پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۶۵۵۳۰
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۸
گلایه‌های رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از عملکرد دولت‌های روحانی در حالی بیان شده که در آن زمان هم وی در این سمت حضور داشته است.

شعار سال: گلایه‌های رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از عملکرد دولت‌ روحانی درحالی بیان شده که در آن زمان هم وی در این سمت حضور داشته است، در آن زمان هم مشکلات اقتصادی کشور رو به رشد بود و دخالت آقازاده‌های رانت‌خوار و تندورهای مخالف ارتباط با غرب در حال ریختن بنزین به آتش اختلاف ایران با جهان بودند تا بتوانند از شرایط تحریم سود ببرند و موفق هم شدند.
 
در آن زمان هم فقر بود و صدها بار کارشناسان درباره تغییر سیستم مدیریت و لزوم اصلاح ساختارهای اقتصادی و سیاست خارجی هشدار دادند، اما وکلای به اصطلاح ملت به دنبال مقابله با آمریکا از طریق آتش زدن پرچم در صحن و رسیدگی به طرح‌های بی‌اثر و بی‌مصرف نمایندگان برای گرفتن امتیاز بودند! همه دولت‌ها در ایران تحت تاثیر سیستم اعمال نفوذ و فشار جریانات سیاسی که منافع مالی بسیار قدرتمندی دارند تصمیم‌گیری کردند درحالکیه مردم در هیچ کجای معادلات اجرایی اقتصادی و سیاسی جز در حرف و سخن جایی نداشته و ندارند.
 
دولت سیزدهم هم می‌دانست که در چه شرایطی دولت را تحویل می‌گیرد، ‌می‌دانست که میراث‌دار ویرانه‌ای به نام وطن خواهد بود که سال‌ها با دست آشکار و پنهان دولت‌های قبلی نابود شده و این موضوع تازه‌ای نیست ولی اینکه هر بار برای فرار کردن از بار مسئولیت‌ها؛ ‌دولت‌های قبلی را مقصر بدانند قطعا نمی‌توان به بهبود کشور امید داشت.
 
رئیس کمیسیون اقتصادی با اشاره به شرایط نامناسب شاخص‌های اقتصادی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفت: نرخ فقر حدود ۱۰ واحد درصد افزایش پیدا کرده است. محمدرضا پورابراهیمی‌در جلسه علنی صبح روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی‌و در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص شاخص‌های اقتصادی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفت: این گزارش یک معیاری می‌شود برای اینکه دولت در چه شرایطی کشور را تحویل گرفته است.
 
عملکرد هشت ساله دولت‌های یازدهم و دوازدهم در خصوص شاخص‌های اقتصادی کار را به جایی رساند که در پایان دولت دوازدهم شاخص سالم نداشتیم. نماینده مردم کرمان در مجلس افزود: نرخ رشد اقتصادی وضعیت نامناسبی داشت، به گونه ای که فاصله زیادی میان برنامه ششم و عملکرد شاهد بودیم و یک پنجم یا یک چهارم نرخ‌هایی که باید تحقق پیدا می‌کرد محقق نشد.
 
از سوی دیگر نرخ فقر هم شرایط خوبی نداشت و این نرخ حدود ۱۰ واحد درصد افزایش پیدا کرد و از ۲۲ به ۳۲ رسید. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص چرایی این شرایط گفت: یکی از دلایل مهم این موضوع، این بود که ظرفیت‌های اقتصادی کشور را نادیده گرفتند و همه توجه را به مذاکرات معطوف ساختند. اما خروجی مذاکره در دولت‌های یازدهم و دوازدهم چه بود؟ اینکه جمهوری اسلامی‌به همه تعهدات عمل کرد ولی طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد. نماینده مردم کرمان بیان کرد: عدم استفاده از ظرفیت‌های داخلی و عدم توجه به توانمندسازی این ظرفیت‌ها از جمله این دلایل است.
 
اقتصاد ما ظرفیت‌های زیادی دارد ولی عدم توجه به توانمندسازی آن‌ها و گره زدن کشور به مذاکرات خارجی چنین شرایطی را در کشور ایجاد کرد. بنابراین عملکرد نامناسب دولت‌های یازدهم و دوازدهم در ایجاد چنین شاخص‌هایی می‌تواند درسی باشد برای دولت سیزدهم. پورابراهیمی‌اضافه کرد: اقدامات اولیه توسط دولت در این حوزه انجام شده است.
 
البته ما منتظر برنامه جامع اقتصادی دولت هستیم که تاکنون برنامه ای ارائه نشده است، البته مباحث مختلف و توضیحاتی در قسمت‌های مختلف ارائه شده است. امیدواریم دولت انقلابی و مجلس ولایی در کنار هم اقدامات مثبتی را در اقتصاد رقم بزنند. گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص شاخص‌های اقتصادی در دولتهای یازدهم و دوازدهم روز گذشته در مجلس قرائت شد.

تمام کنید سیاه بازی با مردم را!
 
پورابراهیمی‌هم مانند سایر سخنوران در مسند رییس کمییسون اقتصادی معتقد است که کشور ظرفیت‌های بسیاری دارد که از آن استفاده نشده ولی ایشان نگفتند که چرا این ظرفیت‌ها در پایان هر دولت و شروع کار دولت بعدی مورد توجه قرار می‌گیرد؟ از این نمی‌گویند که چرا نمایندگان ملت دولت را موظف به ادامه مذاکره و رفع تحریم و محاصره اقتصادی نمی‌کند؟ نمی‌گویند که چرا مجلس با این همه آگاهی در برابر وضعیت اقتصادی ایران و جهان مخالفان اصلی احیای برجام یا هر موافقتنامه دیگری در حوزه اقتصادی هستند که باعث گشایش اقتصادی و بهبودی وضعیت مردم و معیشت و فقر و اشتغال و تولید و ... می‌شود؟ نمی‌گویند وقتی معیشت به بحرانی برای خانواده بدل شده است چرا به دنبال تصویب قانون برای ممنوعیت نگهداری از حیوانات هستند؟
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری پرسون ، تاریخ انتشار:   27 آبان1400، کدخبر: ،www.purson.ir،371456

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین