پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۲۹۳
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۶
آمار اشتغال اگر از این هم کمتر بشود تقریبا زنان از عرصه اشتغال ایران حذف می‌شوند. این حذف زنان فقط تبعات برای خودشان ندارد تبعات برای جامعه هم دارد. جامعه‌ای که می‌خواهد توسعه پیدا کند نمی‌تواند زنانش خانه نشین باشند؛ به خانه داری بپردازند و نیروی انسانی‌شان به توسعه کشور کمک نکند. همین روندی می‌شود که ما می‌بینیم ما به سمت توسعه حرکت نمی‌کنیم و برای همین معضلات کشورمان می‌ماند و اضافه می‌شود با افزایش جمعیت هم اضافه‌تر می‌شود.
شعار سال: مناظره‌ای بین پرستو سرمدی رئیس کمیسیون مطالعات زنان حزب اتحاد ملت و حامد مصلحی یکی از مشاوران کمیسیون ویژه‌ی طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس برگزار شد.

تدوین قانون در خفا یا با استفاده از نظر کارشناسان؟

سرمدی در ابتدا به هدف این قانون انتقاد می‌کند و معتقد است از نگاه برخی جمعیت‌شناسان در حال حاضر رشد جمعیت کشور مثبت است و نگرانی در مورد این مسئله، نوعی بزرگنمایی است. وی علاوه بر این، به شکل تصویب این قانون نیز انتقاد می‌کند: «هدف این قانون افزایش جمعیت است. تمام بند‌های طرح به افزایش جمعیت ختم می‌شود یعنی دعوت می‌کند به فرزندآوری مجدد. در حالی که همین الان جمعیت کشور براساس چند فاکتور بیش از ظرفیت کشور است. یکی بحث ظرفیت زیستی کشور است که منابع طبیعی کشور از بین نروند و پایدار بمانند و همین الان ۸۰ میلیون بیش از ظرفیت زیستی کشور است؛ یا اینکه همین الان جمعیت، بیش از آن است که بتوانند با رفاه و کیفیت در کشور زندگی کنند. مسئله بعد این است که چرا این طرح بدون جلب نظر کارشناسان به تصویب رسیده است؟ طرح بدون توافق تصویب شده و در اجرا هم در آینده همراهی جامعه را نخواهد داشت.»

نگاه قانون جوانی جمعیت به سقط جنین

سرمدی با بیان اینکه این قانون با اجبار توام است مصادیقی از این اجبار را عنوان میکند: «اجبار این است که سقط جنین را سخت گیری و امنیتی می‌کند. در صورتیکه یک خانواده‌ای ممکن است نتواند فرزند به دنیا بیاورد و مجبور باشد سقط جنین کند. در این صورت خودش باید تصمیم بگیرد. قانونگذار یا حکومت نمی‌تواند تصمیم بگیرد برای خانواده که فرزند بیاور یا نیاور.»

وضعیت توزیع اقلام پیشگیری از بارداری با اجرای این قانون

سرمدی با اشاره به ماده ۵۱ این قانون در مورد سیستم توزیع اقلام پیشگیری از بارداری می‌گوید: «اجبار اینجاست که یارانه را از وسایل جلوگیری از بارداری برمی‌دارد. وسایل جلوگیری از بارداری که در مراکز بهداشت در مناطق محروم و فقیر به صورت رایگان در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گرفته را قطع می‌کند و خانواده‌های فقیر را مجبور می‌کند به این صورت دوباره فرزندآوری کنند. می‌گوید دسترسی به قرص ضد بارداری باید با نظر پزشک باشد؛ انگار در مورد افراد صغیر تصمیم می‌گیرند. یک پزشک باید برایشان تصمیم بگیرد که استفاده کنند.»

قانون جوانی جمعیت یا خط تولید و افزایش فقر؟

یکی از نقد‌هایی که به این قانون وارد می‌شود ضرر‌هایی است که متوجه قشر فقیر جامعه می‌شوند. سرمدی در این رابطه میگوید: «قشر متوسط به بالا برای سقط جنین و جلوگیری راهکار دارد، هزینه اش را تقبل می‌کند. اما خانواده‌های فقیر حاشیه‌نشین، عشایر و روستاییانی که لوازم جلوگیری از بارداری از آ‌ن‌ها سلب شده؛ نمی‌توانند معضلات را حل کنند..

مشوق‌ها ناپایدار و تا کافی است و مشکل اصلی کاهش رشد جمعیت که مسایل اقتصادی است را حل نمی‌کند

وی در مورد مشوق‌ها و تسهیلاتی در این طرح در نظر گرفته شده، گفت:این مشوق‌ها ناپایدار و ناکافی است. مشکل اصلی وضعیت اقتصادی، رشد پایین اقتصادی و بیماری است. اما این تسهیلات به خانواده‌های کم برخوردارتر ممکن است انگیزه بدهد که فرزند به دنیا بیاورند، اما بعد این خانواده‌ها و فرزندانشان رها می‌شوند. این تسهیلات چند سال اول نگهداری کودکان را بیشتر نمی‌تواند پوشش دهد و باعث می‌شود فقط جمعیت فقرا افزایش پیدا کند. جمعیت کودکانی که احتمالا به خاطر فقر خانواده باید کودک کار شوند؛ کودک همسری کنند، کودکانی بشوند که مدرسه نمی‌روند، بی سواد باشند و از بهداشت کافی برخوردار نشوند، این جمعیت را افزایش می‌دهد. در حالی که اگر قرار است کاری انجام شود باید در راستای توانمند سازی فقرا باشد نه ضعیف‌تر کردن آن‌ها. خانواده متوسط به بالا تحت تاثیر این قانون قرار نمی‌گیرند و در آن‌ها تاثیر فراوانی ندارد.

حمایت از زنان شاغل یا به حاشیه بردن زنان؟

یکی از مسائلی که ذهن برخی از فعالان حوزه زنان را به خورد مشغول کرده است این است که آیا رویکرد این طرح به گونه‌ای است که زنان را از صحنه اجتماع و اشتغال حذف می‌کند؟

سرمدی در این مورد می‌گوید: «تسهیلاتی که برای زنان شاغل در نظر گرفته شده، زمانی مناسب است که باعث نشود کارفرما‌ها حاضر نشوند دیگر زنان شاغل را استخدام کنند. شما وقتی یک تسهیلاتی برای زن شاغل می‌گذارید تا ۹ ماه می‌تواند مرخصی داشته باشد یا زودتر بازنشسته بشود همه اینا باعث می‌شود استخدام نشوند. من نمی‌گویم بد هستند اگر کنارش این دیده می‌شد که کارفرما‌ها ملزم باشند درصدی از زنان را استخدام کنند. این‌ها فقط برای بخش دولتی است؛ به هر حال با این قوانینی که گذاشته شده است بخش خصوصی زنی که سه فرزند دارد را استخدام نمی‌کند؛ بخش دولتی هم ملزم نیستند و این باعث کاهش اشتغال زنان می‌شود. همین الان آمار اشتغال زنان بسیار پایین است حدود ۱۵یا ۱۶ درصد.

این آمار اشتغال اگر از این هم کمتر بشود تقریبا زنان از عرصه اشتغال ایران حذف می‌شوند. این حذف زنان فقط تبعات برای خودشان ندارد تبعات برای جامعه هم دارد. جامعه‌ای که می‌خواهد توسعه پیدا کند نمی‌تواند زنانش خانه نشین باشند؛ به خانه داری بپردازند و نیروی انسانی‌شان به توسعه کشور کمک نکند. همین روندی می‌شود که ما می‌بینیم ما به سمت توسعه حرکت نمی‌کنیم و برای همین معضلات کشورمان می‌ماند و اضافه می‌شود با افزایش جمعیت هم اضافه‌تر می‌شود.»

چرا بارداری مادران باید ثبت شود؟

در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده آمده است که بارداری زنان باید ثبت گردد. سرمدی در این خصوص می‌گوید: «چرا زنی که آزمایش بارداری اش مثبت می‌شود باید ثبت و پیگیری شود آیا قرار است پاسخ بدهد که چرا فرزند را به دنیا نیاورده؟»


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از امتداد، تاریخ انتشار:۶ آذر ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۹۲۴، emtedad.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین