پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۴۷۳۵
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۸
بیش از ۱۰۰ نفر از اهالی لارستان فارس در اعتراض به وضعیت جاده مرگبار جهرم- لار- بندرعباس و عدم تکمیل دوبانده شدن این محور مقابل وزارت راه و شهرسازی تجمع کردند.

شعار سال: در روز‌های گذشته تصادفات پی‌درپی در محور جهرم- لار- بندرعباس سبب داغدارشدن چندین خانواده شده و همین موضوع موجی از اعتراض و نارضایتی را در بین اهالی جنوب فارس ایجاد کرده است و آنها خواهان پاسخگویی مسئولان نسبت به عدم تکمیل و دوبانده شدن این شاهراه اساسی شده‌اند.
 
همچنین بیش از 100 نفر از اهالی لارستان استان فارس با طی مسافت 1200 کیلومتری با چندین اتوبوس خود را به تهران رسانده و از 9 صبح امروز مقابل وزارت راه و شهرسازی تجمع کردند و خواستار رسیدگی به طولانی‌شدن روند دو‌بانده‌شدن این محور و راه‌اندازی اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در لارستان شدند.
 
با توجه به وسعت استان فارس در این استان، دو اداره کل راه و شهرسازی فارس و اداره کل راه و شهرسازی لارستان فعال است اما با وجود تفکیک اداره کل راهداری از اداره کل راه و شهرسازی هنوز اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این شهرستان راه‌اندازی نشده است.
 
جمعی از جوانان مطالبه‌گر لارستانی و جهرمی نیز در سایت «کارزار» درخواست رسیدگی به جاده‌ مرگ لار-جهرم را مطرح کرده‌اند که تاکنون بیش از 6 هزار و 500 نفر آن را امضا کرده‌اند.
 
احداث بزرگ‌راه بندرعباس- لارستان- جهرم- شیراز از سال 1391 در قوانین بودجه سالیانه کشور و در ردیف طرح‌های ملی تملک دارایی سرمایه‌ای قرار گرفته است. اگرچه طی سال‌های قبل تاکنون، محور شیراز- جهرم به سرانجام رسید؛ اما پیشرفت بسیار کند محور جهرم - لار- بندرعباس به ویژه طی پنج سال اخیر از یک سو و افزایش محسوس ترددها و به‌دنبال آن افزایش آمار تصادفات و فوتی‌ها در این محور از سوی دیگر موجی از نارضایتی را بین اهالی جنوب فارس و هرمزگان ایجاد کرده است.
 
به گفته معاون فرماندار ویژه لارستان بررسی‌های میدانی و آمارهای موثق نشان می‌دهد که برای رسیدن به بندرعباس بیش از 50 درصد رانندگان اتوبوس "مسیر سیرجان- بندرعباس"، 30 درصد مسیر "جهرم- لار- بندرعباس" و 20 درصد مسیرهای دیگر را انتخاب می‌کنند.
 
به گفته احمد دلاور در سال 1389 آمار تردد ماشین‌های سبک و سنگین در محور لار - بندرعباس 442 هزار و در محور سیرجان _ بندرعباس حدود 2 میلیون و 50 هزار خودرو بوده، در سال 1399 و در حالی که با توجه به شیوع ویروس کرونا، آمار تردد محور سیرجان _ بندرعباس روند کاهشی داشته اما این ترددها با شیب بالایی در محور لار _ بندرعباس در حال افزایش بوده است. این نکته نیز حائز اهمیت است که محور لار به بندرعباس یک بانده و جاده سیرجان به بندرعباس چهار خطه است.
 
از طرفی نیز تراکم تردد در محور لار به بندرعباس به بیش از 2 برابر محور سیرجان به بندرعباس رسیده و بخش قابل توجهی از تردد در جاده لار به بندرعباس مربوط به ماشین‌های سنگین و به ویژه نفتکش‌ها بوده است.
 
آمار تردد خودروهای سنگین در این محور طی یک سال به 2 برابر افزایش یافته است و همچنین بر اساس آمار موجود، میزان تردد خودروهای سنگین در سال 99 از تردد خودروهای سبک بیشتر بوده که بدون شک مقصد بخش عمده این خودروها بندرعباس، پالایشگاه‌ها و گمرکات هرمزگان است.
 
به گفته معاون فرمانداری ویژه لارستان بر اساس بررسی‌ها در 2 ایستگاه اورژانس جاده‌ای جهرم - لار (بریز) و لار - بندرعباس (چهار برکه) نشان می‌دهد که در پنج ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته آمار تلفات این محور به 3 برابر رسیده است.
 
بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، شهرستان‌های لارستان و جهرم در لیست بحرانی‌ترین شهرستان‌های کشور از نظر افزایش تعداد تلفات ناشی از تصادفات رانندگی قرار گرفته‌اند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی انتخاب  ، تاریخ انتشار: 17 آبان1400، کدخبر: ، www.entekhab.ir،646479

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین