پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۳۶۲۲۶۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۴
در حالی که در سال‌های گذشته، عمده تقاضا برای برنج نیم دانه ایرانی برای فعالیت‌های حاشیه‌ای نظیر پخت آش و تهیه آزد برنج و مواردی از این دست بود، در حال حاضر شاهد تشدید عجیب تقاضا بدلیل کاهش قدرت اقتصادی مردم و افزایش قیمت این محصول هستیم.

شعار سال: بر اساس گزارش وزارت کار مصرف ماهانه برنج برخی از خانوارهای ایرانی کمتر از نیم کیلو در ماه است. مردم تون خرید برنج ایرانی و خارجی را ندارند و برخی از مشتریان در فروشگاه‌ها دنبال برنج دانه شکسته خارجی هستند. برنجی که درخواست واردات آن به دولت داده شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

برنج ایرانی و خارجی به حدی گران شده که تقاضا برای خرید برنج شکسته خارجی بالا گرفته است. در یک سال اخیر با افزایش قیمت برنج ایرانی برخی متقاضی برنج نیم دانه ایرانی شدند اما گویا در یک ماه اخیر به دلیل خشکسالی، برنج شکسته ایرانی هم گران شده است.
 
بررسی‌ها نشان می‌دهد برنج نیم دانه درجه یک ایرانی در دو سال گذشته با قیمت ۱۱ هزار تومان فروخته می‌شد اما حالا قیمت آن در فروشگاه‌های آنلاین به بیش از دو برابر رسیده و بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود.
 
مردم حالا از خرید برنج نیم دانه ایرانی هم صرف نظر کردند و دیگر توان خرید آن را ندارند. به نظر می‌رسد برنج‌های خارجی نیم دامه را می‌خواهند جایگزین نمونه ایرانی آن کنند.
 
مشاور انجمن واردکنندگان برنج توضیح داد: نامه‌نگاری‌های مختلفی برای واردات برنج پر محصول و نیم دانه شده است اما هنوز برای برنج‌های نیم دانه خارجی استانداردی تعریف نشده به همین دلیل واردات آن ممنوع است.
 
علی شفاهی  گفت: با افزایش قیمت برنج ایرانی و خارجی این کالای اساسی از سبد معیشتی برخی از خانواده‌ها حذف شده است اما با موافقت دولت و واردات برنج‌های پر محصول می‌توان این کالا را برای برخی اقشار ضعیف توزیع کرد.

برنج نیم دانه در خارج چه کاربردی دارد؟
 
او ادامه داد: متاسفانه وقتی اسم از برنج پر محصول می‌آید عده‌ای فکر می‌کنند این برنج بی‌کیفیت است در حالی که چنین نیست. شکل و ظاهر برنج‌های پر محصول شبیه برنج‌های مرغوب است و تنها در بو و طعم تفاوت دارد.
 
شفاهی با اشاره به کاربرد برنج‌های نیم دانه در کشورهای دیگر گفت: برنج‌های نیم دانه در کشورهای دیگر مصرف صنعتی دارد مثلا تبدیل به آرد برنج می‌شوند اما در ایران به دلیل افزایش نرخ تورم مصرف خانگی پیدا کرده است. برخی از این برنج‌های نیم دانه برای رستوران‌ها استفاده می‌شود.

کاهش تولید برنج به خاطر خشکسالی!
 
علت افزایش تقاضا برای برنج نیم دانه خارجی چیست؟ به گفته مشاور انجمن واردکنندگان برنج ، تولید برنج ایرانی به دلیل خشکسالی ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده است اما فعالان بازار معتقدند که کاهش تولید برنج بیش از ۲۰ درصد است. از این‌رو امسال برنج نیم دانه هم کمیاب شده است. به همین علت تقاضا برای برنج نیم دانه خارجی بیشتر از سال‌های قبل شده است.
 
پیش از این هم مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفته بود: «کاهش مصرف برنج خارجی موجب شده، مصرف برنج‌های نیم‌دانه یا در اصطلاح برنج شکسته یا ضایعات برنج زیاد شود.»
 
آمار وزارت صنعت در چهارماهه امسال نشان می‌دهد برنج ۷۹٫۳ گران شده است. در یک ماه اخیر قیمت برنج در هر کیلو یک بار به ۴۱ هزار تومان، بار دیگر به ۴۳ هزار تومان رسید. در اواخر مرداد هم هر کیلو برنج ایرانی به کیلویی ۴۵ هزار تومان رسیده بود. حالا اما در اواسط شهریور ماه قیمت برنج رکورد تازه‌ای زد و به کیلویی ۴۶ هزار تومان رسیده است.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تجارت نیوز ، تاریخ انتشار:  18مهر 1400، کدخبر: 526298،www.tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
0
0
دیگه چیزی مونده که ارزون باشه و بشه تهیه کرد؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
0
0
قیمت برنج بدون هیچ نظارتی بالا میره و توان خرید مردم روز به روز کم و کمتر میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
0
0
درسته که تولید برنج کم شده ولی دلیل نداره که قیمتش به این اندازه زیاد بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین