف عدالت است.
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با موج گسترده انتقادات مردمی در تذکرات خود در صحن مجلس این موضوع را دنبال کرده و بر ضرورت روشن سازی علت این اقدام از سوی وزارت نیرو تاکید کردند. مجمع نمایندگان استان های گلستان و کرمانشاه نیز با صدور بیانیه ای تاکید کردند که قبوض برق مصرفی مشترکین ۳ الی ۴ برابر شده و باتوجه به مشکلات اقتصادی، معیشتی، بیکاری و خشکسالی مردم توان پرداخت قبوض را ندارند.
 
در همین رابطه مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در گفت و گویی با “کسب و کار” گفت:  نزدیک به پانزده درصد از مشترکان برق طبق الگو و تا دو برابر الگو مصرف برق داشته اند. اینکه بگوییم قبوض برق برای تمام مشترکان با مبالغ بالا صادر شده است اینگونه نیست.
 
وی افزود: قبوض برقی که با مبالغ بیشتر برای برخی مشترکان صادر شده به دلیل رشد مصرف برق و به دلایلی اعم از استفاده بیش از اندازه ار اسپلیت ها و کولرهای گازی بوده است. همچنین آن تعرفه افزایش ۷ درصدی که هر سال اردیبهشت ماه اعمال می شود نیز وجود داشته است.
 
رجبی مشهدی ادامه داد: برای این دسته از مشترکان علاوه بر افزایش سالانه ۷ درصد تعرفه، ۱۶ درصد افزایش تعرفه به دلیل مصرف بالاتر از الگو محاسبه شده و در مجموع ۲۳ درصد افزایش تعرفه در قبض آن‌ها اعمال شده است. امسال با توجه به شدت گرمای هوا، مصرف برق به‌خصوص برای استفاده از وسایل سرمایشی افزایش یافته و ۸۵ درصد مشترکان خانگی بیش از ۲ برابر الگوی مصرف، برق مصرف کرده‌اند که این دست از مشترکان باید مبلغ زیادی را بابت قبوض پرداخت کنند.
 
به گفته رجبی مشهدی، در حال حاضر از مجموع ۱۵۲ میلیون و ۸۴۵ هزار قبض صادر شده توسط شرکت توانیر در کشور از تاریخ اجرای مصوبه برق امید تا اواخر شهریورماه تا کنون ۲۲ میلیون و ۶۸۹ هزار قبض مشترکان کم مصرف مشمول تخفیف ۱۰۰ درصدی در این طرح شد.

 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کسب و کار  ، تاریخ انتشار:  18 مهر  1400، کدخبر: ، www.kasbokarnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین